Barfota bak?

K

Kokopelli

Mitt sto har den extremt dåliga vanan att med jämna mellanrum klippa till min vallack med bakfötterna så att blodvite, hälta och andra komplikationer tillstöter. Det är inte alltför ofta men tillräckligt för att vara ett bekymmer och det har kostat mig ett antal sköna tusenlappar i reda pengar och ännu fler sömnlösa nätter. :( (Vallacken själv är förvånansvärt obekymrad och har tydligen inget hästminne att tala om).
Däremot har han lymfangitanlag och sista penicillinkuren reagerade han med chock vilket komplicerar det hela ytterligare.
Nu vågar jag snart inte ha dom ihop längre men det blir inte heller bra då jag bara har två hästar. De är såta vänner mellan smällarna.... :crazy:

Eftersom stoet har bra hovkvalite funderar jag på att plocka av skorna bak eftersom det inte blir lika rejäla puckar då.

Det är kanske inget problem på sommaren(?) men hur blir det på vintern? Kan man t.ex brodda fram och ha barfota bak eller blir det tokigt?

Alla erfarenheter mottages tacksamt, för- o nackdelar. Vissa hävdar att man "måste" sko runtom medan andra säger motsatsen. Hjälp!

Kokopelli Mana

Jag tycker det går utmärkt att sko bara fram. Broddar i på vintern och bara att komma ihåg att hästen är barfota bak och anpassa ridningen därefter.

Numer har jag iofs min pålle helt barfota, men tidvis har han varit skodd bara fram. "Förr i tiden" när jag tävlade och red på mer slitande underlag så var han skodd runt om.

Det är ju ett bekymmer på vintern, men om det är normal vinter med snö så går det ju ändå....blir det blankis, eller bara hårt utan snö så kanske man kan sätta på såna där lösskor :confused:....I don't know...

Mot lymfangiten kan du ge homeopatpiller som heter bufo rana... :bow:

Har alltid haft min pålle barfota..dock även på vintern och min slutsats är: MAN får anpassa sin häst efter underlaget...svårare är det inte...

det blir oftast inga problem med ev ömhet bak, det brukar gå bra att plocka av bakskorna på dom flesta hästar.
min hade jag barfota hela året, men i dec var jag tvungen att få henne skodd bak för att kunna brodda, hon halkade åt alla håll med bakhovarna när isen kom..

Hej Kära Släkting!
Såg att Du svarat på min fråga angående päls, och nu är det min tur att svara dig!
Hoppas Du/Ni mår bra! Mycket har hänt sen sist, men jag mailar dig det sen...
Bla. har ju jag flyttat till Sörmland (a Big place called Vadsbro) och tagit pållen med mig.
Han står i ett litet stall med bara 4 andra hästar, och där går alla hästarna oskodda bak. Jag var lite nervös innan, för han har bra hovar, men ganska tunna sulor.
I början blev hovvägen lite trasig, mest för att den (enl. hovis) försvagas av att ha skor.
Nu i sommar har vi ridit rätt mycket på grusväg, och jag var lite orolig att han inte skulle klara det. Men hoven har burit jätte bra och faktum är att hans rygg och kors är bättre också!
I vintras var det lite halkigt. Hästen fick stå nästan under hela februari, men det gjorde mig ändå inget.
Vi växlade hage, och det blev bara isigt i en hage och där fick de inte gå då.
Så av med dojorna!
Må så gott så hörs vi!
Kram Gro

Du kan köpa barfotaskor som går att brodda om du tycker att det blir för halt på vintern.

Tack alla för Era synpunkter! Sammantaget avgör det saken och jag kommer att låta dojorna fara.

Homeopatpreparatet lät ju intressant. Ska kolla vidare efter det.

Vänligen Kokopelli Mana

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka