Barfota häst och ridning

J

JGA

Hur gör ni på vintern med era barfota hästar som rids? Rider ni bara i manege eller även ute i snön? Måste ju bli HALT och hemska styltor utan skor och brodd + snösula?
Jag har en halvskodd ponny som jag funderar på att ta av skorna på, hon var oskodd runt hel tiden ända tills för två år sedan. Hon är 9 idag. Jag undrar om någon tror sig veta hur ömfotad hon kommer bli om man tar av henne framskorna igen och bara kn rida på steniga vägar i skogen...? Det borde inte gå så bra, hon har långa hovar nu coh ska verkas och ev skos fram igen imorgon men vet inte hur jag ska göra,...om jag ska sätta henne barfota igen. Har nyligen köpt henne... Vill kunna fortsätta rida henne osm vanligt och det gör att jag funderar på skor igen...

Vad tycker ni att jag ska göra??

Om man inte sätter på skor igen så funkar det ju ändå inte till vintern då vi inte har något ridhus!!
Vill inte ha upprbrott i ridningen :(

Vad hade ni gjort???

Min häst är oskodd, har heller inget ridhus så jag rider ute alltid.
Visst får man ta det lite försiktigt på vintern när det är isbana på vägarna, men jag upplever inte att det är några problem.

Du får anpassa ridningen efter underlaget så funker det alldelles utmärkt. :)

Fråga dig själv varför du vill ha hästen barfota.
Ekonomiska skäl - "billigare"?? Men hästen blir kanske inte fullt användbar istället.
Naturligare? - Vilda hästar klarar sig barfota eftersom de inte bär ryttare och främst går på gräs
Enklare?

Min erfarenhet är att de flesta hästar som rids behöver skos, åtminstone fram. Hovarna slits mkt och ojämnt om du rider på hårt underlag (grus, asfalt...) så hästen kan bli ömfotad eller i förlängningen kanske få problem med belastningsskador om hovarna får bli för ojämna
Du får väl rådgöra med din hovlagare...

Anledningen är INTE ekonomiska skäl och absolut inte för att det är enklare!!!

Hade JAG fått välja hade hon haft skor runtom, om det vore för mitt eget "egos" skull (man känner sig ego som ens har häst närm an läst alla artiklar i hästtidningar och på internet...) hade hon haft det för det tycker jag är enklast, lättast etc. Men nu har jag läst en massa om hur viktigt det är med barfota gång och att man förstör hästen, hållbarheten, hovarna, hälsan på hästen - ja allt om man har skor. Hovväggar som går sönder och ben som går södner etc etc. Jag gör detta enbart för hästen skull isf, hade det varit för min skull hade det blivit skor runtom...det kan jag säga direkt för det tycker jaa är det enklaste. Inget ömmande, fullt användbar idag iaf...men kanske inte om 5 år :(

Hästen får inga snöstyltor om den är barfota...det är skorna som gör att de får styltor...
Mindre halt med barfota häst än med skodd häst utan brodd...men minst halt med broddad häst!

Konstigt....de som hade henne innan sa att nackdelen med barfota bak var att hon kan få stora styltor på vintern...

Men hur har ni andra här det med era barfota hästar på vintern...?

Hästen får inga snöstyltor om den är barfota. Däremot blir det väldigt halt om det är blankis. Att skoning förstör hästens hovar och hälsa håller jag inte med om. Naturligtvis skall skoningen utföras på ett korrekt sätt, annars får man problem! Men om man är orolig, varför inte prova någon typ av sko som är lättare, tunnare och därmed påminner mer om barfotagång än den tunga järnsko som de flesta ridhästar har. Då får man ändå de fördelar med skoning som tex att man kan brodda, häten slipper bli ömfotad på hårda underlag och att inte hoven slits snett osv.

Styltor behöver du inte oroa dig för. Det får de inte om det är barfota.
Isgata är värre. Jag har turen att kunna rida min barfota häst direkt ut i snön och skogen, där blir inte halt. "Pessad" snö på vägar går också bra att rida på. Is går inte!
Däremot är det nätan helt omöljigt att råda dig till vad som är bäst för dig. Kan hästen gå barfota är det ju bäst men det måste ju fungera för dig också så du inte känner dig begränsad i din ridning för att du hela tiden måste ta hänsyn till hovarna. Även om man under lång tid vänjer hästen vid barfotagång är det inte säkert den klara den slitningen som blir i just din ridning. Det finns bara ett sätt att få reda på det- Prova!
Skaffa ett par Old Macs eller liknaden för i början lär hon få ont annars.
:)

om hästen blir öm i början så får du anpassa underlaget så länge. självklart kommer du att kunna rida som vanligt, det viktigaste är att hästen får röra på sig mycket när den är barfota. det skyndar på läkningen oxå.. jag låter min häst vila på vintern i 4 veckor när underlaget är som sämst och rider honom under hela betet på sommaren. lycka till!!

att hålla hästen barfota har blivit vanligare senaste åren eftersom man har insett vilka skador det ger att ha hästen skodd. detta har inte med snålhet att göra, man vill helt enkelt göra det bästa för hästen.

vilhästar går inte enbart på gräs, vart har du fått det ifrån?? tvärtom, dom rör sig minst 1,5 mil om dagen på varierande underlag så att hoven slits till en naturlig form.den extra tyngden en ryttare innebär spelar ingen roll för hovens funktion.det är inte många som är medvetna om hur viktigt det är att låta hoven arbeta naturligt. en häst har fem hjärtan. det innebär att hovarna fungerar som blodpumpar, vilket skoningen förhindrar.
anledningen till att folk inte ser skoning som ett problem, är att hästen inte alltid visar smärta, att man het enkelt bedövar hoven med skor. hästen tappar känseln, hoven blir deformerad och resulterar ofta i skador i ben och hov. det är enkelt och bekvämt att sko sin häst, men vill man det bästa för den så ska man läsa på så mycket man kan om naturlig hästhållning och dra egna slutsatser, fråga sig själv vad man kan göra för att förbättra hästens tillvaro. nytänkande :idea:

Styltor behöver du inte oroa dig för. Det får de inte om det är barfota.

Konstigt... Ett russ som jag känner går barfota och förra vintern fick hon så stora styltor av snön att hon knappt kunde gå...! De blev tvungna att slå på skor med snowgrips och broddar, och vips var hon fullt ridbar igen och kunde gå i hagen utan problem. :)

Mvh Huntress

Mina hästar har aldrig fått snöstyltor i sina barfotahovar och jag har aldrig varit med om att en barfotahäst fått styltor.

Nu till vintern hade jag tänkt pröva Boa horseboots som går att brodda, de finns visst i sverige nu.

Det beror som sagt på hur "illa" hoven är verkad.. En väl verkad barfotahäst får inte styltor. Men en häst som man fuskar lite med och låter hovväggen växa iväg lite väl så att den blir understucken hela vägen runt ja, då blir det styltor.

Fuskade i vintras med en av grabbarna och såg detta fenomen tydligt. En liten, liten kant är halkskydd en för stor och hög ger styltor.
MVH/

Vad menar du med att hästen tappar känseln i hoven om den blir skodd?

när en oskodd häst sätter ner hoven i marken utvidgas hoven, när den lyfts upp "krymper" den ihop igen. Man skor hästen medan den har hoven i luften, altså låser man hoven i det läget, och den kan inte utvidgas på samma sätt med sko. vilket gör att blodcirkulationen försämras, och du vet antagligen själv hur det käns med en stasad arm tex..

Hovmekanismen fungerar även på en skodd hov, dvs hoven utvidgas när den sätts i marken även med sko på. Däremot förutsätts att man inte skott för trångt dvs att sömmen inte sitter för högt eller för långt bak, då kan man få sömtryck mm. Om du tittar på en sko som suttit på en häst ser du att den är blanksliten på den sida som suttit mot hoven, vilket kommer av hovrörelserna.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 279
Senast: Fazeem
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 669
Ridning Igår fick min 21-åriga häst skor på sig och nu när hon kan röra sig obekymrat så ska hon sättas igång. Hon har vilat i 4 år efter...
2
Svar
34
· Visningar
3 742
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar