Bukefalos 28 år!

Barfota och boots i distansen

Sv: Barfota och boots i distansen

Det skulle vara intressant att läsa forskningen du hänvisar till :) Jag är ju tyvärr sån som inte bara tar andra på orden utan jag vill ju gärna läsa och bedöma själv.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Så bra, jag tyckte mest att det var intressant att någon i en tråd som direkt diskuterar lösningar med boots och barfota och mer än 250 poster med implicit mening att man söker alternativ till skor undrar varför och sedan föreslår järnskor som lösning. Kanske jag helt missuppfattade? Å andra sidan är det en bra fråga att ställa sig - varför vill man inte ha det? Kanske en ny tråd är nödvändig för just den diskussionen. Jag håller med Fjellheim och inte heller jag orkar med en polariserad fight om barfota vs. skor i denna tråd.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Nej, min tanke var knappast att göra det till en fight och en fråga i ett inlägg kan nog inte räknas som en konflikt heller. Kändes mest som du gick in med näbbar och klor för att försvara ett fenomen som jag egentligen inte ens attackerat.

Tja, trots 250 inlägg om boots och dyl så kan nog frågan gällande varför man inte, för en kort period om det gäller hästens hälsa eller användbarhet, skulle kunna slå på skor vara berättigad men som du säger är det nog en annan tråd.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Nej, min tanke var knappast att göra det till en fight och en fråga i ett inlägg kan nog inte räknas som en konflikt heller. Kändes mest som du gick in med näbbar och klor för att försvara ett fenomen som jag egentligen inte ens attackerat.

Tja, trots 250 inlägg om boots och dyl så kan nog frågan gällande varför man inte, för en kort period om det gäller hästens hälsa eller användbarhet, skulle kunna slå på skor vara berättigad men som du säger är det nog en annan tråd.


Delvis KL

Jag slog på skor på min häst när jag inte
hann få hem nya boots innan en fjälltur.
Drog av dem efter några veckor och det
tog över ett halvår innan det blev ordning
på hovarna igen. De trasade sönder och
var rent bedrövliga. Ömfotad blev han
också :(
 
Sv: Barfota och boots i distansen

På ett sätt är jag glad att du ställde frågan lulski eftersom det får mig att igen undersöka och ompröva min egen värdegrund. Först tänkte jag låta den här sista biten av diskussionen självdö. En till synes oskyldig fråga i ett inlägg som väckte något helt annat till liv kanske inte förtjänar mer utrymme. Men jag funderade på saken och kände att jag har ett par saker att säga, kanske mest för min egen del.

Frågan "varför inte slå på skor temporärt" var för mig en bra mycket djupare fråga än som vad jag tror menades. Jag tror inte frågan var ställd för att provocera eller kritisera, utan den ställdes av nyfikenhet varför just denna till synes temporära och praktiska lösning inte fungerar. (Hoppas jag förstått detta rätt). Så varför väsnas om detta? Jo, för en del är ämnet neutralt men för mig håller det energi. En - möjligen klumpig - liknelse är att jag tycker inte att barnaga är ok utan det finns andra sätt att uppfostra barn och då har man en diskussion om vad detta andra är. Nu vet jag att det finns folk som tycker att "en liten smäll har väl ingen dött av" (jag bor i Texas). För mig personligen är frågan "varför inte sätta skor på då så löses problemet temporärt" ungefär lika med "men smäll till ungen bara en gång då så lyder hen tillfälligt". (Ok, två explosiva ämnen men förhoppningsvis blir det tydligt vad jag menar). Det blev en redig krock, åtminstone för mig.

Jag uppmuntrar naturligtvis sökandet av kunskap så att man kan ta sina egna informerade beslut. Vill man hitta forskning och bilda sin egen uppfattning om ämnet går det att googla "hoof barefoot research" och få upp allehanda referenser. Godtar man mina hänvisningar så skulle jag börja med att läsa texter av Jamie Jackson, Brian Hampson PhD, dr Robert Bowker. Jag skulle också rekommendera case studies som Houston Mounted Police. Här finns andra hänvisningar på http://www.holisticequine.com/new/hoofcare/articles/topVets.shtml. Bilden som träder fram är inte svartvit. Definitivt inte, det går djupare än så. Men slutsatsen jag dragit är att många, många hästar skulle slippa vara sjuka och halta, och tusentals ägare skulle lägga mindre pengar på i grunden onödiga veterinär- och hovslagarkostnader bara man visste lite mer om hovar, hovform och dess övergripande effekter på hästen. Skor på eller inte!
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Sedan, bara för att förtydliga, jag menar INTE att folk som skor sina hästar är liktydiga med misshandlare. Det är bara ett exempel på hur värdegrundskrocken såg ut för mig. :-)
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Nu är jag här igen :D

Hästen som jag tävlade (i alla fall försökte...) under 2010 hade jag "bara" haft i drygt tre år då. När han kom till mig hade han de plattaste sulorna jag sett.

Jag hade redan kommit fram till min "filosofi" och mina andra hästar var barfota sedan många år.

Av med skorna, efter några veckor fick han fång (var gruvligt fet) och detta ledde till att hovarna (förstås) tog längre tid på sig att "bli bra" än normalt när man plockar av skorna.

Jag tränade barfota och han hade utan problem gått en 8-mil (en gång försökte jag åka ut på för hög puls genom att galoppera sista minuterna mot mål, slängde av sadeln och var in i grind på en minut men han hade perfekt puls ändå, inget fel på kondisen...), mao fungerade hovarna väldigt bra MEN på tävling möter jag alltid "sämre" underlag än jag tränar på hemma och då kommer bootsen in i bilden.

Nu var det ju som det var med "tillmötesgåendet" då men jag hade ändå problem med att bootsen inte ville sitta kvar mer än tre mil. Hästen förolyckades 2011, därför finns det ingen fortsättning/lösning på den historien.

Jag är helfrälst i att ha hästarna barfota, ja det känns nästan lika illa som aga att sko dem! Däremot lyckas jag inte bra med boots, det är inte många dagar per år som jag behöver boots men visst har jag lagt flera tusen på boots och vill gärna få till det :(

Problemet med nuvarande hästar är att min stora ligger precis mitt emellan två storlekar och den lilla kan precis inte ha den minsta storleken, nu pratar jag renegades.

Om Easyboots hade färdigbroddade alternativ skulle jag shoppa sådana :angel:
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Vill tillägga att jag är extremt intresserad av hovar, har praktiserat hos olika hovslagare, studerat olika läror, gått kurser och hållit på i över tio år. Nu blir jag lynchad men jag "är" hovslagare, ingen ordentligt riktigt utbildad sådan men ja jag skor andras hästar :o

I mycket liten skala dock, när folk söker sig till mig är det för att de har problem med dåliga hovar, tappskor etc. Basunerar inte ut att jag kan verka/sko men när människor ber om hjälp och jag "enkelt" kan hjälpa dessa misshandlade hovar -då gör jag det. I de flesta fall är hästägaren i det läget desperat och kan till och med tänka sig att ha hästen barfota en liten kort period, den perioden brukar bli väldigt lång med rätt hjälp ;)

Jag vill inte hamna i något slags oseriöst-fack och jag har bestämt mig för att inte röra andras hovar något mer förrän jag har blivit certifierad på riktigt, om någon annan säger att de har en outbildad hovslagare går jag ju i taket... Då kan man ju inte hålla på så själv, skäms på mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Barfota och boots i distansen

Ärligt talat tycker jag att jämförelsen med barnaga är smaklöst. Jag tänker inte haka på diskussionen om skors vara eller ickevara eftersom det inte var min intention överhuvudtaget från början, jag var bara nyfiken på hur Fjellheim resonerade i sina svårigheter med att kunna nyttja hästen.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Håller med du. Anser man att sko en häst är att jämföra med aga?
Jösses Amalia.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Om ni läser igen ser ni att det INTE är en jämförelse från mitt håll. Det var ett exempel på hur två värdegrunder krockade och vilket annat exempel som helst hade kunnat användas. Typ, vegetarianer som diskuterar olika proteinkällor och någon säger "men varför äter du inte kött". Som sagt, klumpigt exempel av mig.

Fjellheim, har du gått med i några av de amerikanska forumen där boots diskuteras? De kanske har andra infallsvinklar och förslag och erfarenheter. Och googla t ex. Karen Chaton och skriv frågan om hästar i vinterhagar och kolla hennes blog för resurser.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Tack för tips om andra forum.

När det är hjärtefrågor som diskuteras så visst blir det lätt att man "tar i". Jag överväger som sagt skoning men det är verkligen ett svårt beslut, det är nog svårt att förstå om man inte är av samma åsikt i hovfrågan.

Man kan jämföra med andra saker som är viktiga för var och en i ens hästhållning. Till exempel utevistelse eller att hästen går med andra hästar i hagen och inte ensam.

OM omständigheterna kräver att hästen exempelvis står inne eller får gå ensam i hagen så visst, då får man göra det. Men det står inte överst på önskelistan av möjliga scenarion/lösningar och man blir ju tyvärr ibland tvungen att välja sista utvägen när man uteslutit andra metoder.

Eftersom Erucj stått i 9 månader pga av skada och vi bara varit i gång i två mån nu så har jag inte "råd" att låta honom stå. Min lilla har varit igång från april till nu så jag har inte samma "panik" där, han kan hänga lite i hagen några veckor.

Faktum kvarstår dock att de med största sannolikhet kommer göra små hål på varandra om jag har dem broddade i hagen... :crazy: Blir så trött :cry:
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag har precis broddat mina EB glove
och det fungerar hur bra som helst.
Investerar i ett par nya till våren så har
jag ett par broddade och ett par utan.
Jag har också haft problem med att de
snott sig och trillat av i slarvgalopp
(har en fd travare, så det bli ju så ibland)
tänkte testa EB's straps som visst ska
ge dem en tajtare 'fit'.

Ps. Har verkligen, efter flera år av häst-
ägande landat på ett, för oss, perfekt
ställe; lösdrift, fri tillgång, flera kompisar
i hagen och barfota!
 
Senast ändrad:
Sv: Barfota och boots i distansen

Ps. Har verkligen, efter flera år av häst-
ägande landat på ett, för oss, perfekt
ställe; lösdrift, fri tillgång, flera kompisar
i hagen och barfota!

Precis som det ska vara!

Jag får ta mig i kragen och lösa broddningen själv, är ju bara så enkelt att köpa renegades som är färdiga... Tycker att de brodden är super. Så låga så det blir inga otäcka trampskador (min stora slår gärna ihop hovarna en del i traven) men de ger ändå bra grepp, är väl 10-12 brodd per boot.

Vad använde du för brodd? Finns ju flera sätt att brodda själv, vill gärna göra det som blir "bäst" ;)
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Tack för tips om andra forum.

När det är hjärtefrågor som diskuteras så visst blir det lätt att man "tar i". Jag överväger som sagt skoning men det är verkligen ett svårt beslut, det är nog svårt att förstå om man inte är av samma åsikt i hovfrågan.

Man kan jämföra med andra saker som är viktiga för var och en i ens hästhållning. Till exempel utevistelse eller att hästen går med andra hästar i hagen och inte ensam.

OM omständigheterna kräver att hästen exempelvis står inne eller får gå ensam i hagen så visst, då får man göra det. Men det står inte överst på önskelistan av möjliga scenarion/lösningar och man blir ju tyvärr ibland tvungen att välja sista utvägen när man uteslutit andra metoder.

Eftersom Erucj stått i 9 månader pga av skada och vi bara varit i gång i två mån nu så har jag inte "råd" att låta honom stå. Min lilla har varit igång från april till nu så jag har inte samma "panik" där, han kan hänga lite i hagen några veckor.

Faktum kvarstår dock att de med största sannolikhet kommer göra små hål på varandra om jag har dem broddade i hagen... :crazy: Blir så trött :cry:

Det är väl en helt godtagbar anledning till varför man inte vill ha skor på hästen :)
 
Sv: Barfota och boots i distansen

KL
Skrev i utrustingsforumet men var lite kanppt om svar så försöker här oxå.
Har användt Easyboot Epic hela vintern o halva hösten och varit väldigt nöjd med dem.
Men nu så har de börjat skava sig in under kronranden på ena bakhoven (trakten har blivit lite lägre, innan nådde inte boot kanten upp till kronranden). Finns det nått man kan göra eller är det bara att byta bootmodell?
Har först trott att hon skavt lite ute i hagen, men idag så hade det skavt så passa att hon hade fått lite blodvite :O och då var det inget snack om saken sas de passar inte där längre.

Ger er lite bilder på hur det ser ut.

21750_10151559096256461_36328891_n.jpg

skavda fliken sas, blödde under den häromdagen efter tur, innan har det bara sett ut såhär.

1827_10151559096376461_1142787792_n.jpg


382310_10151559104046461_1432654653_n.jpg

antingen så är det den ena eller andra kanten som skaver.
Går det att lösa problemet eller måste man byta modell pga låga trakterna?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Usch det var ju inte roligt. Jag skulle kontakta återförsäljaren och be om råd. Dock lär väl de vilja sälja boots och kanske bara rekommenderar att byta. Men har du pratat med hovslagaren? H*n kanske har ideér?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Prova och lägg i en sula så du förändra tryckpunkten, eller ta bort gaitern och rid utan.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Hovvården är på väög åt det håll som vi strävat efter länge, lyckas aktivera strålen så den blir stor och fin iom det så är ju trakterna lägre och hoven som har varit lite lång är nu kortare oxå.

Tror det är bättre att byte problemet ie booten än att ändra hovformen.

Lägga i en sula kan jag ju prova! Smart.
Men kan man rida i Epicsen utan gaiter?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har av min veterinar, som ocksa verkar hästar utan skor, blivit rekommenderat Cavalor boots till min häst som gar utan skor sedan ca...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: daphna
·
Distans Igår reds Bergaritten, jag och stallkompisen red våra 20 km i ett bra tempo och med pigga och glada hästar!! Vart godkända och är mycket...
Svar
4
· Visningar
1 263
Senast: Mirraya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp