Barfotaboots-ovanlig fundering?

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Mr_right

Har länge funderat på att skaffa barfotaboots till pållen, främst för att kunna brodda på vintern, och har kikat på bl.a. Easyboot epics (tycker de ser minst klumpiga ut)...

Men sen fick jag en liten tankeställare... Vad jag kan förstå så är "sulan" i bootsen gjorda i något slitstarkt gummi... Men gör inte det att hästen får såpass bra fäste på ex. asfalt att "glidmomentet" uteblir? Jag menar, en barfota hov har ju ett litet glidmoment vid nedsättning, en skodd hov antagligen ännu större glidmoment... Blir det inte då väldigt stumt för lederna? Eller är det försummbart?

På grus kan jag tänka mig att det funkar, då "rullar" ju bootsen lite på gruset, och på gräs glider den... Men jag rider ju en del på asfalt...

Men om jag nu bara tänker rida med bootsen när det är halt = broddade behöver jag ju inte oroa mig, men det var som sagt bara en tanke som slog mig... Vad tror ni om mitt svammel/resonemang?

Sv: Barfotaboots-ovanlig fundering?

Skorna är inte i gummi utan mer åt plasthållet så glidmomentet blir rätt bra tycker jag.

Ok, så de är såpass "hala" att de glider på asfalten? Har iofs bara kikat på stallkompisens stenåldersmodell som var mer gummiliknande, så jag har ju faktiskt inte en susning... Men kommer ihåg att de oerhört klumpica OldMacs som Hööks har är ganska gummiliknande... Men materialet i Easybootsen är alltså hårdare/glattare... Man lär sig nåt nytt varje dag :angel:

Ok, så de är såpass "hala" att de glider på asfalten? Har iofs bara kikat på stallkompisens stenåldersmodell som var mer gummiliknande, så jag har ju faktiskt inte en susning... Men kommer ihåg att de oerhört klumpica OldMacs som Hööks har är ganska gummiliknande... Men materialet i Easybootsen är alltså hårdare/glattare... Man lär sig nåt nytt varje dag :angel:

Det finns en "oklumpig" modell som heter Cavallo simple boots! Den finns tillochmed i rosa och brun! :D Har hört av många att den funkar bra på asfalt :d

Vi får hoppas att frågan är löst för TS, då den blev ställd för över 4 år sedan.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 552
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar