QuickStar

Trådstartare
Ni som fodrar enligt BARF metoden, kan ni berätta lite för en novis?

Beställer ni från något av de (2?) företagen som säljer ingredienserna eller köper ni någon annanstans? Slakteri? Mataffären?

Har det mycket tid i anspråk?

Hur blir det kostnadsmässigt? Matutgift/hund?

Hur byter man över? Fasar över eller bara rakt av?

Nyfiken!
:o

Sv: Barf

En hund som inte ätit rått tidigare bör fasas över ordentligt innan man går över till maten till hundra procent. Det kan vara klokt att köpa några korvar färskfoder med litet eller inget spannmål (ex vom og hundemat) samt lite köttfärs och börja med att blanda in detta i hundens mat, litegrann åt gången.
Fasningen kan gå olika fort, med räkna med iaf en månad minst. Kolla av hur hunden mår (avföring, päls osv) Avföringen kommer att bli något hårdare så småningom. Anledningen till att man måste vara noga vid överfasningen är för att torrfoder brukar innehålla en del spannmål som snabbt tas upp som socker i kroppen och ger en kick, i och med att matsmältningsystemet är invant vid den snabba kicken kan det ta en liten tid för den att ställa om så att den kan utvinna samma energi ur animalierna (ex fettet), samt att det krävs en liten större ansträgning för systemet att vänja sig vid att bryta ner den råa oförstörda proteinen, för att inte tala om att det är en betydligt större process att smälta och krossa rått ben istället för att få i sig "kalkpulver".

BARF ger man (oftast) utan att tillgodse ett visst "behov" av näring under en dag, utan man tillgodser det totala näringsbehovet veckovis.

Idén med BARF är att ge hundar en kost som är så nära det "naturliga" som möjligt. Alla jag vet som barfar eller har barfat har upplevt en helt annan vitalitet i sina hundar (eller hur man ska uttrycka det) och ofta en mycket större aptit.

Maten går att köpa lite vart som. Jag vet inte vilka märken du pratar om förutom Jipotimas, men man köper råvarorna precis vart man vill. Se dock över kvalitén! Vanliga råvaror som är bra att fodra med är: Kyckling (hel eller nermalen), kalkon, viltfågel, älg, hjort, lamm, nöt, fläsk osv.

Hundar som barfas äter en del råa ben, jag föredrar att ge mjuka ben från fågel för att minimera risken för splittring. Man kan även ge revben från lamm. Kanin är också utmärkta mjuka ben att fodra med. Ben ska vara minst hälften av fodergivan men gärna mer (runt 60+) . Resterande består av muskelkött och tex vom samt råa pureade grönsaker (eller finrivet). Ägg och olja är också viktiga ingredienser.

Jag har säkert glömt en del, återkommer isåfall.

Har det mycket tid i anspråk?

Förstod inte riktigt den frågan?

Liknande trådar

Hundhälsa Har sökt i forumet, men inte riktigt hittat det jag söker, jag sitter fast i foderdjungeln.. Så.. Hjälp efterlyses :( Ger idag min hund...
2
Svar
20
· Visningar
1 853
Senast: Kadi
·
Hundhälsa Gjorde nyss en tråd om min allergihund som jag inte vet vad jag ska ta mig till med. Fick då rådet att börja BARFa och tänkte testa det...
Svar
13
· Visningar
1 839
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 900
Senast: Fenestra
·
Hundhälsa Sitter o luskar lite, tror jag vill byta foder... Var hos våra kompisar som har bröderna till Knasen o deras stora sket och fes så...
Svar
12
· Visningar
2 543
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V