Barfota eller skor?

matildadahlgren

Trådstartare
Är era hästar barfota eller har de skor? Varför/varför inte? Jag är själv inte så insatt i hovvärlden. Hur påverkas hästarna av skor/barfota? Skulle ni föreslå det ena eller andra till mig som håller på med dressyr?
Idag är ju de flesta hästarna skodda, har hört flera som tycker att man ska ha barfota hästar och varför, men har aldrig hört någon säga varför skor skulle vara bättre.

Allt beror ju på hästens förutsättningar, hovkvaliet, känslighet osv. Vad du rider är mindre viktigt.
Min gamla häst kunde absolut inte gå barfota då hon var väldigt känslig i fötterna och fick ont av minsta småsten och därför gick och spände sig medan en annan ponny vi hade fungerade bra att ha barfota under vintern när det var som halast. Så som sagt allt är utifrån hästens förutsättningar, bäst är att hitta en riktigt duktig hovslagare som kan förklara för dig och se hur just din häst ser ut.

Hej!

Min häst går alltid skodd, hon blir galet ömfotad och går inte att rida alls. Hon var barfota bak när jag köpte henne, men fick en mycket bättre steg med skor även där.

Huruvida man ska ha skor eller ej avgörs av hästen, vad man använder den till och vilken typ av underlag den går på. Jag vill att min häst ska kunna gå utan smärta så hon är alltid skodd.

/Lavinia

Mina går barfota!
Jag har dem barfota för jag vill inte drabbas av alla problem skor innebär:angel:
Tex Med skor så minskar blodcirkulationen i benen, så de kan tex bli svullna.
Har även hört en massa annat skit om skor, som att hovkvaliten försämras.
Och med ena ponnyn så ökar fångrisken med skor + han tycker det är obehagligt om släpar fötterna i marken.
Med andra ponnyn så ökar risken för bärrandsröta.
Och sen har jag två unghästar och vill inte förstöra deras framtida Hofors genom att ta på skor när hoven utvecklas.
(Bara så ni vet har jag fått ovanstående problem med olika välutbildade hovslagare och olika sorters skor)
Sen är det även mer ekonomiskt med barfota, bekvämare för mig och hästarna älskar det + de har tillräckligt bra hovkvalitet för barfota. Sen får man aldrig problem med tappsko:p
Så jag rekommenderar barfota till alla som inte av en särskild anledning måste ha skor:)
(Jag klantar inte ner på dom som behöver skor men jag tycker det är bättre att ha hästen barfota om den inte behöver skor så ni vet:))

Det finns inget bättre än, anser jag. Min shettis går och skrotar som sällskap, och hon är barfota. Fast jag skodde henne faktiskt på fram en vinter när hon hade varit skadad, och jag absolut inte ville att hon halkade. Med skor kunde jag ju brodda. Det var inga problem sedan att plocka av skorna igen och ha henne barfota som vanligt.

Min haflinger är skodd runt om året om, för det behöver hon. Annars hade jag inte kunnat rida på asfalt och grusvägar som jag gör. Antagligen hade hon inte varit bekväm i grushage utan skor heller. Sådan är hon. Dessutom blev hon antagligen ännu känsligare i hovarna efter ett komplicerat fånganfall för fem år sedan, så skor är ett måste där. Och även sulor på fram.

Väldigt individuellt med andra ord, och de som påstår att det ena är bättre än det andra ALLTID på ALLA hästar ger jag faktiskt inte mycket för!

Så om mina hästar har bra förutsättningar för det så skulle ni rekommendera att ha de barfota?

En häst jag red förut var bara skodd fram. När vi på vintern skulle gå ca 50m till ridhuset halkade han runt som bara den med bakhovarna.

Hur går det på vintern med era hästar som går barfota? Ni kanske inte rider ut så mycket på vintern men om ni nu gör det, halkar hästarna runt mycket? Finns det någon motsvarighet till broddar som kan användas på barfota hästar?

@matildadahlgren det är svårt att rekommendera något över ett internetforum, prata med din hovslagare istället vad han/hon tror är bäst för dina hästar och känn sedan efter om du själv tycker det fungerar bra eller inte. Har du dom barfota och det inte fungerar är det ju bara att lägga på skor, dvs om dom ömmar, snubblar, drar ut i gräskanter och undviker grus, spänner sig, korta trippiga steg osv.

Hur går det på vintern med era hästar som går barfota? Ni kanske inte rider ut så mycket på vintern men om ni nu gör det, halkar hästarna runt mycket? Finns det någon motsvarighet till broddar som kan användas på barfota hästar?

Alltså rider du vintertid och hästen halkar runt, så är du skyldig att hålla hästen med halkskydd i/under arbete eller rida på sådana ställen som hästen inte halkar på.

Jag har gärna mina hästar barfota om det går.
Men använder barfotaskor eller skor om det behövs.

Just nu är båda mina hästar barfota.
En tvååring. Samt en projekthäst och båda går för tillfället går mest i hagen eller tömkörs.

Tänker främst använda barfotaskor till projekthästen om han behöver det när han sätts igång. Annars får han skor.

Men jag har helst båda barfota eftersom det busas och sparkas en del i hagen.

@DarkInNight i såna lägen känns det ju som en bra idé att ha dom barfota (om dom klarar det) eftersom sparkar med skor blir en jädra skillnad mot sparkar utan :) Ska dom inte göra så mycket ansträngande så blir dom ju heller oftast inte så påverkade av avsaknaden av skor.

Mina har lite olika.

Simba som går lätt till medel i tränings mängd har skor runt om då han blir öm om fram inom några dagar barfota och bak är han inte riktigt korrekt på ena bak och sliter förmycke på utsidan hoven.

Cilla går promenad ridning och har på sommaren skor fram då hon är mycket öm och barfota bak.
När det blir hårt i marken på vintern åker skona på även bak för att alltid gå på hårt sliter för mycket på hennes hovar och när det hänt blir hon öm.

My går promenad körning eller som hand häst med cilla och hon går barfota runt om på sommaren och får skor när isen kommer för att kunna brodda.

Bor på västkusten där snö inte är så vanligt men isgata tillhör vanligheterna.

Mitt sto skos året om, hon rids på alla underlag nästan varje dag och då måste hon ha skor.
Blir superöm barfora.

Valacken kan gå barfota om det är bra underlag att rida på.
Stora stenar på grusvägar fungerar inte tyvärr.
Han rids också mycket och på alla underlag och har därför skor.

Om hästarna hade fungerat barfota och ändå kunnat göra det jag vill hade de utan tvekan fått vara barfota.
Barfota är det bästa alternativet under förutsättning att hästen inte får ont.

Är era hästar barfota eller har de skor? Varför/varför inte? Jag är själv inte så insatt i hovvärlden. Hur påverkas hästarna av skor/barfota? Skulle ni föreslå det ena eller andra till mig som håller på med dressyr?
Idag är ju de flesta hästarna skodda, har hört flera som tycker att man ska ha barfota hästar och varför, men har aldrig hört någon säga varför skor skulle vara bättre.

Barfota, men han har hårda och tåliga hovar. Enda underlaget han har problem med är hårt packade grusvägar med mycket lite grus på som är av storleken större, och det förstår jag! Gör ju SVINTONT att trampa på:arghh:

Men håller oss oftast i skogen, på ridbana eller asfaltsvägar. Och det fungerar bra.

Jag har en helskodd och en skodd fram. Du skriver att du aldrig har hört någon säga varför skor skulle vara bättre. Det framgår nog av inläggen du fått att skor har vissa fördelar, typ att hästens fötter skyddas från alltför mycket påfrestning och slitage som gör dem ömfotade.

Efter en del erfarenhet av att ha hästar barfota kan jag också säga att det i mina trakter är betydligt enklare att hitta en duktig smed än en duktig hovslagare som tar sig an barfotahästar. Jag upplever också att verkningen av en barfotahäst kan vara ganska krävande: sliter hästen snett bör den verkas ofta, var tredje vecka kanske. Ibland finns det inte heller tillräckligt med material för att rikta upp hoven som man skulle vilja. Min ena utvecklade kotledsinflammationer fram efter en oskodd period. Med skor har hon inte det problemet.

Jag har också sett fall där hästar verkats för hårt (av barfotaverkare) vilket lett till mycket lidande. I något eller några fall tror jag det ledde till fång, sannolikt hade då hästen redan haft fång tidigare i livet och verkningen utlöste nya inflammationer. Riktigt hur det här hänger ihop vet jag inte, men ett par hästar togs bort.

Ok, en häst kan även skos fel, men andelen problem jag sett efter barfotaverkning överstiger vida det jag sett på skodda hästar. Obs att detta är min egen erfarenhet så det lönar sig inte att diskutera om det är en giltig nationell (svensk/finsk) statistik eller inte:)

Så, inget problem med barfota fötter om hästen mår bra av det. Men en häst som arbetas normalt är det ofta enklare att ha skodd åtminstone fram. Halka kan man hantera mha broddade boots vid ridning, men i hagen får de ju klara sig utan (boots dygnet runt tror jag inte heller är någon höjdare).

Båda mina är skodda.

Stoet har ganska spröda hovar som trasar sönder sig lätt. Hon kan gå utan om hon går på bete tex (bara på gräs utan belastning), men ska hon arbetas så är det skor som gäller.

Valacken har bättre hovar och han har varit oskodd på bete och när han varit konvalecent. Dock blir han "tassig" och försiktig utan så jag föredrar att ha skor på. Nu har han dessutom en skada i ena hoven som gör att han behöver vara skodd för skadans skull. Så ja -skodda för mig.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
739
Senast: Miingla
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 584
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen