Barfota tre veckor i sommar?

sannaaah

Trådstartare
Är det värt att låta hästen gå oskodd bara i tre veckor i sommar? Han ska få hel vila i tre veckor bara gå i beteshage, och jag tänkte att han skulle få slippa skorna om han inte blir ömfotad. Funderar på om det är bra för hovarna eller dåligt pga att det bara är så kort period??

Sv: Barfota tre veckor i sommar?

Det är nog bra att få vara utan skor på betet förutsatt att hästen inte har extremt dåliga hovar som fläker upp sig.
Ta en rasp och runda av kanterna lite så de inte blir för skarpa då är risken större att de inte fläker sig.

Min hovslagare säger att barfota vid vila är bra även om det bara rör 3-4 veckor.

sannaaah skrev:
Är det värt att låta hästen gå oskodd bara i tre veckor i sommar? Han ska få hel vila i tre veckor bara gå i beteshage, och jag tänkte att han skulle få slippa skorna om han inte blir ömfotad. Funderar på om det är bra för hovarna eller dåligt pga att det bara är så kort period??

Ja det är nog bra, förutsatt att inte hagen är väldigt stenig eller att hästen har extremt ömtåliga hovar, eller spröda som mjukas upp och går sönder av fukten i gräset. Jag tror det kan vara bra att gå barfota under längre vila, gärna mer än 3-4 veckor, bara hästen inte har ont av det. Ang att de tär kort period så kan du kanske få till det så att det är dags att sko om ändå då vilan börjar, men att hovis bara tar av och verkar hovarna så kanterna är fina.

Det kan nog vara skönt för hästen att gå barfota men du måste vara försiktig så hon/han inte blir ömfotad.Vissa hästar som skos förtidigt kan inte gå barfota för då blir dom ömfotde men jag tycker du ska prova med att ha hästen barfota under lovet.Hästens hovar är inte bildade för att ha skor så det är nog jättebra :D

Mina får alltid gå barfota under betet. Där finns nämligen massor med skogsvägar att rida på så även om jag håller igång dem kan de vara barfota. :)

Tycker nog att du gott och väl kan ha din häst barfota, men självklart kommer den kanske bli ömfotad till en början speciellt om den aldrig gått barfota förut.

det är bara bra för hästar att gå barfota då får strålen arbeta och det blir en annan blodcirkulation i hoven, det är bra! om hästen bara ska gå på bete och vila så är det absolut ingen fara. senär det bara bra att ha dom barfota även att rida så hoven vänjer sig vid det efter ett tag och till slut kommer det innte att vara någon skillnad på att rida med eller utan skor. jag har inte haft mina hästar skodda på 1 år och kunnat rida i början var en av hästarna ömfota men man får ta det lungt då sedan blir det bara bättre å bättre men det kan ett halvår , år innan det är helt bra. men vi har haft ganska bra ridvägar där det är bra underlag så det har gått bra då!

Inte speciellt smart med så pass kort barfotagång. 3 veckor är för kort tid för att få igång hornproduktionen. Du lär få problem och ev traiga fötter.

Inte speciellt smart med så pass kort barfotagång. 3 veckor är för kort tid för att få igång hornproduktionen. Du lär få problem och ev traiga fötter.

Är det så alltså?..hm..dumt

Eftersom jag ska ut och tävla både före och efter betet så går det inte att ha honom barfota då.. han har inte gått bara fota på iaf 5 år (jag har bara ägt honom sen i juni förra året). Men det skulle ju vara så skönt att låta honom slippa skorna ett tag. Han har bra hovar i övrigt. Växer fort och är hårda och sega. Ska råd fråga hovslagaren också självklart han som "känner" min hästs hovar :d

sannaaah skrev:
Är det så alltså?..hm..dumt

Eftersom jag ska ut och tävla både före och efter betet så går det inte att ha honom barfota då.. han har inte gått bara fota på iaf 5 år (jag har bara ägt honom sen i juni förra året). Men det skulle ju vara så skönt att låta honom slippa skorna ett tag. Han har bra hovar i övrigt. Växer fort och är hårda och sega. Ska råd fråga hovslagaren också självklart han som "känner" min hästs hovar :d

Det behöver inte alls blir varken problem eller trasiga hovar. Det är helt individuellt från häst till häst. Du får helt enkelt prova och se... håll koll och om hästen verkar få probelm så får du sko den.

Min häst skoddes av för drygt ett och ett halvt år sedan... Inte ett enda problem har det varit sen dag 1. Samtidigt skoddes en annan häst i stallet av... det gick bra första veckorna och sedan kom ömheten och hon fick skos igen. Så som sagt... det är individuellt .... Båda hade samma hovslgare och gick i samma hage..

Jag hade inte vågat göra det. Risken finns att hovarna trasas sönder och resten av tävlinssäsongen blir förstörd.
Min hovslagare tycker att hästarna ska gå utan skor ca 1/2 år om det ska vara lönt att ta av dom. 3v är för kort tid, ofta blir de ömfotade den första tiden.

Sock skrev:
Jag hade inte vågat göra det. Risken finns att hovarna trasas sönder och resten av tävlinssäsongen blir förstörd.
Min hovslagare tycker att hästarna ska gå utan skor ca 1/2 år om det ska vara lönt att ta av dom. 3v är för kort tid, ofta blir de ömfotade den första tiden.
:eek:
Jag tar av dojorna på hästen vid varje vila. Hon är bara 6 år (islänning) och får gå barfota på vila. Sen hon var 4 har hon varit oskodd i 3 perioder, först ca 8 veckor, sen en period om 6 veckor och en period om 3 veckor. En av gångerna så blev hon lite trasig i fötterna, men inget som inte gick att spika skor i sen.

½ år - det låter mycket och helt onödigt att tänka att det krävs en så lång period för att ta av dem. Jag har även haft skorna av på tidigare hästar under viloperioder. En av dem har kunnat vara lite ömfotad i början, men inte så farligt. Sen gäller det ju också att ha en bra och vettig hovslagare som inte verkar ner för mycket när han tar av skorna och hästen ska gå barfota.

Jag vet inte vad som är smartast, men jag skulle nog ha gjort det för att minska på spänningar i hovarna som dom ofta får av skor.

Ponnyn gick alltid (och går fortfarande) barforta på somrarna. Började alltid vid betetssläppet när han bara skulle gå i hagen i 5½ veckor, sedan fortsatte han med det tills vi började tävla igen. Det gick fint att träna på honom barfota när man gjorde det inomhus, men det blev svårt att brodda till tävling utan skor. ;)

Han är fullblodskorsning, men har väldigt fina hovar. Stoet skulle aldrig klara att go barfota, hennes hovar går sönder helt bara av att hon får gå ut i hagen när hon har tappat en sko. :crazy:

Björk skrev:
:eek:

½ år - det låter mycket och helt onödigt att tänka att det krävs en så lång period för att ta av dem.
Det krävs en lång period för att det ska vara till någon nytta för hästen. Hans rekommendation att hästen ska gå utan en längre tid är för att det ska ske något positivt med hoven, nytt horn ska hinna bildas, ev hovform ändras osv.
På 3 veckor sker det inte särskilt mycket med en hov. Risken är stor att hästen blir ömfotad och sliter sönder hovarna.Har man otur finns det inte mycket att spika i när skorna ska på igen eftersom fötterna inte hinner växa speciellt mycket på 3 veckor.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.