Barfota vid fölning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Insanity
  • Startdatum Startdatum
I

Insanity

Min hovslagare rekommenderade mig att plocka av skorna på mitt sto inför fölningen..

Gör ni alla det inför fölningen?

Sv: Barfota vid fölning

Jag plockade av mitt sto skorna redan när hon åkte till hingsten, hon gick på fribetäckning. Hon har inte haft skor sedan dess.

Skulle faktiskt aldrig falla mig in att ha stoet skott vid fölning eller den närmste tiden därefter. När hon börjar ridas är det väl en annan sak.

Jag tog av skorna en månad innan fölning, och sedan gick hon utan tills han var 7 veckor.:)

Jag tog av mitt sto hennes skor några veckor innan och sen fick hon vara utan så länge det gick, tyvärr fick hon så ont i sina framfötter att hon knappt kunde gå ens på plant gräsunderlag så då fick vi sko henne fram och sen dess har det funnkat super. Tur att jag endå tog av henne skorna innan hon fölade- hon trampade nämligen på sin unge när hon var lite oförsiktig. vill inte ens tänka på hur illa det kunde gått om hon hade haft framskor

Tog av skorna i februari (har jag för mig), hon var beräknad till maj.
Min hovslagare tyckte det var snällast mot hästen så att hennes hovar hann vänja sig lite innan hon var för tung.
Denna hästen är väldigt ömfotad, hon går som på glödande kol när hon inte har skor.

Vi pratade lite om att ta av mitt sto skorna i december (hon ska ha i mitten på mars).

Hon har haft ganska problematiska hovar, tappat skorna ofta och varit väldigt öm när hon varit barfota. Hon har mycket bättre hovar nu, tappar inte skorna längre osv.

Kände väl lite att det borde väl vara bättre att ta dom ett par månader innan, så hon får tid att vänja sig innan fölet kommer.

Förhoppningsvis klarar hon av att gå barfota bara :crazy:

jag tog av skorna ca tre veckor innan hon skulle föla, hade aldrig vågat ha stoet med skor vid fölning. Slog på skorna när det var dags attbörja rida igen.

Vi ville ta av skorna på våran men hennes fram hovar klarade ej det så hon fick ha kvar dom fram å de gick bra men hälst vill jag ha av alla.

Mitt sto tog vi av skorna ca 2 månader innan beräknad fölning. Kommer sko henne igen när hon ska ridas igång :)

Vi ville ta av skorna på våran men hennes fram hovar klarade ej det så hon fick ha kvar dom fram å de gick bra men hälst vill jag ha av alla.

Det är det jag är rädd för, att hennes hovar inte ska klara det

Det är det jag är rädd för, att hennes hovar inte ska klara det

Den gången hon trampar av eller sönder fölets ben så kommer du ångra ihjäl dig. Ta av skona!

Du får vidta andra åtgärder för att skydda stoet om nödvändigt. Har en granne som körde ut ett par lastbilslass med grus i sin steniga hage för att hjälpa sitt sto.

Skor på fölston kan jag inte tänka mig. I allra värsta fall får du ta på "tofflor" på mamman när hon är ute, dvs tillfälliga skor som man tar på och av vid behov. Finns i handeln att köpa.

Plockade av skorna på min stora dam nu när hon var konstaterad dräktig. Det ledde till att hon betedde sig som om hon fått fång och fick stå på butta i tio dagar och hon kom knappt ur boxen. Skorna åkte på igen.

Hon är 1,75 i mkh och har stora platta hovar, att ta av skorna var alltså en enorm plåga för henne. Att sätta på tofflor skulle knappast hjälpa.

Jag har att välja på pest eller kolera med andra ord. Dessutom ska hon föla i mars så det lär inte vara en mjuk gräshage...

Tips?

Mitt sto går utan bakskor när hon inte behöver broddar men har alltid framskor. Utan framskor blir hon alldeles för ömfotad för att det ska kännas bra. Hon har väldigt bra kroppskontroll och jag är inte det minsta orolig för att hon ska trampa på sina föl.

Min hovslagare rekommenderade mig att plocka av skorna på mitt sto inför fölningen..

Gör ni alla det inför fölningen?

Jag tar också av skorna på alla fyra hovarna cirka en månad innan fölning, sedan får stoet gå barfota hela perioden som hon har fölet vid sidan, detta gör jag av säkerhetsskäl. Jag rider inte stoet med föl vid sidan, utan hon får vara mammaledig på heltid... :D

Den gången hon trampar av eller sönder fölets ben så kommer du ångra ihjäl dig. Ta av skona!

Du får vidta andra åtgärder för att skydda stoet om nödvändigt. Har en granne som körde ut ett par lastbilslass med grus i sin steniga hage för att hjälpa sitt sto.

Skor på fölston kan jag inte tänka mig. I allra värsta fall får du ta på "tofflor" på mamman när hon är ute, dvs tillfälliga skor som man tar på och av vid behov. Finns i handeln att köpa.

Självfallet tar jag av skorna, det är också därför vi kommer ta av dom tidigt, för jag misstänker det kommer bli en del raspande till en början, och också för att hovarna ska få vänja sig innan hon är alltför tung..

På mitt förra sto tog ja av skorna ca 3 veckorn innan hon skulle föla men stoet som jag har nu vet jag inte hur jag ska göra. Hon sliter ner sin tå så väldigt så det blir inget kvar. Funderar på att sätta på någon sorts plast som min hovslagare rekommenderade (men det skulle vara jättttte dyrt) men vad gör man inte för sina älskade djur.

Jag hade mitt sto barfota vid fölningen men det är för att hon alltid går barfota. Om hon hade varit skodd inför fölningen hade jag tagit av henne skorna i god tid för om stoet trampar fölet så blir skadorna inte lika stora om hon går utan skor som med skor.

Den enda gång mina fölston har skor är när det behövs av veterinära orsaker.
Är själv väldigt tveksam till att använda ett sto i avel som inte kan gå i hagen barfota. Om det är genetiskt (kvalité form m m)kan man bli stående med ett föl som inte heller klarar att vara utan skor. Det har jag varit med en gång och vill aldrig mer uppleva det.

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Teilani
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
521
Senast: Nikan
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
335
Senast: Raderad medlem 148240
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10