Sv: Barfota häst som blivit helt frisk?
Hej!
Vi har snart slutfört första säsongen utan skor. Tidigare har vi skott av okt nov och skott på mars april. Pållarna går på lösdrift i kuperade hagar med både skog, öppna fält, kulturbete och med lösdriftshall.
Det började med att jag började läsa om barfotahästaroch hovar och tyckte det var intressant. Plöjde igenom det mesta, Strasser, Jamie Jackson, Pete Ramey, Lars-Erik Magnusson, K.C. La Pierre bara för att nämna en bråkdel. Tog nästan ett år innan jag fann det som skulle passa mig, använde också min (utbildade) hovslagare som bollplank och som stöttat mig i mina strävanden, Fick min första rasp och hovkniv av honom, tack Anders.
Det jag föll för var AANHCP där man läser hoven och verkar därefter, framstegen kommer, ibland sakta men säkert.
Det har varit intressant att se hur hovarna utvecklas på de fyra som jag verkat sedan mars 05. De är inte identiska men väldigt lika. De har sänkts lite och framhovarna har blivit rundare. Ska ta foto någon dag så jag kan visa hur de ser ut i dag. Har undertiden även bett min hovslagare att se hur de ser ut utan att han har haft något att anmärka på. Jag har även gått en helgkurs och karvat på kadaver och dissikerat ett par (kadaver) hästben. Den praktiken gav mig mycket till all teori jag läst och jag fick en inblick i hur hoven är uppbyggd och fungerar.
Hur har pållarna reagerat? Det vi satte upp som måste var att det inte skulle innebära smärta för hästarna, det var därför jag valde en teknik som skyndar långsamt.
Två av pålarna har inte reagerat alls medan de två som rids mest, 4 dagar av 5, markerade på grov grusväg i början. Då red vi brevid eller satte på EasyBoot Epic fram.
Det har blivit bättre nu och det dom reagerar på nu är otyget med macadam på grusvägar och skogsvägar. Men oftast kan man rida brevid eller sätta på Easybootsen som tar c:a 15 sek per hov
Det som har varit jobbigast är en del reaktioner från folk som i de allra flesta fall inte satt sig in i frågan. När vi har varit ute och ridit och underlaget varit exempelvis macadam så rider vi givetvis brevid men får då bedömmningen att vi rider hästar med ömma fötter
Tacka f*n för att 4-5 cm stenar som är vassa åt alla håll är obehagliga att gå på och numera när jag rider skodda hästar undviker jag dessa vägar också eftersom de troligtvis inte känner det förrän det är försent d.v.s. när en lite större vass sten går upp i sulan
För att göra en summering så här långt. Min grabb som klöv framskorna på 5-6 veckor kan nu gå barfota på grusväg. En annan pålle som jämnt snubblade förr har nästan slutat helt med snubblandet.
Jag är mycket mer medveten om hovarnas skick och har daglig kontroll och kan åtgärda omedelbart om det behövs.
Jag har upptäckt att det fodrar mer av mig som hästansvarig om jag ska ha barfotahästar, både i form av kunskap, tid och handlag.
Med större kunskap har man också upptäckt vad många hästar här i vårt avlånga land som har bedrövliga hovar.Så nästa kurs blir i hur man på ett diplomatiskt vis ger råd till andra hästägare när deras hästs hovar skulle behöva en genomgång
Jag skulle vilja rekommendera alla hästägare att gå på något infomöte eller kurs om hästens hovar även om man inte ska verka själv utan bara för att kunna avgöra om de man anlitar gör ett bra jobb. För du eller den du anlitar kan aldrig försäkra bort ägaransvaret, det är alltid du som ansvarar för hur jobbet genomförs. Att man kan få tillbaka en del av vetr. kostnaden är en sak, men den smärtan man eventuellt utsätter hästen för är man själv ansvarig för.
Lite kort från
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift