Barfotaboots - har jag mätt hovarna rätt?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag ställde hovarna på ett vitt papper och ritademed penna runt. Gjorde två 'ritningar' per hov för att vara säker.

Sen mätte jag från INNERKANT till INNERKANT av strecken, är det rätt?

Ska jag köpa efter exakta måttet, eller exakta måttet plus några millimeter? Hästen är verkad (och fick skorna avplockade efter vintern) igår.

Jag får det till att herrn har 12 cm breda och 12.5 cm långa hovar. Jag får viss avvikelse på HB där han plockade av sig en sko, men den borde ju bli lika stor som sin kompis sen (den är nu 11.5 * 12) och sen får jag viss avvikelse på HF längdmått som blir 13 men jag ser på skissen att jag nog inte kommit lika nära med pennan bak vid trakten där.

SÅ försökte jag kolla på Old Macs, som bestämt hävdar att hovens längd ska vara 1 cm mindre än bredden. Får jag rätt vidd, 12 cm, så blir längden för liten. Ska jag ha rätt längd får jag 1.5 cm för bred vidd?

Boa Boots har mer 'spann' i sina storlekar, där är t ex en storlek 10,8 - 12,4 cm bred och 11,7 - 13 cm lång. Varför har Boa 'spann' sina storlekar och Old Macs storlekar på centimetern?

Ni som 'kan', vad ska jag välja för storlek på Old Macs respektive Boa? (Boa får jag det till att han ska ha storlek 1)

Sv: Barfotaboots - har jag mätt hovarna rätt?

Jag har använt Old Mac´s. På min pålla skiljde det mer på längd/ resp bredd än din. Jag gick efter längd måttet, & köpte ilägg för att förminska bredden. Gick jättebra. Du har PM.

Jag fick oxå c.1 - 1,5cm för breda men det funkar bra endå.
Bootsen vrider inte sig, gör dom det så finns det ilägg.

Kan någon svara om jag tolkat rätt att Boaboots strl 1 är 'rätt' då jag hittat fyra sådana begagnade och funderar på att köpa dem?

Oftast ska man mäta längden från tå till traktens slut (inte strålens slut alltså), och bredden såklart på det bredaste stället. Mät med mm-nogrannhet (men det verkar du ha gjort)

jag hoppas verkligen jag mätt rätt så han har storlek 1 på boaboots. Eftersom ingen svarade får jag hoppas min mätning är korrekt (men det tror jag den ska vara, och mätt med mm-noggrannhet, men om mätningen var mm-noggrann vet jag ju inte), och har nu köpt (fast de har inte kommit än såklart) 4 stycken i storlek 1, broddar och gaiters. Begagnade för totalt 1800 kr.

(Tack Lydia för du påminde mig om sidan med beg boots).

Jag lyfte hoven och la en tumstock och mätte, funkar jätte bra och det gick fortare ;)

sante skrev:
Jag lyfte hoven och la en tumstock och mätte, funkar jätte bra och det gick fortare ;)

Snabbare kanske, men sämre millimeterprecision på ffa längdmåttet.

stjäl tråden lite:

jag mätte min hästs hovar (nyverkade) och fick följande mått:
framhovarna; bredd - 14 cm, längd - 12 cm
bakhovarna; bredd - 12cm, längd - 11 cm
vad ska jag då ha för storlek?
är mest intresserad av boaboots
finns det nåt annat sätt jag kan me hovslagaren verka på för att det ska bli andra mått?

Jag har precis köpt fyra stycken. De kom me dposten idag och jag premiärred dem på ömfotade valacken.

Han behövde ingen 'invänjning' och verkade inte bry sig om dem, och vid red en halvtimmas tur i skritt, trav och galopp, båd epå mjuk grusväg, hård grusväg, med stoora stenar och mindre, vasst grus. Samt i lera och genom en vattenpöl. Och avslutade med gräsunderlag följt av stenig stig full med rötter. Fungerade fint överallt, han slog i 'sko' (boots) lite i det tunga underlaget men då började han nog bli trött, och de väger en del de där gympaskorna.

Men hästen gick från öm, öm, öm till att utan restriktioner kunna ridas i alla gångarter, steget verkade inte förändras vad jag kunde se/känna, trots att de är lite för stora i bak och 'glappar' (som gummistövlar ungefär). Hade gaiters runt om med, och inga skav alls, lite ruggad päls men inga skav.

Kom in lite lera ffa i tån, genom de borrade broddhålen (de finns inte där om man inte gör det själv) men mindre än jag trodde, vet dock inte hur det blir under värsta lerperioden.

Lätta att sätta på och ännu lättare att ta av, jag hade lite problem att få gaitersen att hamna rakt bara men det är nog nybörjarklantighet.

Jag kan inte vara nöjdare, däremot är jag en ning konfunderad ang punkttryck av broddarna men det får vänta tills vintern eftersom jag skruvat ur dem nu.

Ne, varför det? Sstår hästen still så är det inga problem...för man ska ju mäta upp hoven....men visst går det att göra som du vill,men risken finns att man får större strl. ;)

Senast ändrad av en moderator:

sante skrev:
Ne, varför det? Sstår hästen still så är det inga problem...för man ska ju mäta upp hoven....men visst går det att göra som du vill,men risken finns att man får större strl. ;)

Jo men med måttband/tumstock så måste man se till att mäta av exakt, och på rätt ställe. Och det ger större felmarginal än att rita av. När du ritar av får du ju exakt det mått du vill ha, dvs hur stor den del av hästens hov som är i marken är? Och du får ju inte för stort mått, du får exakt mått på det som är i marken, på millimetern?

De som jag beställde, där skulle jag mäta med hoven upplyft just för att passa dessa strl på boots och de sitter perfekt.
Läste att du hade lite stor strl som jag kunde misstänka, men nu är det gjort.
Hoppas pållen blir glad över dem!

Vad skönt att bootsen funkade så bra! :banana:
Mina är nog på gränsen till lite stora, men det funkar bra iaf :)

sante skrev:
De som jag beställde, där skulle jag mäta med hoven upplyft just för att passa dessa strl på boots och de sitter perfekt.
Läste att du hade lite stor strl som jag kunde misstänka, men nu är det gjort.
Hoppas pållen blir glad över dem!

Den stora storleken har inget med mätningen att göra. Jag mätte hans hovar nyverkade, och de mått jag fick fram var likadana fram som bak (utom HB som var en aning mindre pga att han tappade den skon innan verkning och slet ner den lite).

Och de sitter perfekt fram, men var lite stora bak. Det beror dock på att den vecka som varit mellan han var nyverkad och jag mätte, och tills boabootsen kom så har herrn trasat sönder sina bakhovar ganska rejält. Därav att de är lite för stora bak.

Det mått då får när du ritar av och det mått du får upplyft är EXAKT samma mått, bara det att det är lättare att millimetermäta mot streck än på hov.

Liknande trådar

Hästvård Har mätt pållans hovar, och vänsterfötterna hat exakt samma mått, medans högerfötterna inte bara skiljer sig från varandra, utan även...
Svar
12
· Visningar
3 512
Senast: Angel
·
M
Gravid - 1år Jag är gravid i vecka 12 (11+3) och är så totalt inkapabel att ta tag i något. Ska försöka beskriva vad som hänt. I höstas visade det...
Svar
13
· Visningar
6 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka