F

fnillson

För drygt 1 ½ månad sen drog jag av mitt halvblod (som haft skor i 9 år) skorna. Han var ganska öm första veckan men har sen blivit bara bättre och ömmar absolut inget i hagen och inte på vår ridbana. Men när jag ska ut och rida måste jag ta mig längs en bit grusväg för att komma nån vart och där ömmar han fortfarande en del. Jag har redan beställt boots men har inte fått dom än.
Nu till min fråga: Måste jag rida på grusunderlag för att härda hans hovar eller räcker det om han rids på ridbanan? Vill att han ska kunna ridas på grus senare men är lite rädd för vassa stenar = hovbölder. Alltså, blir sulan lika tjock och hård fastän man inte rider på grus nu i början?

Sv: Barfota?

Undvik det hästen ömmar på. En del hästar ömmar alltid på grus. Min egen gick barfota förr, och det gjorde flera av hästarna i det stallet, men det var bara en som kunde gå på alla sorters grus, de andra ömmade olika mycket på olika stort grus.
De gör ju ont när de ömmar, så att låta dem gå på det är bara grymt. Trappa upp försiktigt med hårdare, men jämnt underlag istället. Testa att gå en bit på asfalt eller liknande, och när det funkar kanske du kan gå på en slät grusväg om det finns. Det brukar ju vara stenarna och ojämnheterna som gör ont, så undvik det i den mån det går och testa längre fram om det funkar då.
Men som sagt, många hästar ömmar alltid på grus, även om de går helt obehindrat på alla andra underlag.

Elina har ju gett ett bra svar :)

När kompisen drog av sin skorna så tog det ungefär ett år innan han kunde gå obehindrat på de flesta underlag. Stora stenar kan han dock fortfarande inte gå på.

Inser du inte att ömmandet innebär att hästen har ont:eek: Skulle du själv vilja gå omkring och ha ont i fötterna?

Det är rent djurplågeri. Sätt på skor, den behöver uppenbarligen det. Även i hagen finns stenar mm. Är det snålhet som gör att den absolut ska gå utan?

Fast så funkar det inte. När en häst skos av till barfotagång måste den ha en viss övergångsperiod för att anpassa sig. Vanligtvis skor man av i samband med sommarbete då marken är mjuk. Har hästen stora obehag bör man också överväga att låta den vara en tid och inte utsätta den för obehag i onödan, dvs promt måste rida som ex. Hästen kan lika gärna vila. Det tar en viss tid, åtminstone 6 veckor innan ömheten släpper villket beror på att då har hornproduktionen kommit i gång. Tillåter man aldrig en barfotagång så missar man många chanser till att förbättra en dålig hovkvalite. Visst, alla hästar kan inte gå arfota, tex svaga vägga och plattfothet kan innebär mer problem än nytta som ex.

Det där är något helt annat och jag vet hur det fungerar tack!

Att sko av om inte ska rida utan ha hästen i en hage med mjukt underlag, det är en helt annan sak. Den här hästen ska ridas, den har ont av underlaget, då ska den skos eller inte ridas. Punkt. Det är skitsnack att dom vänjer sej om dom är så ömma. Det som händer är att dom blir tassiga och försiktiga istället, spänner sej i kroppen och fortsätter ha ont.

jag har aldrig sagt att den måste ha skor om den ska gå på bete. Det är ridning vi talar om.

Snålhet från ägare och inte omtanke om hästen brukar vara främsta skälet att sko av hästar tycker jag. Har den fungerat bra med skor i alla år, varför inte låta den ha skor när den rids? Det är en form av djuprplågeri varken mer eller mindre.

Vadan denna ton?
Efter att för många år sedan skott av en häst med mycket trasiga hovar med ideliga tappskor som följd och allt mindre att spika i håller jag inte helt med dig. Ömmade på grovt grus ca 1 vecka (som han ju då inte gick på) sedan inga problem. Han skoddes efter 5-6 år som oskodd och med utmärkta hovar. En skoning räckte för att han skulle få tillbaka trasiga hovar. Han har nu gått oskodd i mer än 10 år totalt och har bra hovar. Han hade som du säger fungerat bra i 6 år med skor men har nu fungerat bättre utan skor i mer än 10 år och det handlade INTE om snålhet vlket var uttalandet som fick mig att reagera. TS häst har vare sig du eller jag sett så det är lite svårt att uttala sig om vad som egentligen är bäst.

Ömma på grus kan väl vem som helst, frågan är väl HUR öm den är ? Lätt ömfothet är ju ingen anledning till att promt slå på skor då sådan ömhet brukar försvinna när hornproduktionen kommit i gång. Och tror du på allvar att merparten av de som drar av skorna på sina hästar utsätter dom för obehag hela ridpasset ? Grus kan man väl knappast undvika om man rider ut tex, men man harvar väl knappast på kilometervis på sånt underlag med en ömfotad häst. Varför tar du inte reda på hur en hov fungerar innan du läxar upp mig..ta reda på vad som händer under övergångsperioden.

Att medvetet låta en häst ha ont är djurplågeri, punkt slut. Att tro att hästar per automatik blir smärtfria om dom bara får gå tillräckligt länge utan skor är också det trams. Många hästar klarar inte av att gå skolösa och detta är just anledningen till att man skor. Det finns ingen som skor sin häst för att hästen skall få det sämre.

*KL*

Nu tycker jag TS frågeställning helt glömts bort. TS undrade om hästens sulor kommer bli tjockare och hårdare ÄVEN om hon INTE rider på det underlag hästen ömmar på (grus). Samt att hon beställt boots för att kunna ha på vid ridning för att hästen ska slippa ömma.

Dvs TS vill undvika att hästen ömmar, genom att rida på de underlag (ridbana) hästen INTE ömmar på barfota, och ge den boots där den ömmar. Men undrar om hon kommer kunna ta av bootsen sen utan att hästen ömmar på gruset.

Min personliga åsikt är att det är omöjligt säga - viss klarar som sagt aldrig t ex grus, andra gör det efter omställningsperioden, som jag dock anser TS häst har passerat, utan att de tvngas gå på t ex grus, och vissa klarar det rätt bra direkt. TS är det väldigt viktigt den kan gå på just grus utan boots framöver?

*KL*

Nu tycker jag TS frågeställning helt glömts bort. TS undrade om hästens sulor kommer bli tjockare och hårdare ÄVEN om hon INTE rider på det underlag hästen ömmar på (grus). Samt att hon beställt boots för att kunna ha på vid ridning för att hästen ska slippa ömma.

Dvs TS vill undvika att hästen ömmar, genom att rida på de underlag (ridbana) hästen INTE ömmar på barfota, och ge den boots där den ömmar. Men undrar om hon kommer kunna ta av bootsen sen utan att hästen ömmar på gruset.

Min personliga åsikt är att det är omöjligt säga - viss klarar som sagt aldrig t ex grus, andra gör det efter omställningsperioden, som jag dock anser TS häst har passerat, utan att de tvngas gå på t ex grus, och vissa klarar det rätt bra direkt. TS är det väldigt viktigt den kan gå på just grus utan boots framöver?

Tack! :bow:

Om jag ska kunna rida ut överhuvudtaget måste jag ta mig denna lilla bit på grusväg, idag går vi i diket nästan hela vägen och där ömmar han inte (gräs). Han ömmar heller inte på plana underlag såsom asfalt. Han har alltid haft ganska bra hovar men då jag anser att det optimala är att vara barfota tänkte jag prova och se om det funkar för honom. Har en del ridvägar uppe på ett berg som är lite steniga och dom skulle jag vilja kunna utnyttja i framtiden.

Ömma på grus kan väl vem som helst, frågan är väl HUR öm den är ? Lätt ömfothet är ju ingen anledning till att promt slå på skor då sådan ömhet brukar försvinna när hornproduktionen kommit i gång.

Han är inte så värst öm, beror väl på vad man jämför med men nåt djurplågeri som en del uttrycker sig handlar det inte om!

Det är rent djurplågeri. Sätt på skor, den behöver uppenbarligen det. Även i hagen finns stenar mm. Är det snålhet som gör att den absolut ska gå utan?

Har inga stenar i hagen (sandbacke och gräs). Nej, det är absolut inte snålhet eller lathet. Skor själv, så mycke billigare blir det inte (skor är inte direkt dyrt) och med det underhåll jag gör på hans hovar ca 1 gång i veckan sparar det definitivt ingen tid heller.

Har hästen stora obehag bör man också överväga att låta den vara en tid och inte utsätta den för obehag i onödan, dvs promt måste rida som ex. Hästen kan lika gärna vila.

Jag lät honom stå ca 2 veckor först och har sen sakta trappat upp och rider bara ca 3 gånger i veckan nu och hade inte tänkt rida så frekvent i sommar heller.

Jag har som sagt beställt boots, men tyvärr var min storlek restad så jag har inte fått dom än, men målet är ju att jag ska kunna rida honom utan dom så småningom oxå. Funkar inte det så kommer jag att sko honom igen. Men jag vill ge detta en chans då jag tror att han skulle må bra av att gå barfota.
Har ett varmblod oxå som går barfota sen ca ett år tillbaka, dom slutade tävla honom pga hovsprickor. Dom ser man inte ett spår av idag och han ömmar nästan inte alls på gruset (bara vid stora vassa stenar som även skodda hästar faktiskt reagerar på).

Men, om han inte blir oöm på alla underlag barfota, så kan du inte helt enkelt ha boots bara när du rider ut då? 23 h per dygn barfota är ju ändå bättre än 0 h per dygn barfota så att säga, och speciellt när du själv vill ha hästen barfota?

Men, om han inte blir oöm på alla underlag barfota, så kan du inte helt enkelt ha boots bara när du rider ut då? 23 h per dygn barfota är ju ändå bättre än 0 h per dygn barfota så att säga, och speciellt när du själv vill ha hästen barfota?

Visst kan jag det, har ju inte fått bootsen än så jag vet ju inte hur bra det fungerar. Vi får väl se ;)

Att sko av om inte ska rida utan ha hästen i en hage med mjukt underlag, det är en helt annan sak. Den här hästen ska ridas, den har ont av underlaget, då ska den skos eller inte ridas. Punkt. Det är skitsnack att dom vänjer sej om dom är så ömma. Det som händer är att dom blir tassiga och försiktiga istället, spänner sej i kroppen och fortsätter ha ont.

Håller med!

Jag hade väntat med att rida på grus tills bootsen har kommit. Funkar det inte med dem så är det bara att sko igen.

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 177
Senast: skiesabove
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 709
Senast: Claraclara
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka