Barfota häst som blivit helt frisk?

Sv: Barfota häst som blivit helt frisk?

Nej, tyvärr vet jag inte tjockleken på sulorna. Hovslagaren sa bara att dom var väldigt tunna. Hade bytit till honom precis. Så jag blev så glad när han sa att vi kunde fixa hästen med extra sulor. Dom andra brydde sig inte ett dugg. Tyckte bara att det var konstigt att han inte ville gå på vägen med skor.
Men efter att ha gått på någon typ vass sten så blir det väl en böld?

Tittade på din hemsida! Såg en fjording på några bilder. Är det den som är borta nu? Hur gammal blev den? Från det ena till det andra.

Var det Easyboot Epics??? har trampat i diverse surhål där järnskor har lossnat utan problem. Har inte provat broddade men de jag känner har gjort det med gott resultat. Misstänker att du inte är uppdaterad i teknikfrågan ;) Kolla:
http://nh.ebutiken.nu/

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Vet inte kommer bara ihåg att dom hette Easyboots. Var väldigt dyra då. Tror att 2 st kostade ca 500 kr. Det är väl ca 3 år sedan nu.

Hovböld är en varböld i hovens läderhud. En hovböld kan uppkomma efter spiktramp, eller annan yttre påverkan av hoven. I travstallar har jag hört att hovbölder är vanligt förekommande till följd av täta omskoningar och travträningens hårda påfrestningar på hoven. Det har alltså kommit in bakterier och infekterats medan en stengalla är mer som ett blåmärke i sulan. Någon med mera ingående kunskap får gärna vidareutveckla det.
Vår fjording som vi till stor sorg fick ta bort i sensomras efter tredje fånganfallet detta år. Hon blev drygt 20 år men veterinären på helsingborg trodde hon var mycket yngre ;) Vi har sagt att om vi inte kan erbjuda ett värdigt hästliv utan smärta åt våra skyddslingar ska de få somna in :cry: Vi hade medhålla av veterinärena både från Helsingborg och Agria.
Typiskt nog hände allt detta när vi var på VM i Norrköping i somras.

Rolle på Österlen

Usch vad jobbigt! Har en inackorderad fjording här som är 20 år. Själv är min bara 12 år nästa år. Man är ju livrädd för just fång.
Nåja, vi får nog diskutera detta någon annan dag. Min kudde ropar på mig att jag ska gå och sova nu.
Tack för en trevlig pratstund.
God natt och trevlig fortsättning på julen.

Då är det de äldre utan "gaitern" som sitter runt karleden. De är inte så dyra tycker jag, 400:- st och de jag har, har hållt hela säsongen och kan nog ha dem en bra bit in på nästa. Behöver bara använda fram. Bara att sko hästen går på 5000-6000:- om året.

Rolle på Österlen, som önskar god natt

Nej i det långa loppet är det ju billigare att ha skorna som du gör reklam för. Men det är jobbigt att sätta på och av dom tycker jag som har ont i ryggen, axlar och armar.
Natti natti

Det jag inte fattar med barfota-teorin är att allt verkar handla om hästen är öm eller inte. Är det enda anledningen till att hästar har skotts i århundraden?? Jag fick för mig att skon även används till att balansera upp felaktiga ben och tåaxlar och liknande. Samt att skapa symetri i bärytan på hoven.. Hjälpa felaktiga "vildhästar" till ett längre och verksammare liv. Jag har 6 hästar varav 1 är skodd. En skodde jag av när snön kom härom dan och en annan skodde jag av för en månad sen.. Men ingen av dem blev spec ömma.. Men skulle problem uppstå så fixar jag det direkt. Med eller utan skor om det går.. Men som sagt, det är mer än ömma hovar som avgör om skorna ska på igen..

Det är nog så att eftersom folk i allmännhet inte är så insatta i hovens mekanism och funktion har de svårt att avgöra om hoven är verkad rätt eller inte. Men vad de kan se är om pållen trampar på något vasst då blir det en klar markering och då är hästen ömfotad :eek: och då är den ömfotad överallt och folk förfasas över att den och den har sin häst barfota som är så öm....:confused: trots att det bara är på macadamskogsvägar som det ömmar och man då går brevid vägen eller sätter på boots. Det när det gäller gemene man.
De som är lite mer insatta innebär bara ömheten något man ska vara uppmärksam på så att inte hästen blir utsatt för det. Annars är det fråga om att se till att hoven har de förutsättningar så att man slipper att göra det du säger med järnbitar och beslag.

God Fortsättning
Önskar
Rolle på Österlen

*lånar knapp*

Vi har fyra underbara exempel på friska, glada och rehabiliterade barfotakusar i våran hage. Sen har vi tre stycken under rehab och en treåring som har varit strasserverkad hela livet, och därför inte kan kallas rehabiliteringshäst, för han har aldrig varit skadad i fötterna:)

Häst nummer ett är min 21 åriga dponny. hon var ballförskjuten, hade ont i ryggen, stel i rörelserna, ont i lederna i frambenen, sur att sadla, spänd i bogmuskulaturen och allmänt grinig. Vi skodde av henne vid en betäckning 02 och började strasserverka henne samma höst. Nu har hon jämna fina ballar, är mjuk i kroppen, glad och trevlig, surar inte vid sadling, längre steg och ömmar inte för fem öre! UNder hennes övergångsperiod hade hon EN hovböld, ömmade på grus de värsta torra sommmardagarna när det var jättehårt under första sommaren(då red vi på gräs eller lät henne ha semestar), samt hade lite ont i sina leder när de rätade upp sig efter att ha varit snea i flera år och hon fick lite eksem en sommar. Nu har hon varit fullt frisk i över ett år...

jag är tvungen att rusa nu, återkommer med de andra när jag hinner!

/Migo
Lea, Sunny och Gustav, friska glada barfotingar!

Colleen skrev:
Ev svamp i strålen om hästen är väldigt öm...?

Sedan till de andra som är snabba att gnälla över ömfotade hästar:
Vad vet ni om denna individs hov historia och hur det ser ut nu? Hur det såg ut och fungerade förut?
Jag är ganska säker på att Ewe89 inte menar att hästen går och ömmar hela tiden, utan förmodligen så ömmar den fortfarande på grusvägar,hård mark och liknande, (eller hur, Ewe?).
Mina hästar var skodda ,till för ett år sedan, av utbildad hovslagare. Men då ena hästen först fick skos även bak för hon ömmade, sedan ha på sig skor även på sommarbetet, för hon ömmade, sedan skos med sulor fram , sedan sulor bak och fortsatte ömma vid ridning, fanns det inget kvar att göra än att sko av.
Hon ömmar fortfarande på grusvägar, men då rider man ju på sidan, eller har boa/easy boots. Det bästa är att jag SER skillnaden på hennes hovar. De ändras hela tiden och hästen har fått annorlunda steg och är mycket piggare. Jag hade siktet inställt på att hon ska vara fullt gående oömmande barfotahäst efter 2 år och den tiden är pga hennes tidigare problem. Appalooosan har också 2 år på sig.
Jag ska visa en bild på min appaloosas hovar som hon såg ut efter avskoning, observera att de alltså redan är bättre än de var innan, hur tror ni då att de såg ut INNAN:eek: :
camp-1.jpg

Det enda folk ser nu för tiden då de ser mina hästar går barfota. är en lidande barfotahäst och en galen,snål hästägare. Men inte var det någon som sa något då Appaloosans hovar såg ut som strutar och hon slog i bakhovarna i framhovarna med skador som följd, och att hon också ömmade på grusvägar med skor. De ser bara det som är nu, inte det som var, eller det som kommer...

Tack, tack, tack, äntligen en insatt person! Nej självklart ömmar min häst inte hela tiden utan bara på grus. Ömmandet går i perioder, förut var det t.ex. två ömma veckor och en oöm dag, men ömperioderna blir färre och färre och som läger är nu är det 1-3 ömma dagar följt av ytterligare 1-7 "rehabiliteringsdagar" då hon får ta det lugnare, och sedan brukar jag inte ha mer problem under någon månad eller två iallafall. Jätteskönt.
När jag gav mig in på barfota trodde jag att hästen skulle vara öm i en vecka sen var allt klart, men under vägens gång har jag förstått allt mer. Då var jag beredd att ge henne ett år, var det inte bättre skulle jag sko. Nu har ett år gått och hon mår MYCKET bättre, är på god väg. Så nu satsar jag på sommaren, hon bör vara betydligt mycket bättre till sommaren, och sedan till nästa vinter hoppas jag att hon slipper denna vinters problem.
Hon har haft mycket problem med svamp, jag ger ingen betfor och har minskat på säden, istället ökat på höet. Gör jag rätt?
Tänk om alla vore lika insatta, då skulle vi barfotamänniskor slippa mobbingen av sko-folk.
Att jag låter min häst lida i 2 år är helt osannt, har hon så ont att hon hellre vill gå på gräs får hon det, vill hon inte rida alls slipper hon.
Hon älskar när jag underhållsverkar henne lite grann så som jag blivit lärd i AANHCP. Om hon ser en tappsko ligga någon stans skyggar hon och jag känner hur hon ryser hela hon.
Om en hovslagare går mot henne och han tänker, nu ska jag sko dig, vägrar hon lyfta på fötterna. Gör samma hovslagare samma sak, går emot henne men inte tänker sko henne, lyfter hon lydigt på fötterna.
Detta är helt sant, ni som inte tror mig är välkomna till mitt stall för att få det bevisat!
tack!/Evelina

Rolle skrev:
En häst som ömmar med skor skulle jag ta reda på varför :eek:

Rolle på Österlen

Stenar kan trycka på sulan där skon inte sitter...

*lånar knapp*

Är lite nyfiken på hur mycket ni som har oskodda hästar låter dem gå.
Jag är som ni förstår av frågan inte insatt i detta.

Min främsta undran är om man verkligen kan rida en häst i intensiv träning utan skor, utan att hoven slits för mycket... eller om det är när man "promenadrider" (dvs tränar ett par timmar i veckan på banan eller rider ut nån timme/dag på varierande underlag...) som detta funkar?

Jag skodde av min häst nästan så fort jag fått hem honom, detta pga att han var totalt felverkad.
Nu ett år senare har han finfina hovar och är pigg och glad. Lite otäckt är det ju nu när det är halt, har funderat på de här bootsen som säljs men vet inte riktigt vilka som är bäst.
Någon som kan rekomendera några?

Jag har ingen "story" men kan berätta att jag under hösten skott av två hästar med hjälp av AANHCP och båda två ömmade på grus i två veckor men har sedan dess gått utan problem överallt.
Det var lite kul när vi var ute en sväng med stallgrannarna (som ständigt frågar om barfotahästars ömhet) och jag lät min pålle gå på långa tyglar och välja var hon ville gå på vägen. Där fanns en grusfri mittsträng, en grusig kant och gräs kant. Hon valde gruset!? Kan tillägga att hon gick piggt och utan att ömma. Hon var också den enda som inte halkade till när vi kom i en blöt/frostig asfaltsbacke.

Min Paint är 6 år, hon har aldrig varit skodd och hon har mycket fina hovar. Hon tycker heller inte om att gå på makadam (jag tycker inte det är särskilt skönt att gå på sådant underlag i skor med tunna sulor) utan går helst i kanten vilket är helt OK för min del, det är väl bra bra att hästen tar ansvar för var den sätter sina fötter. Jag har också läst mycket om olika verkningsmetoder och barfota gång, jag fastnade också för AANHCP. Har också gått en mycket bra kurs och "karvat" i kadaver-hovar, väldigt lärorikt. Jag tycker det är både roligt och intressant att kunna sköta min hästs hovar själv och göra det när det behövs och framför att, jag ser att hästen mår bra av det.

Vi fick problem med bärrandsröta i vårat stall hos alla 3 hästar.
Efter ca 1½ år fick jag nog av alla utgrävningar i hovar och rengörningar, jodopaxbad m.m.
Då tog jag av skorna på min häst samt en annan tjej tog av skorna på sin samtidigt och det blev jättebra.
Dom ömmade jättemycket i början, vi tog av skorna på våren och efter sommaren nån gång kunde man rida på de allra flesta underlag i skritt.
Men innan dess var det nästan omöjligt att rida längre sträckor då vi hade mycket grusvägar där hästarna bodde då.
Min häst klarade det lite bättre än den andra men jag valde ändå att sätta på skor fram efter ca 1 år.
Då var hovarna jättefina, stenhårda och hovvis kunde knappt slå i sömmarna :D
Jämfört med innan då hovarna bara smulade sönder.
Han är fortfarande barfota bak och det är inga problem på något underlag, men just nu i denna stund rids han ca 5 dagar i veckan och börjar ömma lite nu när det är hårt så nu ska han få skor bak med :crazy:
Men jag var jättenöjd med barfota gång i det stora hela.
Om man har en häst med väldigt dålig hovkvalité så tror jag absolut att det är jättenyttigt att slänga av skorna en period.
Kanske på vintern när man ev. inte rider lika mycket?
Vi hade tyvärr varken paddock eller ridhus så det gjorde det lite svårare i början för oss.
Annars kan man ju alltid rida där på mjukt underlag.

Det var nog mina erfarenheter i det stora hela tror jag!:)

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 953
Senast: muslidag
·
Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 481
Senast: Tsaren
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka