peace

Trådstartare
Har en häst som går allra bäst barfota r.o i löp, men så har hon väldigt dåliga bakfötter så det funkar inte att köra barfota varje ggn. Några förslag om vad som är mest likt barfota i skoväg?

Sv: Barfota

Aluminium blir ju så lätt det kan bli om man ska ha skor.

Annars kan det ju hjälpa att plasta.

Är det ngn som provat barfotaskon (vad heter den egentligen:confused:?) För den kan man väl ha på dem "hela" tiden,alltså tåler även att tränas på? För det hade varit en fördel att slippa "spika" så mkt i hoven!!

Antar att du menar Racer skon. Vår ena dam som går bäst barfota, men blir öm om det blir för ofta, funkar inte med den. Den slits dessutom ut fruktansvärt fort och är rätt så dyr.... Söm (spik) använder du även när du sätter på Racer skon. Vi kör henne på aluminium i stället.

Antar att du menar Racer skon. Vår ena dam som går bäst barfota, men blir öm om det blir för ofta, funkar inte med den. Den slits dessutom ut fruktansvärt fort och är rätt så dyr.... Söm (spik) använder du även när du sätter på Racer skon. Vi kör henne på aluminium i stället.

Jo jag förstår att man använder söm även till Racerskon, men min tanke var att hon kunde gå med den hela tiden så att man slipper byta mellan start o träning!
Vad var det som inte funkade för din häst med Racerskon?

Hon gick inte som hon skulle och så slets de ut sååå jäkla fort, och det trost att de var sååå jäkla dyra....

Tyvärr inte. Vi hoppades själva på denna sko, men tyvärr tyvärr....så motsvarade den inte mina förväntningar. Men OK, har man 500:- i veckan som man inte vet var man ska göra av så.... Negativt var också dessa ständiga omskoningar... Hon såg ut som en nåldyna efter ett tag...

Jag har kört med racer ett tag (sommarhalvåren) och har inte upplevt så mycket problem med dem. Ok, de slits fortare än vanliga skor, men inte så fort att det stör tycker jag. Mina hästar funkar fint med dem.

Vad är det för material i skorna? Är de lika lätta som aluminum? Finns det olika modeller? typ Halvrunda, med grepp, utan grepp o.s.v?

Svarar både Konie och peace:
JAg har använt Racerskorna rätt flitigt under vissa perioder, var bla en av dem som fick testa skorna till att börja med.
Till att börja med tyckte även jag att skorna nöttes snabbt. Efter ett samtal med tillverkarna så fick jag beskedet att för att efterlikna barfota så mycket som möjligt så fungerade skon klart bäst när den var rätt nött. Lät väl logiskt iofs men jag tänkte att den kunde bli hal då istället och inte ge det fäste en barfota häst behöver. Fick ge mig på den punkten då det fungerade alldeles ypperligt när jag lät skon slitas ner.
Min uppfattning om skorna efter testperioden var att på en normalstor häst med "normal" aktion fungerade dem utmärkt. På stora (tunga) hästar och ffa de med grov aktion så var den sämre. Dels för att den slets ner alltför snabbt till i princip ingenting och dels för att den inte gav hoven tillräckligt stöd. Detta märkte jag ingenting av på de mer normalstora hästarna. Hovarna blev bättre då jag mer sällan behövde byta skor och skorna upplevde jag som mer följsamma på hoven.
Att skorna håller kan jag bekräfta då jag hade samma skopar runt om på min montehäst förra sommaren. Hon startade 10 gånger under sommaren med framskorna och bakskorna deltog i 13 lopp. Givetvis verkades hon med normala intervaller och när hon startade som flitigast kunde det bli så att jag sömmade om mellan loppen. När sama häst går med aluminiumskor får jag byta dem varje månad.

Detta är min uppfattning om skorna och jag är inte längre rädd för en nersliten Racer-sko. Byt söm då och då så fungerar det ypperligt.
Jag ska väl tillägga att jag tränar hästarna mestadels på sand under sommarhalvåret. Skulle jag träna på grus blir det säkert en annan sak och skorna håller då givetvis sämre.
Jämfört med en aluminiumsko så nöts de ungefär lika snabbt. Skillnaden med Racerskon är att den kan man återanvända bara man byter söm då och då. Den blir inte skev,den går inte av och den håler formen.

Har en häst som går allra bäst barfota r.o i löp, men så har hon väldigt dåliga bakfötter så det funkar inte att köra barfota varje ggn. Några förslag om vad som är mest likt barfota i skoväg?

Min polle fick gå med dom mellan starterna oxå.
Dom höll ca tre veckor. Då tränade vi rätt så mycket.
Visst den e dyr men jag tycker den funkar bra. :)

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 371
Senast: Miingla
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 059
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar