Nillizan

Trådstartare
Mitt vbl och nordis är barfota runt om. Funkar jättebra och de är väldigt tåliga att rida på grusvägar.
En tanke kom. Hur är det att rida barfota på vintern när det är snö/is?
Halkar inte hästarna?

Sv: Barfota

Så långe det bara är snö och inte isigt är det inget problem. Boots med brodd kan ju vara ett alternativ annars. Det beror ju på hur mycket du vill rida och träna under vintern. Har man tillgång till ridhus kan man förlägga den mesta träningen där under den isigaste tiden. Vi har lågsäsong med våra hästar under december-januari, så vi kan ha en del oskodda och tränar och tävlar mest under sommarsäsongen.

Mitt vbl(travare) går barfota sen dräktigeheten och hon funkar så pass bra utan skor så jag kommer låta henne fortsätta gå utan. Nu till vintern kommer jag skaffa boots med brodd just vid uteritter då för att hon är rejält halkig av sig alltså.

Annars om vi rider i ridhus så blir det såklart barfota :)

Alla hästar i vårat stall går barfota och jag tycker inte att det är några problem. Det är ju bara när det är riktigt isisgt som det är halt. Och då bruakr man kunna rida i kanten eftersom det inte blir så halt på ojämt underlag, typ gräs eller grus.
Sen beror det lite på hästen med. En av hästarna är jätteduktig på att gå på is, alltså helt plan is som en skridskobana typ. Han går jätteförsiktigt och halkar inte alls. En annan häst fattar liksom inte att det är halt och går på med vanliga steg (långa) och halkar hela tiden, är alltid livrädd när man ska gå över ett isigt ställe med honom.
Men det är inte så ofta det händer. Vi rider alltid ute och man kan i stort sett alltid välja att gå där det inte är så isigt, man får ju se vart man rider helt enkelt och man vet ju hur rundorna ser ut och var det brukar frysa på, då kan man ju undvika att rida den vägen när det fryser på och välja en annan där det inte fryser på samma sätt.
Annars kan man ju som någon annan sa, använda boots.

Min har halkat till även på snö i vallen jag brukar rida på. Det kan bli lite halkigt på grusvägar och i vägkanter.

Klart det kan bli halt även på grus och gräs. Kompisens häst (som är skodd och rids med broddar) har halkat flera gånger i en backe där det är grusväg.

Men i vägkanter är det ju oftast lite ojämt och då måste isen vara tjockare för att det ska bli slät is. Det är sällan det blir så tjock is där jag bor, eftersom det ofta smälter innan det hinner frysa på nytt, speciellt om solen lyser (i skugga är det ofta isigt). Om det då är ojämt så sticker det ofta upp lite stanar och grästussar, och dessa kan hästen få lite bättre fäste på.

Det farligaste (enligt mig) är om det är is under snön, för då ser man inte det och då kan man inte heller preparera på samma sätt, speciellt om man inte riktigt ser var vägkanten är eller hur underlaget är under snön.

Om snön är packad och solen har skinit så är det lätt att det blir svinhalt på snön, men sen kan det vara halt på snö av andra anledningar också.

Våra hästar går barfota året om. Men skulle det bli riktigt illa har vi ett par easy boots med brodd i som kan användas. Men de behövs oftast inte, de dagar det är lite halt tar vi det väldigt lugnt och håller oss ifrån asfalten. :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 882
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 323
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II