Barfota eller skor?

Minsans

Trådstartare
Har ni era hästar barfota eller med skor och varför? Om ni har de barfota använder ni några slags boots vid ridning?

Jag har alltid haft min häst skodd men nu när jag köpt en unghäst som aldrig haft skor hade jag tänkt försöka ha honom barfota och kanske bara använda boots sen när han ska ridas. Men det känns som att han är öm i fötterna bara när han går i hagen, kan det vara så att vissa hästar verkligen inte fungerar att ha barfota? Ska man ha tålamod och vänta och se om hovarna "härdas" eller är det lika bra att sätta på skor? Har inte så mycket erfarenhet av att ha hästar barfota så kom gärna med tips. :)

Mina har alltid skor på vintern, bor på västkusten och här är vintern = frusen barmark och is, ingen snö så har inte haft en häst som rör sig villigt på sådant underlag.

Övrig tid varierar beroende på hur bra hästen klarar att gå utan skor, hur mycket och var jag rider, hur hästen benställning är och hur fort hästen sliter på hovarna (torra perioder sliter massor på hovarna även om hästen bara går i hagen).

Att vänja eller härda hästen/ hovarna tycker jag är djurmisshandel :rage:.

Har barfotaboots men används inte varje ridtur utan bara om jag planerar att rida på ett ställe som har sprängsten eller liknade underlag som jag vet att hästen reagerar på.

Tycker det är lite motsägelsefullt om hästen är öm vid ridning men inte hagen, om vi pratar vanlig hage och inte någon hage som är anpassad för att funka för så många hästar som möjligt kan gå barfota.

Ar hasten om I fotterna I hagen hade jag skott direct. Sarskilt om den ommar nu, det kommer att bli varre nar det fryser om du inte har helt lerfria hagar. Att vanta och se kan mojligen vara motiverat om man precis skott av, men I det har fallet at det en hast som aldrig skotts?

Jag har tva skodda och tva oskodda, de oskodda at unga ponnyer med bra hovkvalitet som inte arbetas sarskilt mycket och inte ommar pa de underlagen jag arbetar dem. Och de ommar definitivt inte I hagen!

Tack för svar! Så om hästen ömmar i hagen redan tror ni alltså att den inte har så pass bra hovkvalitet att den klarar att gå utan skor?
Många säger att man ska "härda" hovarna och att det kommer bli bättre men jag är tveksam. Hade i alla fall tänkt vänta med skor till hästen rids men det kanske är taskigt nu när vintern kommer och underlaget i hagen blir hårt och ojämnt.

Jag har skor på de hästar som är igång - har en del unghästar som är skodda bara fram - som inte rids så mycket på asfalt och grusvägar. Jag tycker det är bekvämast :)

Hade en inhyrd som hade dojor till sina hästar och som tyckte det var "bekvämare" skulle inte säga att nån har fel ;)

Tack för svar! Så om hästen ömmar i hagen redan tror ni alltså att den inte har så pass bra hovkvalitet att den klarar att gå utan skor?
Många säger att man ska "härda" hovarna och att det kommer bli bättre men jag är tveksam. Hade i alla fall tänkt vänta med skor till hästen rids men det kanske är taskigt nu när vintern kommer och underlaget i hagen blir hårt och ojämnt.
Risken at att hasten - forutom att den har ont - gar och spanner sig och pa sa satt blir stel eller oliksidig. Den kan utveckla sulladerinflammation, vilket kan yttra sig ungefar som fang, eller at val en slags fang. Barfota at bra om det fungerar, men det kan ocksa vara daligt for hasten.

Varför vänta när hästen redan nu inte är bekväm/har ont av det.

Om hästen tycker underlaget gör ont så spänner sig hästen= hästen spänner musklerna= ömma muskler som även blir korta.

Kommer vi sedan till vintern och frost på barmark kan det bli sulläderinflammation, hovböld eller i värsta fall belastningsfång.
Dessa tre ovan är inte ovanligt på mustanger eller Australiens motsvarighet som lever i steniga/bergiga områden.

@Minsans om en oriden otränad unghäst ömmar så behöver den skor.
Dock kan man inte sällan med gott resultat prova att främst sko den fram först.
Många hästar fungerar jättebra med att bara vara skodda fram i första hand, där den belastar främst.
Jag hade satsat på att ha en dialog med kunnig hovslagare utifrån den individuella hästen och utifrån det skott på den utifrån vad som känns vettigt .

Barfota boots att använda vid ridning etc är inte ett alternativ om hästen redan grundläggande utan belastning agerar som den är känslig i sulorna bara av att gå fritt i hage.

Har ni era hästar barfota eller med skor och varför? Om ni har de barfota använder ni några slags boots vid ridning?

Jag har alltid haft min häst skodd men nu när jag köpt en unghäst som aldrig haft skor hade jag tänkt försöka ha honom barfota och kanske bara använda boots sen när han ska ridas. Men det känns som att han är öm i fötterna bara när han går i hagen, kan det vara så att vissa hästar verkligen inte fungerar att ha barfota? Ska man ha tålamod och vänta och se om hovarna "härdas" eller är det lika bra att sätta på skor? Har inte så mycket erfarenhet av att ha hästar barfota så kom gärna med tips. :)

Jag har oftast ridhästar skodda. Jag tycker många brukar börja behöva det när de börjar ridas mer.
Jag har hittills inte haft någon häst som inte funkar bra med skor med bra hovis. Så jag har inte gett mig på boots av det skälet.

Däremot tycker jag det är givet att en häst inte ska ömma. Då ska skor på direkt.
Dels är det grymt att de ska behöva ha ont i fötterna. Men det kan också leda till sekundära problem.
Härdning av fötter har jag inte mycket till övers för.

Sen ang hur man skor dem.
En del funkar bra med skor fram. Men jag och en del andra tränare och hovisar slår ofta på runt om när de ska ridas. Man vill inte att de ska belasta mer fram än bak iom skor bara fram. Det är rätt många som man antagit bara har den bakdelsaktiviteten och med skor insett att den faktiskt kan mer men varit så pass lite öm att det märkts först vid skoning runt om.

Jag har haft hästar som gått både med skor och utan, behöver den skor får den skor. Helt enkelt.

Sist var unghästen som hade jättejättefina hovar, jättebra hovkvalitet och alltid gått barfota. Skoddes när jag började rida mer.
Efter skoning märktes det att hon faktiskt behövde det, inte att hon var synligt öm innan eller så utan hon tog ut stegen bättre med skor, 'bara'.

Så syns det att dom är besvärade redan i hagen så hade jag inte tänkt tanken att fortsätta barfota.

Jag har min barfota och det fungerar strålande, men han ömmar inte i hagen eller på ridbanan, ute i skogen använder jag barfotaboots.
Om hästen ömmar redan i hagen så skulle jag inte tveka att slå på skor. Om den inte "härdat" fötterna under uppväxt utan skor så lär det knappast ske bara för att du börjar rida och träna den.

Däremot skulle du kunna se över foderstaten, om zink och koppar är balanserade och kanske prova med barfotagång till nästa vår/sommar igen. Om hovkvaliten är bra vill säga!

Jag har min häst barfota.
Han ömmar inte i hage eller på ridbanan, men vi har en del ridvägar med vassa stenar på så han får oftast ha boots på vid uteritt.

Skulle hästen vara öm i hagen så skulle jag slå på skor.

Tack för svar, självklart ska jag slå på skor om han är öm, tänkte bara ifall någon hade erfarenhet av att hovarna blivit "bättre" men verkar inte så. Har bara haft hästen i några veckor och förra ägaren tyckte att han funkade bra barfota men det håller jag nog inte med om :(

Jag hade resonerat som så, att om den ömmar i hagen är det absolut att den ska ha skor. Så snart som möjligt.

Min nuvarande häst har jag skodd under perioden det är snö. Annars barfota och inga barfotaboots, för han har riktigt bra hovar och trivs utan skor. En annan häst jag hade kom barfota men var dåligt verkad och öm, så den fick skor och det blev en helt annan häst. Så- individens behov styr. Och nej, man ska inte vänja en häst med ömma hovar att vara barfota.

Min häst har gått barfota under mina graviditeter och under igångsättning. Han ömmar inte i hagen, på ridbanan eller på gårdsplanen (trots singel). Men när han satts igång ordentligt och det blir fler uteritter så måste han ha skor för dels sliter han väldigt mycket på hovarna annars och dels ömmar han för småsten och grus.

Tänker inte bemöta tidigare kommentarer, men för en häst i arbete kräver JBV halkskydd, för hästar som strosar i hage finns inte dessa direktiv om MAN inte har särskilda behov. Behovet avv sko eller annat skydd hänger samman med, vilken typ av underlag hästen går på. Tex är det extremt halt i hagen, bör man erbjuda någon form av halkskydd, rider eller arbetar man hästen för hand på andra delar av hagen bör den erbjudas halkskydd. Kort sagt, arbetande häst ska ha halkskydd.

Hej!

När jag köpte min var hon barfota bak. Jag tyckte det funkade ett tag, sen kändes hon lite kort i steget så vi slog på skor. Jag fick en helt annan häst, med ett mycket bättre steg.

Efter det har hon tappat skor i omgångar (fram) och hon blir så ömfotad i fram att barfota inte är att tänka på. Kanske om hon bara skulle gå i hagen och skrota, men det är inte det jag vill ha henne till.

Sambons har vi funderat på att ha barfota - sommartid klär han av sig skorna som andra byter underkläder - mer eller mindre varje dag. Han fixar barfota i hagen och rids då med barfotaboots och det funkar helt ok. Skulle vi rycka skorna mer permanent skulle han jobbas med barfotaboots - vill inte riskera att han får ont.

/Lavinia, som gärna hade haft barfota men inser att hästar är känsliga varelser, speciellt om man vill använda dom.

Båda mina är halvskodda normalt sett, den äldre har fått skor under sommaren för att kunna broddas när han gått högre klasser på gräs. Ingen skillnad i rörelserna oavsett skostatus.

En häst som ömmar ska skos, allt annat är grymt.

Halvskodd, detta då hon trampar av sig framskorna när hon har bakskor :/, och hon kan inte vara barfota fram då hon har för knasig benställning och kass hov kvalitet så kommer slita helt fel på hovarna.

Utan bakskor så sitter framskorna bättre och sen hon fick nb skor fram så sitter de ännu bättre :) dvs ca 4v istället för 3 dagar ;).
Hovboots går också bort då hon kommer slita fel på hovarna i hagen..
Ömmar inte bak och hovarna håller sig fina vilket är väldigt skönt för alla inblandade ^_^.

Gammelhästen är barfota, rids inte och har perfekta hovar, 2 tag med raspen på insidan så klarar hon 12v till :p.

Vi blandar och ger friskt på skofronten :D. Vintern skodda och broddade fram hela bunten och broddade boots bak vid uteritter :up:. Sommartid är två barfota och använder boots fram vid behov vid uteritter. Den tredje får man ha lite koll på och sko fram vid behov även sommartid. Han har dock alltid boots fram när vi drar ut i skogen när han är barfota :). Den ömfotade killen är pensionerad tävlingshäst och de andra två är tävlingshästar. Summan av kardemumman är att det finns ingen gyllene regel utan man får känna sig fram :angel:

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 315
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar