Barfota tre veckor i sommar?

Sv: Barfota tre veckor i sommar?

Min hovlagare sa ( ang. mitt halvblod) att det var onödigt att plocka bort skorna, eftersom de slits mer och inte hinner bygga upp sig innan nästa skoning, han sa minst 8veckor till mig..

//Krizz

När jag pratade med min hovslagare om det här, när mina hästar skulle gå på vila så sa han att på en sån kort period så hinner det inte bli någon förändring i hovkvalitet osv till det positiva.

Jag hade mitt gamla russ barfota under ungefär 5-6 månader och då märkte jag en underbar förändring på honom, men han hade ju så dålig kvalitet innan.

Sock skrev:
Det krävs en lång period för att det ska vara till någon nytta för hästen. Hans rekommendation att hästen ska gå utan en längre tid är för att det ska ske något positivt med hoven, nytt horn ska hinna bildas, ev hovform ändras osv.
På 3 veckor sker det inte särskilt mycket med en hov. Risken är stor att hästen blir ömfotad och sliter sönder hovarna.Har man otur finns det inte mycket att spika i när skorna ska på igen eftersom fötterna inte hinner växa speciellt mycket på 3 veckor.
Då tycker väl hovslagarna olika antar jag. Min hovis säger att all vila från skor är bra, oavsett om det är kortare tid. I och för sig växer inte hoven särskilt mycket på 3 veckor, men enligt min erfarenhet (av ca 10-talet hästar) så är det ingen som varit så ömfotad eller haft så sönderslitna hovar att det gjort skada att de gått barfota.

Finns ingen anledning att ta av skorna för denna korta period.
Om du ska resa bort under denna, så har du 0 koll om hovarna går sönder.
Jag skulle ge hästen en Trevlig semester utan att behöva att kanske ha ont i tassarna.

oj vad många olika åsikter :confused: ..kanske jag ska låta honom ha dom på för säkerhetsskull eftersom det är så kort tid? Vill ju inte att han ska trasa sönder hovarna.. men ändå:( skulle det inte vara skönt att slippa dojorna....iofs kanske han inte vet hur det är att slippa skorna så han inte vet vad han går miste om :angel:

Har han inte tappat skon ngn gång - hur fungerar det då? Brukar han bli ömfotad osv?

Om han inte blir det skulle jag ta av skorna om jag var som du. Dock skulle jag se till (som ngn så klokt påpekat redan) att skoningarna passar in så att du tar av dem när han ändå skulle skos. Då har han ju lite att slita på. I gräshagar brukar det ju dessutom vara ganska mjukt underlag så jag tror nog att det ska gå bra.

Jo med mig som ägare har han tappat en baksko en gång... blev inte ömfotad ett dugg den gången och hoven höll sig skapligt hel. Den gick sönder lite just när han tappade skon men inte mer bara för att han gick utan några dagar, innan hovis kunde komma.

Jag tycker du gör som så att du pratar med din hovslagare och hör vad han tycker, han borde ju känna hästens hovar bäst. ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.