BARF till valp/unghund?

Skogstrollet

Trådstartare
Jag funderar på att börja BARF:a Loka igen och då lär valpen matvägra när han ser allt det mumsiga som hon får...! Jag känner mig bara en aning tveksam till att ge BARF till en ännu växande hund, rädd för att göra "fel". Är det någon här som erfarenhet av BARF - valp/unghund? Har tittat på jipotimas matschema för valp/unghund och det verkar ju bra, eller..?

Med Loka har jag följt Jipotimas matschema för vuxna hundar och även fått bra råd på den butik där jag köpt maten. Nu bor jag väldigt nära jipotimas gårdsbutik plus ett gårdsslakteri med frigående djur (ska kolla om de säljer slaktrester) och har fått en stor frysbox plus en trädgård där de kan få ligga och snaska så jag har inga ursäkter kvar. :D (Förutom att jag är extra mycket kräsmagad pga grav men det får gå.)

Sv: BARF till valp/unghund?

Börja med färskfoder (ex voh) så vet du med dig att valpen får i sig allt han behöver. Därifrån är det supersmidigt att fasa över till ren barf. Han kanske kan få någon kycklingvinge ibland som godis också för att ytterligare "komma in" i barfandet.

Håller med.
O andra sidan om man bor nästgårds med Jill så är det ju hur enkelt som helst att fråga o få bra o sakliga råd.

Tack för tipset (det var bra). Han är redan halvvägs inne och van vid köttiga ben m.m och jag vill gärna höra om det är någon här som har erfarenhet av att BARFa valp/unghund. Om ett bra schema är "bra nog".

Jag förtydligar igen! Självklart vet jag att det går, men min fråga är hur. Alltså hur noga är det med proportioner jämfört med vuxna hundar. Har du gått efter ett schema och hur kom du i så fall fram till hur det skulle se ut? Har du räknat själv eller tagit hjälp?

Ok, men då ska jag nog ta mig till deras gårdsbutik och prata lite så får jag se hur det känns då. Tack. :)

Jag höll på att sätta mig in i det sist jag skulle köpa valp, tiken fick endast en dödfödd valp o Leon, då 10 månader damp ner i mitt knä.
De hundar jag hade hemma då var ju båda seniorer så det blev ju en hel del anpassning ändå, men inte så mycket som för en valp.
Fick bra hjälp av Jill att komponera kosten i början.

Min hund är barfad i hela hans liv. Uppfödaren barfade och jag tog över det.
Har varvat med voh som säkerhet (och bekvämlighet), sen gett kycklinghalsar som innehåller mycket kalcium och sen vom+ grönskaker. + laxolja och vitaminer.

Han är iaf frisk som en nötkärna :)

Har tagit hjälp av min återförsäljare av voh och barf produkter, läst på osv. Rent generellt blir jag tillsagd att jag oroar mig för mycket :p

Ingår inte kycklinghalsar, vom, grönsaker o laxolja + vitaminer i din hunds BARF diet?

Nu är jag ingen expert alls på BARF men jag tänker att eftersom du har honom på halvfoder kan det väl tänkas att uppfödaren vill låna med honom på utställningar och ta hem vid parning och denna ger förmodligen dina hundar torrfoder? Hur funkar det att byta BARF -> torrfoder vid dessa tillfällen?

Nu ställer jag honom själv och hur aktuell han blir för parning vet jag inte än, hon sa det själv när jag hämtade honom att hon inte hade en aning om vad hon skulle para honom med, hon har ju främst sin tiklinje. Men i så fall vänjer jag över honom på ett torrfoder (med hög kötthalt t.ex. standardt elr orijen) innan alt. skickar med några korvar med vom og hundemad som då bara behöver tinas och ges om hon kan tänka sig det. :)

Han har ätit voh plus fått testa på lite kyckling nu i en vecka och *hallelujah* han ser äntligen ut att ha lite lagom hull. Förut såg han ut som ett staket efter att han skitit...! Ingen matvägran eller petande i maten nu längre inte. :P

Måste bara berätta att jag träffat en helt underbar Lancashire heeler här i Atlanta (japp bor visst i USA i vår). Ägaren vill ha en till och kontaktade några uppfödare i England men fastnade tillslut för en uppfödare i Sverige. Himla trevlig hane i alla fall!

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka