Ev svamp i strålen om hästen är väldigt öm...?
Sedan till de andra som är snabba att gnälla över ömfotade hästar:
Vad vet ni om denna individs hov historia och hur det ser ut nu? Hur det såg ut och fungerade förut?
Jag är ganska säker på att Ewe89 inte menar att hästen går och ömmar hela tiden, utan förmodligen så ömmar den fortfarande på grusvägar,hård mark och liknande, (eller hur, Ewe?).
Mina hästar var skodda ,till för ett år sedan, av utbildad hovslagare. Men då ena hästen först fick skos även bak för hon ömmade, sedan ha på sig skor även på sommarbetet, för hon ömmade, sedan skos med sulor fram , sedan sulor bak och fortsatte ömma vid ridning, fanns det inget kvar att göra än att sko av.
Hon ömmar fortfarande på grusvägar, men då rider man ju på sidan, eller har boa/easy boots. Det bästa är att jag SER skillnaden på hennes hovar. De ändras hela tiden och hästen har fått annorlunda steg och är mycket piggare. Jag hade siktet inställt på att hon ska vara fullt gående oömmande barfotahäst efter 2 år och den tiden är pga hennes tidigare problem. Appalooosan har också 2 år på sig.
Jag ska visa en bild på min appaloosas hovar som hon såg ut efter avskoning, observera att de alltså redan är bättre än de var innan, hur tror ni då att de såg ut INNAN
:
Det enda folk ser nu för tiden då de ser mina hästar går barfota. är en lidande barfotahäst och en galen,snål hästägare. Men inte var det någon som sa något då Appaloosans hovar såg ut som strutar och hon slog i bakhovarna i framhovarna med skador som följd, och att hon också ömmade på grusvägar med skor. De ser bara det som är nu, inte det som var, eller det som kommer...