Barfota vid fölning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Insanity
  • Startdatum Startdatum
Sv: Barfota vid fölning

På mitt förra sto tog ja av skorna ca 3 veckorn innan hon skulle föla men stoet som jag har nu vet jag inte hur jag ska göra. Hon sliter ner sin tå så väldigt så det blir inget kvar. Funderar på att sätta på någon sorts plast som min hovslagare rekommenderade (men det skulle vara jättttte dyrt) men vad gör man inte för sina älskade djur.

Sliter hon ner tå, eller är det så att hon står och skrapar? Till ett av mina fölston har jag varit tvungen att lägga gummimatta i botten av boxen. Hon skrapar så frenetiskt med framhovarna när hon ska äta, innan hon fick gummimattan i botten gick det inte att ha henne utan skor fram.

För övrigt har jag inte heller skor på någon av fölstona.

Tog av skorna i februari (har jag för mig), hon var beräknad till maj.
Min hovslagare tyckte det var snällast mot hästen så att hennes hovar hann vänja sig lite innan hon var för tung.
Denna hästen är väldigt ömfotad, hon går som på glödande kol när hon inte har skor.

Funkade det då? Kunde hon gå barfota utan att ömma?

:grin:
Den enda gång mina fölston har skor är när det behövs av veterinära orsaker.
Är själv väldigt tveksam till att använda ett sto i avel som inte kan gå i hagen barfota. Om det är genetiskt (kvalité form m m)kan man bli stående med ett föl som inte heller klarar att vara utan skor. Det har jag varit med en gång och vill aldrig mer uppleva det.

Mitt sto har mkt bättre hovkvalité än hon hade för ett år sedan. Då lossnade skorna var och varannan dag, men efter att ha bytt hovslagare så har både formen och hovkvalitéten blivit avsevärt bättre. Nu har skorna som längst suttit kvar i 9 veckor.

För ett år sen klarade hon inte av att gå i hagen barfota alls utan att hovarna såg ut som hon galopperat på hårda och steniga vägar i 2 veckor i sträck ungefär..

Då ömmade hon väldigt mycket också, men med tanke på hur hovarna såg ut var det väl kanske inte så konstigt..

Så jag hoppas ju att hovarna nu klarar av att gå utan skor och att hon inte ska ömma mer än vad som kan anses vara "normalt".

Enligt min hovslagare så är hovarna väldigt mycket bättre, och hon hade nog avrått mig både från betäckning och att plocka av henne skorna om hon trodde hon inte klarat det. Men man är lite nojjig ändå

Det finns ju mycket som påverka kvalitén på hornet i hoven, så i ditt fall hade jag litat på hovslagaren som känner hästen.

Jag plockar också av skorna, så nära fölning som möjligt.
Hon trivs bäst med skor på. Vi har gräshagar, så det funkar ju bra barfota.
Slog på dom igen inför fölvisning, hon rör sej mkt trevligare med skor:idea:
Och nu ska hon snart börja ridas igen och då behövs det verkligen på våra grusvägar.

Funkade det då? Kunde hon gå barfota utan att ömma?

Ja det funkade ganska bra när hon gick i hagen, det var ju lite trippande på grusvägen till och från hagen.
Nu gick hon "bara" och skrotade i hagen, inga skogspromenader el. så alls.
Skodde henne nu igen i sommar och såg att det blev en väldig skillnad på henne igen.

Det är det jag är rädd för, att hennes hovar inte ska klara det

Våran sto gick i en gräs hade utan sten eller något men det slet så mkt å hovarna blev jätte flisiga så vi var tvugna att sko henne fram. provade med "tofflor" å det funkade ej. Hon har haft 2 föl med skor på sej fram å ingen av dom har blivit skadade. Det funkade för oss å de e vi glada över. stoet var ett STORT lite klumpigt sto på 172 cm å tung som attan.

Självklart så var det våran hovslagare som sa att hon bör ha skor fram om hon över huvudtaget ska ha några hovar kvar.

Senast ändrad:

Plockade av skorna på min stora dam nu när hon var konstaterad dräktig. Det ledde till att hon betedde sig som om hon fått fång och fick stå på butta i tio dagar och hon kom knappt ur boxen. Skorna åkte på igen.

Hon är 1,75 i mkh och har stora platta hovar, att ta av skorna var alltså en enorm plåga för henne. Att sätta på tofflor skulle knappast hjälpa.

Jag har att välja på pest eller kolera med andra ord. Dessutom ska hon föla i mars så det lär inte vara en mjuk gräshage...

Tips?

Ja vi fick samma fenomen. Vår kunde inte röra sig och fick gå på smärtlindring. Tog nästan 4 veckor innan hon repade sig.

Det slutade med att vi tog av bak innan fölning men lät fram sitta kvar.

Den enda gång mina fölston har skor är när det behövs av veterinära orsaker.
Är själv väldigt tveksam till att använda ett sto i avel som inte kan gå i hagen barfota. Om det är genetiskt (kvalité form m m)kan man bli stående med ett föl som inte heller klarar att vara utan skor. Det har jag varit med en gång och vill aldrig mer uppleva det.

Det behöver inte bero på ngt genetiskt. Mitt sto har alltid gått skodd så det blev en för stor förändring för henne.

Hon hade dessutom varit illa skodd ett tag innan jag tog tillbaka henne så där höll vi fortfarande på och "rättade" till henne.

Tror det är stor skillnad på de hästar som tävlats hela sitt liv och inte gått utan skor dessutom ofta med sulor och div olika beslag.

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Teilani
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
521
Senast: Nikan
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
335
Senast: Raderad medlem 148240
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10