Barfota häst som blivit helt frisk?

Sv: Barfota häst som blivit helt frisk?

Hade min pålle barfota bak ett tag men han var så öm att vi var tvugna att slå på dom några veckor efteråt.. Tycker det är bra om de kan gå barfota! Det är klart alla KAN om de bara vänjer sej, även om de kanske tar ett tag. Alla ridskolehästar på ridskolan är barfota bak, vissa är också helt barfota. Funkar jättebra! :)

Hej!

Vi har snart slutfört första säsongen utan skor. Tidigare har vi skott av okt nov och skott på mars april. Pållarna går på lösdrift i kuperade hagar med både skog, öppna fält, kulturbete och med lösdriftshall.
Det började med att jag började läsa om barfotahästaroch hovar och tyckte det var intressant. Plöjde igenom det mesta, Strasser, Jamie Jackson, Pete Ramey, Lars-Erik Magnusson, K.C. La Pierre bara för att nämna en bråkdel. Tog nästan ett år innan jag fann det som skulle passa mig, använde också min (utbildade) hovslagare som bollplank och som stöttat mig i mina strävanden, Fick min första rasp och hovkniv av honom, tack Anders.
Det jag föll för var AANHCP där man läser hoven och verkar därefter, framstegen kommer, ibland sakta men säkert.
Det har varit intressant att se hur hovarna utvecklas på de fyra som jag verkat sedan mars 05. De är inte identiska men väldigt lika. De har sänkts lite och framhovarna har blivit rundare. Ska ta foto någon dag så jag kan visa hur de ser ut i dag. Har undertiden även bett min hovslagare att se hur de ser ut utan att han har haft något att anmärka på. Jag har även gått en helgkurs och karvat på kadaver och dissikerat ett par (kadaver) hästben. Den praktiken gav mig mycket till all teori jag läst och jag fick en inblick i hur hoven är uppbyggd och fungerar.

Hur har pållarna reagerat? Det vi satte upp som måste var att det inte skulle innebära smärta för hästarna, det var därför jag valde en teknik som skyndar långsamt.
Två av pålarna har inte reagerat alls medan de två som rids mest, 4 dagar av 5, markerade på grov grusväg i början. Då red vi brevid eller satte på EasyBoot Epic fram.
Det har blivit bättre nu och det dom reagerar på nu är otyget med macadam på grusvägar och skogsvägar. Men oftast kan man rida brevid eller sätta på Easybootsen som tar c:a 15 sek per hov :)
Det som har varit jobbigast är en del reaktioner från folk som i de allra flesta fall inte satt sig in i frågan. När vi har varit ute och ridit och underlaget varit exempelvis macadam så rider vi givetvis brevid men får då bedömmningen att vi rider hästar med ömma fötter :mad: Tacka f*n för att 4-5 cm stenar som är vassa åt alla håll är obehagliga att gå på och numera när jag rider skodda hästar undviker jag dessa vägar också eftersom de troligtvis inte känner det förrän det är försent d.v.s. när en lite större vass sten går upp i sulan :eek:

För att göra en summering så här långt. Min grabb som klöv framskorna på 5-6 veckor kan nu gå barfota på grusväg. En annan pålle som jämnt snubblade förr har nästan slutat helt med snubblandet.
Jag är mycket mer medveten om hovarnas skick och har daglig kontroll och kan åtgärda omedelbart om det behövs.
Jag har upptäckt att det fodrar mer av mig som hästansvarig om jag ska ha barfotahästar, både i form av kunskap, tid och handlag.
Med större kunskap har man också upptäckt vad många hästar här i vårt avlånga land som har bedrövliga hovar.Så nästa kurs blir i hur man på ett diplomatiskt vis ger råd till andra hästägare när deras hästs hovar skulle behöva en genomgång ;)

Jag skulle vilja rekommendera alla hästägare att gå på något infomöte eller kurs om hästens hovar även om man inte ska verka själv utan bara för att kunna avgöra om de man anlitar gör ett bra jobb. För du eller den du anlitar kan aldrig försäkra bort ägaransvaret, det är alltid du som ansvarar för hur jobbet genomförs. Att man kan få tillbaka en del av vetr. kostnaden är en sak, men den smärtan man eventuellt utsätter hästen för är man själv ansvarig för.

Lite kort från
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Ewe89 skrev:
Jag är en sann barfotaslav och vill bara tro på det!

Och jag tycker man ska lyssna till sunt förnuft. Vissa hästar kan inte gå barfota så enkelt är det! Det kan ju bero på flera saker som dålig hovkvalité eller dålig hovvård. Min häst är en av dom som inte skulle kunna gå barfota vid arbete. Han blev VÄLDIGT öm av bara en tappsko i somras.

När man konstaterar att en häst inte kan gå barfota....hur många gånger beror det på att begränsningen ligger hos hästägaren och inte hos hästen :angel:
Därmed inte sagt att alla pållar kan gå barfota, jag har inte kollat alla hästar :D

Rolle på Österlen

Vi kör ett visst mönster, våra unghästar börjas att tränas utan skor, när slitaget på hovarna blir för stort eller hästen börjar visa att den ömmar så åker skor på.
Nuvarande har vi bara en häst som inte är skodd runt om och det är den blivande 6 åringen (2006) som int ehar skor bak (samt blivande 3 åringen som är helt oskodd).
På sommrarna när det är dax för bete för vissa av hästarna så åker skorna helt av, men de åker på när deras betes tid är över. man ser att hovarna mår mkt bra över den vilo pausen från skorna. Dock så blir hästarna öma i sina fötter och går inte att träna utan skor.

Fattar du inte vad jag menar? Han ömmar när han inte har sulor. Pga tunna sulor. När han går på sten så gör det ont. Om du inte visste det så är det många hästar som gör så. Behöver inte kolla upp det alls.

Fast det lustiga är att dom första 15 åren var han alltid barfota.

Rolle skrev:
När man konstaterar att en häst inte kan gå barfota....hur många gånger beror det på att begränsningen ligger hos hästägaren och inte hos hästen :angel:
Därmed inte sagt att alla pållar kan gå barfota, jag har inte kollat alla hästar :D

Rolle på Österlen

Ja du, det finns otroligt många hästar som inte kan gå barfota någonsin. Det finns folk som har försökt i ett helt år för att dom vill att dom ska gå barfota. Men dom har ändå gått och linkat. DET tycker jag är djurplågeri. Jag tycker att kan inte hästen gå normalt efter en månad så ska skorna på. Du har väl islänningar va?
Dom har ju mycket hårdare fötter än tex halvblod. Dom är också mycket mer tåliga. Jag har en fjording ömfotad, islänning icke ömfotad, två halvblod båda ömfotade. :smirk:

Ska försöka vara lite tydligare då ;) Jag ställer alltid frågan varför när det är något som inte är "normalt" exempelvis - varför har han tunna sulor, går det att förändra, om inte varför, har alla möjligheter uttömts, ligger det i min egen begränsning, är det någon jag inte konsulterat o.s.v. Det gäller att inte bara sluta tänka utan säkerställa att det inte finns mer att göra....
Nu säger jag inte att du inte gör det men jag är tveksam om det alltid görs....

Rolle på Österlen

Tja, vad finns att göra om hästen har tunna sulor mer än att fixa extra sulor innanför skorna?

Det finns folk som har försökt i ett helt år för att dom vill att dom ska gå barfota. Men dom har ändå gått och linkat.

Som jag sa...hur ofta ligger det i hästägarens begränsning att hitta rätt lösning och förutsättning för att lyckas.Det spelar ingen roll hur länge man försöker om man inte försöker på rätt sätt.Men det får inte under försöken skapas smärta för hästen, det finns ju andra alternativ än järnskor att prova innan man ger upp ;)

Rolle på Österlen

Jo, men det var tyvärr inte mina hästar. Jag skulle aldrig låta mina hästar gå och plågas så länge.

Rolle skrev:
Som jag sa...hur ofta ligger det i hästägarens begränsning att hitta rätt lösning och förutsättning för att lyckas.Det spelar ingen roll hur länge man försöker om man inte försöker på rätt sätt.Men det får inte under försöken skapas smärta för hästen, det finns ju andra alternativ än järnskor att prova innan man ger upp ;)

Rolle på Österlen

Vad för alternativ menar du då? Gummiskor?

Har du inte funderat på det...;) normalt är ju sulan 7-10 mm tjock, om den inte är det så är det antingen en genetisk defekt vilket man skulle kunna kolla med släkten eller något som hästen saknar, eller avsaknad av stimulans av sulan av något slag. Sulan reagerar ofta med ökad tillväxt vid skada eller om man karvar för kraftigt. Jag har inte haft problemt själv så jag har inte sökt i ämnet. Men jag hade nog tagit kontakt med SVA eller SLU till att börja med om inte den lokala veterinären har tillfredställande svar.

Rolle på Österlen

Rolle skrev:
Har du inte funderat på det...;) normalt är ju sulan 7-10 mm tjock, om den inte är det så är det antingen en genetisk defekt vilket man skulle kunna kolla med släkten eller något som hästen saknar, eller avsaknad av stimulans av sulan av något slag. Sulan reagerar ofta med ökad tillväxt vid skada eller om man karvar för kraftigt. Jag har inte haft problemt själv så jag har inte sökt i ämnet. Men jag hade nog tagit kontakt med SVA eller SLU till att börja med om inte den lokala veterinären har tillfredställande svar.

Rolle på Österlen

Tycker inte att jag behöver forska i ämnet eftersom hästen i fråga är 21 år nästa år. Sedan fungerar det bra med sulor i skorna även på sommaren.
Det jag vet om hästen är att han gått i 15 år och inte blivit verkad eller riden. Alltså ohanterad men på stora ytor dom första 15 åren.

När jag började rida in honom så fick han hovböld några ggr. Berodde på att han sprang på sten och fick som man kallar en stenböld. Först blir det som ett blåmärke sedan kan det bli böld. Så har dom iaf förklarat för mig.
Efter att jag satt på extrasulor har han inte fått det längre. Han törs galoppera på steniga vägar också. Alltså beter sig som en helt vanlig häst nu.

Själv använder jag EasyBoot Epics som fungerar utmärkt. Den längsta ritten med dessa skor var första delen av BUKE-ritten i somras där vi var igång drygt 7 timmar. Satt som gjuten och inte ett märke på pållen någonstans.
Hade dem på vid upploppet vid Hubertusritten i år, funderade på att ta av dem om de skule hindra framfarten. Vid svansen var jag trea och kvinnan jag lever med etta (även om pållen blev rädd för svansen och vek av i sista sekund) bägge med Easyboots Epics :D Anledningen till att de var på är att en del av ritten går på skogsvägar med macadam där även de med järnskor har problem
Bara att rekommendera.

Rolle på Österlen

Ja, jag har inga problem med mina järnskor till några av hästarna. Men vet en inackordering som prövade dessa easy boots. Kommer ihåg att hon fick stå och tvätta fötterna på hästarn för dom fick ju inte var leriga. Kunde då få skav. Sedan köpte dom brodd och satte på dom. Såg ut som en liten lödning. Höll väl ung 2 ridningar. Sedan halkade hästen omkring iaf. Tappade en sko gjorde hästen också en gång. Så sådana skor har jag inget förtroende för. Men kunde kanske vara bra att ha hemma vid ev tappsko om inte hovslagaren kan komma inom några dagar.

Vet du tjockleken på sulorna, hur mycket är det som saknas? Hovbölder är något vi har förskonat från om man bortser från vår nu bortgångna fjording som jämt och ständigt åkte på fång.

Stengalla är om hästen trampar på något vasst eller hårt föremål, men även om hästen är illa skodd med korta, trångt riktade traktarmar. Orsaken är mer eller mindre en tryckskada. Stengalla kommer av blödning i hovens läderhud. I samband med detta uppkommer en missfärgning motsvarande horn i sulan. Smärta uppstår i hoven och hälta kan förekomma. Ömhet vid tryck med visitertång är vanligt.

Bara vi som är vakna :cool:
Rolle på Österlen

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 953
Senast: muslidag
·
Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 481
Senast: Tsaren
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka