Har tagit av skorna på min häst helt nu men han ömmar på fram, bak inga problem. Detta var i fredags som framskorna togs bort. Hur länge kan jag vänta på att ömheten ska gå över och han vant sig, eller ska jag sätta på skor igen??
Han har gått bakfota bak en skoperiod nu utan problem. Brukar gå barfota bak men har aldrig gjort det fram.. vad tror ni??
Om framhovarna var verkade/skodda tätt inpå att skona togs av blir den så klart ömmare än om du tog av skorna när det så att säga var dags.
När man plockar av skor, särskilt i fram, är man naturligtvis försiktig vid verkningen och försöker låta bli tåsulan samt trakthörnen men klippa hovväggen&bärrand i nivå med med sulan. Så lite raspning i fram på hoven.
Jag verkade för skoning en gång och jag skulle ha verkat för barfota gång och hästen blev öm i bägge fram.
Jag lindade tjärbandage om tåsulan och bytte dessa bandage
ungefär varannan dag i en veckas tid.
Därefter klarade sig hästen utan bandagen och kunde vistas
utan speciella åtgärder i hagen.
En annan häst (nordsvensk trav.) hade så spröda väggar och torra hovar att det vid första barfota tillfället tog hästen
cirka två skoperioder (barfota) tills han började lämna
fukt från hovarna inne på stallgången. Så elastiska putan var svårmotionerad i detta fall då allt var torrt & stelt, men inte var han ömfotad å andra sidan.
Så det behöver växa fram mera "nagel" innan det slutar att göra ont på din häst. Nu finns det blodkärl och nerver nära
hovens bärplan.
Blödde hoven något vid någon tidigare verkning?