Det här är bara mina åsikter men: Vi har flera hästar i familjen barfota. Många verkar tycka att hästen ska "vänja sig" vid att gå barfota och tycker genom det att det är ok att hästen ömmar lite i början...
Det är aldrig ok att hästen ömmar vid ridning. Det KAN vara ok att hästen tassar om man måste korsa EN väg med grovt grus, till fots, men egentligen inte. Att ha barfotahästar ställer så enormt mycket högre krav på hästägaren, man måste snabbt kunna känna om hästen ömmar, välja bästa stället på vägen och helt anpassa ridningen efter hovarna och underlaget. Man måste ha koll på hovens längd, så hästen inte nöter ner mer än vad som växer ut.
Det är aldrig ok att utsätta hästen för onödigt lidande och att vara öm i hovarna är alltid onödigt lidande. De ska inte behöva vänja sig vid att ha ont i hovarna, stapplar de utan järnskor måste de få barfotaskor. Ömmar de i hagen också får man överväga att ha hästen skodd jämt. Det är jätteolika från häst till häst, mitt halvblod tex ömmar aldrig vid tappsko, han skulle säkert funka barfota medan stallkompisens häst får stå på boxvila tills hovis kommer vid tappsko då den blir SÅ öm. Att försöka göra den till barfotahäst kan nog vara mission impossible.
Vintertid rider jag offroad i skogen med de oskodda om det är halt på vägen. Går det inte ens att ta sig till skogen pga halka så tvingas de ju vila eftersom jag inte har tillgång till ridbana/ridhus där de står.