Barfota häst som blivit helt frisk?

E

Ewe89

Jag är en sann barfotaslav och vill bara tro på det!
Har själv min pålle barfota.
Nu har jag läst så mycket skit som folk har skrivit om barfota och hur dåligt det skulle vara.

Har du/har haft en eller vet om en häst som tagit av skorna för gott, blivit öm, haft övergångsproblem och sedan blivit helt frisk, alltså ömmar inte, och fungerar hur bra som helst, kanske bättre än en skodd häst.

Berätta din story här.
ENDAST DE SOM STÅR FÖR BARFOTAHÄSTAR FÅR SVARA PÅ DETTA INLÄGG. Jag vill inte ha massa onödigt sko-tjafs här.

Sv: Barfota häst som blivit helt frisk?

Ewe89 skrev:
Har du/har haft en eller vet om en häst som tagit av skorna för gott, blivit öm, haft övergångsproblem och sedan blivit helt frisk, alltså ömmar inte, och fungerar hur bra som helst, kanske bättre än en skodd häst.
Berätta din story här.

Utifrån mitt yrke så har jag en viss erfarenhet och förespråkar alltid oskodd före skodd så vida det är till den enskilda individens bästa utifrån den enskilda individens förutsättningar.

Hovens funktioner är följande: Bära vikt,tåla utsatt nötning, Stötdämpande samt utgöra halkskydd.(tidigare oxå fungera som "blodpump" vilket utifrån otaliga forskningar inte påvisar ngt forskningsrelateradt påvisande för att det är så p.g.a. flertalet orsaker)

Story: Flertalet tidigare skodda hästar som brukats inom daglig ridning,träning,tävling(vi kan kalla dom hobby eller dagens högpresterande sporthästar) som senare antingen pensionerats eller övergått i avelsverksamhet. Då denna dag infunnit sig så har dom jag haft förmånen att ha ansvaret för utifrån deras hovar genast skott av dom och låtit dom vara barfota för gott. Vissa har inte haft några som helst "övergående " problem medans en del andra under en kortare period (max två veckor) varit lite ömma. Samtliga har inom tre veckor fungerat hur bra som helst och bättre än en skodd häst enbart för att dom bara behöver ta hänsyn till sin egen balans och frivillig rörelse hädanefter.

Senast ändrad av en moderator:

max två veckor?? vilken lyx, min häst är öm till och från å har varit i ett halvår sen jag skodde av henne.
enligt min "verkare" är detta en naturlig del av övergångsperioden.

Ett tips kan vara att anlita en utbildad Hovis

Ewe89 skrev:
max två veckor?? vilken lyx, min häst är öm till och från å har varit i ett halvår sen jag skodde av henne.
enligt min "verkare" är detta en naturlig del av övergångsperioden.
Hur kan du då fortsätta att ha hästen oskodd om den ömmat i ett halvår?

Om man har bägge delar då?!?:crazy: får man svara ändå?

Jag tycker, att precis som i all annan hästhantering så ska man låta förnuftet råda!!!

det är när man blir fanatisk, som det blir "farligt"!!!

Jag varvar med mina hästar, ibland går de barfota helt, iblnad bak, ibland helskodda, beroende på hur deras fötter är vid varje tillfälle!!!

Jag tror att vissa hästar inte klarar av att gå helt barfota jämt, precis som vissa inte mår bra av att ha skor på sig!!!

Säger som Russin: Hur kan du låta hästen gå utan skor om den ömmar så? :mad:

Jag har både hästar med och utan skor. Beroende på individ. Det är väldigt bekvämt, speciellt i vintertid att slippa ha skor på, och plånboken tycker det är toppen.:angel: Men alla klarar inte av det. Ömmar hästen så ska den ha skor.

Varför tycker du att din häst ska ha ont när det finns hjälp? :confused:

Nä inget fel med oskot. Min kan gå barfota i bak upptäckte jag i sommras, fram funkade dock inte. Så nu efter vintern ska hon få gå barfota bak. Dock vill jag ha skor så jag kan ha broddar på vintern.

Ev svamp i strålen om hästen är väldigt öm...?

Sedan till de andra som är snabba att gnälla över ömfotade hästar:
Vad vet ni om denna individs hov historia och hur det ser ut nu? Hur det såg ut och fungerade förut?
Jag är ganska säker på att Ewe89 inte menar att hästen går och ömmar hela tiden, utan förmodligen så ömmar den fortfarande på grusvägar,hård mark och liknande, (eller hur, Ewe?).
Mina hästar var skodda ,till för ett år sedan, av utbildad hovslagare. Men då ena hästen först fick skos även bak för hon ömmade, sedan ha på sig skor även på sommarbetet, för hon ömmade, sedan skos med sulor fram , sedan sulor bak och fortsatte ömma vid ridning, fanns det inget kvar att göra än att sko av.
Hon ömmar fortfarande på grusvägar, men då rider man ju på sidan, eller har boa/easy boots. Det bästa är att jag SER skillnaden på hennes hovar. De ändras hela tiden och hästen har fått annorlunda steg och är mycket piggare. Jag hade siktet inställt på att hon ska vara fullt gående oömmande barfotahäst efter 2 år och den tiden är pga hennes tidigare problem. Appalooosan har också 2 år på sig.
Jag ska visa en bild på min appaloosas hovar som hon såg ut efter avskoning, observera att de alltså redan är bättre än de var innan, hur tror ni då att de såg ut INNAN:eek: :
camp-1.jpg

Det enda folk ser nu för tiden då de ser mina hästar går barfota. är en lidande barfotahäst och en galen,snål hästägare. Men inte var det någon som sa något då Appaloosans hovar såg ut som strutar och hon slog i bakhovarna i framhovarna med skador som följd, och att hon också ömmade på grusvägar med skor. De ser bara det som är nu, inte det som var, eller det som kommer...

Tyvärr en allt för vanlig företeelse inom den tradionella vården. Och det är bra underligt ändå att folk inte tycks reagera på dåliga hovar så länge hästen har skor på hovarna, hur illa det än är. Men att barfota är att underlåta sin häst skötsel:eek:

Det finns tack och lov människor som tänker steget längre när den ena skoningen med diverse beslag efter den andra inte fungerar längre. Kul att din häst blir bättre. Upplevde detsamma när jag började använda hästarna barfota!:bow:

Toffel skrev:
Tyvärr en allt för vanlig företeelse inom den tradionella vården. Och det är bra underligt ändå att folk inte tycks reagera på dåliga hovar så länge hästen har skor på hovarna, hur illa det än är. Men att barfota är att underlåta sin häst skötsel:eek:

Det finns tack och lov människor som tänker steget längre när den ena skoningen med diverse beslag efter den andra inte fungerar längre. Kul att din häst blir bättre. Upplevde detsamma när jag började använda hästarna barfota!:bow:

Ser man nu utifrån den dåliga bild som visats här så behöver man ingen större kunskap om hur obalanserad denna individ är. Mest skrämmande är väl HB men det kommer väl "rätta till sig" med en eller flera secundära skador som följd. Ser man desutom endast på hovarna så är ju främst vf ett fall för anmälan.

Ställer man en dålig skoning mot en bra verkning så är det väl inte konstigt att man får för sig att barfota alltid är bäst.

Mer rättvist då att jämföra två bra verkningar varav man slår på sko på den ena. Skillnaden mellan skott och oskott ska inte behöva vara så mycket mer än just... skon!

Har en häst som går barfota! Har gjort det i många år och aldrig varit öm, har kanonhovar enligt hovis. Ett praktexemplar på att när det fungerar är det kanon, både för mig och framförallt för hästen!

Den andra pållen var felverkad för nåt år sedan (innan hon kom till mig) och detta har rättats till men kommer att ta tid enligt hovslagaren. Går alltså barfota men är något hovöm. Hon rids endast i skogen och i paddock ännu och där fungerar det bra. Grusvägar märks det att hon vill in till kanten. Jag har funderat på att sätta skor, men hovslagaren vill att vi avvaktar då det blivit så mycket bättre. Den springande punkten är...hur lång tid ska man ge det med en ömmande häst?

Ställer man en dålig skoning mot en bra verkning så är det väl inte konstigt att man får för sig att barfota alltid är bäst.

Jag har inte sagt att barfota alltid är bäst, allvarligt talat så struntar jag i om folk skor sina hästar, eller inte. Hästägaren gör det den tycker är bäst för sin häst.
Min hovslagare var utbildad och han har arbetat länge i branschen. Han var en gud med hästarna, så snäll och trevlig. Jag vet inte vad som hände, att inget fungerade sedan, även den häst som nu är 5 år och ALDRIG haft skor, såg hemsk ut. Så om jag ska jämföra hans verkning med den som jag nu utför, så är denna bra mycket bättre, pga att hovarna är bättre.
Jag har även nu en utb hovslagare, som verkar enl denna metod, jag håller efter och h n kommer ut och kollar och ger vidare råd ev fixar något.

Vart har jag skrivit att hovarna på denna häst ser bra ut? Skrev bara att jag känner igen syndromet.. Det finns en del som behöver korrigeras det kan jag också se öven om jag inte vill kritisera så mkt bara efter att se denna bild.

Kan hända att din häst mår bra. Men har haft en inackordering som prövade hur länge som helst. Hästen ömmade så han gick mot diket hela tiden. Han gick stöppligt. Hon sa att det skulle snart gå över. När vintern kom så höll han på att bryta benen när vi skulle gå till hagen med honom. Jag sa att jag vill inte ha en häst inackorderad hos mig i mitt stall som har så ont och som inte ens kan gå till och från stallet. Hon köpte då salt och gick omkring och saltade på vägen. Men till sist så tog hon och satte på skor.

Halleluja, vad glad hästen blev. Han brallade och skuttade som aldrig förr. Många ser inte hur dåligt hästen mår utan skor. En del klarar det nog galant. Men tänk på hur lätt en häst fläker sig i hagen om den inte har skor med brodd på vintern.

min ponny har gått barfota i över ett år nu och han ömmar fortfarande på grus. jag använder easyboots när jag rider och låter honom gå där han tycker att det är bekvämast. anledningen till att jag ger honom så lång tid att läka är pga av tidigare fång. hans hovar är jättefina nu mot då... ger det ca ett år till sen blir det skor igen om det inte funkar. när han gick med skor så ömmade han på grus oxå.

Har också en häst som ömmar ibland när han går på grus fast han har skor. Men min hovis har satt på gummisulor även på sommaren nu. Så han ömmar ingenting. En häst som ömmar med skor skulle jag aldrig ta av skor på.

En häst som ömmar med skor skulle jag ta reda på varför :eek:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Mm det har jag haft. I början ömade hon när vi tog bort skorna så vi tänkte ta tillbaka dom men sen frågade jag min hovslagare som sa att jag skulle ge det ett tag till så jag gav det ca 1månad till. Efter 1månad gick hon som hon gjorde med skor och hade inga som helst problem efter det har jag velat att hästarna ska vara barfota från början förutom travarna förstås

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 953
Senast: muslidag
·
Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 481
Senast: Tsaren
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka