resolution

Trådstartare
Hej! Jag har några frågor angående att ha hästen barfota. Hur funkar det att byta från skor till barfota, hur påverkar övergången hästen och blir den snabbt van? Kan man rida på hårda underlag, grus eller liknande utan skor eller behöver man då köpa t.ex. Cavallo Boots? Hur gör ni på vintern när det är halt? Ni får gärna lista fördelar och nackdelar med att ha hästen barfota.

Det här är bara mina åsikter men: Vi har flera hästar i familjen barfota. Många verkar tycka att hästen ska "vänja sig" vid att gå barfota och tycker genom det att det är ok att hästen ömmar lite i början...

Det är aldrig ok att hästen ömmar vid ridning. Det KAN vara ok att hästen tassar om man måste korsa EN väg med grovt grus, till fots, men egentligen inte. Att ha barfotahästar ställer så enormt mycket högre krav på hästägaren, man måste snabbt kunna känna om hästen ömmar, välja bästa stället på vägen och helt anpassa ridningen efter hovarna och underlaget. Man måste ha koll på hovens längd, så hästen inte nöter ner mer än vad som växer ut.

Det är aldrig ok att utsätta hästen för onödigt lidande och att vara öm i hovarna är alltid onödigt lidande. De ska inte behöva vänja sig vid att ha ont i hovarna, stapplar de utan järnskor måste de få barfotaskor. Ömmar de i hagen också får man överväga att ha hästen skodd jämt. Det är jätteolika från häst till häst, mitt halvblod tex ömmar aldrig vid tappsko, han skulle säkert funka barfota medan stallkompisens häst får stå på boxvila tills hovis kommer vid tappsko då den blir SÅ öm. Att försöka göra den till barfotahäst kan nog vara mission impossible.

Vintertid rider jag offroad i skogen med de oskodda om det är halt på vägen. Går det inte ens att ta sig till skogen pga halka så tvingas de ju vila eftersom jag inte har tillgång till ridbana/ridhus där de står.

Jag skodde av min häst (halvblod) i våras; efter en incident vid skoning gick hon inte längre att sko så jag bestämde mig för att prova att ha henne barfota.
Hur snabbt hovarna ställer om sig och hur ömfotade de är är olika från häst till häst, så det är svårt att säga hur din häst kommer reagera, men du kommer högst troligt behöva köpa barfotaboots, beroende på hur dina ridvägar ser ut. Min häst går obehindrat på gräs, i hagen, på asfalt, i paddock/ridhus och vissa grusvägar men där det är större stenar eller om grusvägen är nyligen "harvad" eller vad man säger, behöver hon boots. Jag började med cavallo boots men tyckte de var för osmidiga och krångliga att sätta på så numera har jag equine fusion, lite dyrare men mycket enklare att använda tycker jag. Jag rider annars precis som jag gjorde innan när min häst hade skor (rider ut mkt, tränar både hoppning och dressyr), men rider jag ut har jag nästan alltid boots på.
Hittills har det bara varit snö en gång medan jag har haft barfota häst och i snö är det inga problem för mig att rida; inga snöstyltor och inte halt. På is och hårdpackad snö blir de ju halt dock, men man kan brodda sina barfotaboots så det är inga större bekymmer.
Sen behöver de hov-vård/verkning precis som en skodd häst.

Hej! Jag har några frågor angående att ha hästen barfota. Hur funkar det att byta från skor till barfota, hur påverkar övergången hästen och blir den snabbt van? Kan man rida på hårda underlag, grus eller liknande utan skor eller behöver man då köpa t.ex. Cavallo Boots? Hur gör ni på vintern när det är halt? Ni får gärna lista fördelar och nackdelar med att ha hästen barfota.

Min foderhäst har hela sitt liv gått barfota, men när jag tog hem henne till Sthlm valde jag efter en tid att sko fram, just pga att vi häromkring har väldigt mycket grus och asfalt för att komma till skogsområdena. Framtill ömmade hon nämligen och slog av sig, däremot är hon väldigt fin och oöm i bak.

Nu när halkan plötsligt slog till upplever jag att hon faktiskt har bättre fäste baktill där hon är barfota, förmodligen för att hon är van att gå barfota och "känna efter" med sulan. Det dock bara på snö, är det blankis behövs det mer fäste, så därför kommer jag att sko henne bak nu för att kunna ha i broddar. Men på sikt planerar jag att införskaffa barfotaboots istället, det finns ju varianter man kan skruva i brodd i.

Det är i princip omöjligt att svara på om man inte vet vad hästen har för hovvkvalitet etc...

Min ena är bara skodd bak om sommaren. Henne kan jag dra skorna på och fara och galoppera på grusväg utan att hon reagerar. Superhovar verkligen! Helt oskadd på vintern.
Min andra är skodd fram, väldigt öm på grus och hårt underlag om hon skulle vara oskadd. Platta dåliga hovar har hon. Något bättre bak så hon klarar att gå barfota, men hon rids å andra sidan inget utan skrotar i gräshage som är mjuk. Får ändå ha skor fram pga gårdsplan är uppgrusad och då det fryser på i hagen blir hon obekväm där marken blir knögglig.

Svarar under varje fråga :)

Hej! Jag har några frågor angående att ha hästen barfota. Hur funkar det att byta från skor till barfota, hur påverkar övergången hästen och blir den snabbt van?
Beror helt på hur hästen varit skodd, hur den hålls (underlag/rörelse/hygien) och vad den äter (rätt balanserade mineraler? socker/stärkelse? övervikt?), koll på ev strålröta (ofta på trångskodda hovar med djupa mittstrålfåror), vilka krav som ställs på prestation just nu, när i skoningsperioden och på året den skos av, hur och hur ofta den verkas efter avskoning och hur ägaren kan tänka sig att anpassa sin ridning och liknande. Har sett många helt katastrofala hovar (typ "platta fullblodshovar i papper") bli starkare och bättre än vad de flesta hästar har, men det räcker inte att bara sko av utan beroende på häst på mer eller mindre allt ovan måste vara koll på.
Kan man rida på hårda underlag, grus eller liknande utan skor eller behöver man då köpa t.ex. Cavallo Boots?
Väldigt individuellt, de flesta skulle jag gissa behöver ngn form av skydd om man förväntar sig att hästen ska kunna gå i full galopp på stenigt hårt underlag när som helst om den resterande 23 timmar går i mjuk hage/box. Jag tycker Equine fusion är bäst hittills pga de inte är lika hala som de "hårda" varianterna, ger hoven mer flexibilitet åt alla håll och inte ger skav. Sen beror det på allt ovan dvs verkningsintervall, foder och rörelse/underlag osv om den kan gå mer eller mindre utan skydd.
Hur gör ni på vintern när det är halt?
Boots med brodd eller barfota om snö. Sandar etc i hagen på ställen som behövs.
Ni får gärna lista fördelar och nackdelar med att ha hästen barfota.
Fördelar är friskare, starkare, mer funktionella hovar med bättre cirkulation, lättare att hålla hovarna i balans eftersom man kan verka när det behövs, märker direkt om det är ngn ohälsa i hovarna, märker direkt om det är ngt med hästen som ex orsakar ömhet (fångkänning), slippa tappskor, sömstick, brodda av/på, halka på asfalt, berg osv, kan anpassa skydd efter behov, mindre skaderisk i hagen.
Nackdelar är att det kräver mkt arbete och engagemang i hovhälsan, koll på foder, mineraler, rörelse osv (som kanske kan ses som positivt men "jobbigt"), ställer ofta mkt högre krav på hästägaren skulle jag påstå. Jag måste alltid verka minst en gång mellan varje hovisbesök och det är 1 gång/månad, det krävs alltså mer noggrann hovskötsel, sköts inte ex strålar så blir hästen troligtvis öm. Jobb att sätta på boots och gäller att hålla koll på om hästen behöver skydd och inte slarva med det isf, jobb att hitta boots som passar bäst och det är en hög kostnad när man ska köpa boots, kan behövas en uppsättning till sommar/vinter (broddade).

Orkar man är barfota bäst tycker jag, men hellre en välskodd (ståle som tar vikt och inte trångskodd), balanserad frisk hov med skor än motsatsen utan. Ser man inte så ofta dock tyvärr. Inte för att inte hovisar kan sköta hovar utan kunden vill att skon ska sitta i åtta veckor (=trånga med långa tår eller höga trakter) och verkningen anpassas efter att fungera för skoning och inte vad som ger bästa hoven.

Jag föredrar utan skor och har utan på sommar, höst och vår och har då boots när jag rider ut och skor på vintern.

Jag har mina på lösdrift och vinter här innebär oftast ingen snö men is så har 3 val 1 sko och ha lösdrift, 2 boots dygnet runt, 3 ställa på box under natten så inte bootsen är på dygnet runt, att ha inte ha broddar är inget alternativ här, mitt val är 1an.

Skulle jag tävla så hade det blivit skor på då jag inte tycker det finns tillräcklig kunskap om boots och hoppning (som jag hittat i alla fall) och jag skulle inte vilja vara otroligt för hur underlaget är på anläggningen där tävlingen är.

Det här är bara mina åsikter men: Vi har flera hästar i familjen barfota. Många verkar tycka att hästen ska "vänja sig" vid att gå barfota och tycker genom det att det är ok att hästen ömmar lite i början...

Det är aldrig ok att hästen ömmar vid ridning. Det KAN vara ok att hästen tassar om man måste korsa EN väg med grovt grus, till fots, men egentligen inte. Att ha barfotahästar ställer så enormt mycket högre krav på hästägaren, man måste snabbt kunna känna om hästen ömmar, välja bästa stället på vägen och helt anpassa ridningen efter hovarna och underlaget. Man måste ha koll på hovens längd, så hästen inte nöter ner mer än vad som växer ut.

Det är aldrig ok att utsätta hästen för onödigt lidande och att vara öm i hovarna är alltid onödigt lidande. De ska inte behöva vänja sig vid att ha ont i hovarna, stapplar de utan järnskor måste de få barfotaskor. Ömmar de i hagen också får man överväga att ha hästen skodd jämt. Det är jätteolika från häst till häst, mitt halvblod tex ömmar aldrig vid tappsko, han skulle säkert funka barfota medan stallkompisens häst får stå på boxvila tills hovis kommer vid tappsko då den blir SÅ öm. Att försöka göra den till barfotahäst kan nog vara mission impossible.

Vintertid rider jag offroad i skogen med de oskodda om det är halt på vägen. Går det inte ens att ta sig till skogen pga halka så tvingas de ju vila eftersom jag inte har tillgång till ridbana/ridhus där de står.

Nej de tvingas inte vila, är bara att ta på dem boots med broddar så har de mycket bättre grepp än en skodd häst. :)

Boots är ett absolut måste om du skor av en häst som inte varit barfota tidigare. Båda för att skydda mot stenar och slitage, men även för att kunna brodda på vintern.

Du får räkna med en period där du inte kan rida lika hårt, hästen måste få lite tid att vänja sig. En skodd hov är en svak hov och hästen får inte genast hårda perfekta hovar. Det tar tid. Och som sagt, du måste vara beredd på att alltid använda boots i början. Efter några månader kan du testa på mjuka underlag och se om hästen är bekväm med det. Det är aldrig okej att hästen ömmar, då måste den få boots. Bästa bootsen är utan tvekan Equine Fusion men Cavallo är helt okej. För en häst som precis har blivit barfota kan de tom vara bättre än EF eftersom de är hårdare och ger mer stöd.

Nej de tvingas inte vila, är bara att ta på dem boots med broddar så har de mycket bättre grepp än en skodd häst. :)
"tvingas"

Jag har handen på hjärtat inte ork att prova ut the perfect boot, tycker att de jag har ger skav vid för lång tids användning och det är säkert tecken på att de sitter fel. Hästen jag ska hålla igång över vintern är skodd, de andra har inga mål utan rids mest för att det är trevligt och då tycker jag inte att det är ett problem att anpassa ridningen efter underlaget.

Jag tänker son många andra skrivit att det är individuellt.
Min häst skodde jag först av bak. För att testa, sen fram några veckor senare. Visst ömmade hon lite vid stora stenar i början, men då undvek vi det. Alternativt boots.
I hage och skog var det inga problem. Eller vid "mjukt" grus (alltså mindre stenar).
Nu går det att rida var som helst utan problem.
Men hon har väldigt bra hovar. Vill minnas att sömhålen var borta på en och en halv månad typ.
För hennes del har det bara varit positivt. Behöver inga direkta extra tillskott. Bara regelbunden hovvård och boots ibland.
Jag tycker inte det blivit jobbigare, snarare tvärtom :)
Men, det är nog mycket på grund av hennes egna förutsättningar som det gått så bra :)
Att det ska vara svårare och jobbigare dock håller jag inte med om. Men man behöver en erfaren hovvårdare. Den som tar hand om min hästs hovar är duktigpå att läsa häst och hov. Men jag är helt hundra att hon inte skulle dra sig för att rekommendera skor om det behövdes, och det känns viktigt för mig :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 476
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 308
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: muslidag
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama