Barfota distanshästar?

Sv: Barfota distanshästar?

Jag har svårt att föreställa mig att en häst skulle klara en åttamilare på varierat underlag - från mjuka skogsvägar till grusvägar med stenkross - och ens klara maxtiden utan skor. Det tycks bli allt vanligare att man på skogsgrusvägarna öser på med stenkross och allt längre sträckor på distansritter tycks ha detta. Även vanliga grusvägar tycker jag sliter otroligt på skorna på bara en ritt. Jag kan förstå att man kan träna utan skor för då kan man välja tempo efter underlaget.
Vore dock intressant att höra om distanshästar som verkligen klarar det och vilka underlag och distanser det då handlar om och i vilka länder. Jag menar om nu hästar får gå barfota i en del länder, gör de det då faktiskt, eller handlar det då mest om pp och CR
Hälsning Maja

jodå! distans barfota är tillåtet i noge, australien o usa bla. här är en sida med folk som tävlar olika grenar med barfota
hästar!
http://www.tribeequus.com/action.html
gå in o kolla på barefoothorses in action, där är en distanshäst som är barfota gått 8 milare i svår terräng

Intressant. Vad det gällde distans så handlade det om en häst som nu gått 4 st 8 milare i USA på nog så stenigt och besvärligt underlag. Fast det verkade ju inte vara något allmänt utbrett när man läste ryttarens beskrivning av sitt distanstävlande.
Hälsning Maja

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Att träna och tävla barfota har blivit alltmer vanligt inom flera hästsportdiscipliner. Tillsammans med ett forskarteam vid SLU valde...
Svar
13
· Visningar
1 206
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 476
Senast: _Taggis_
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra... Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre.. Han har alltid...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 435
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar