Barcelona, tips och förslag

Sv: Barcelona, tips och förslag

Jag köpte 3-dygnskort för runt 30 Euro. (om jag minns rätt?) Tycker det är trevlig att kunna åka ohejdat.

Yes, de låg typ i en cirkel runt katedralen. Kan fråga min kille och återkomma - han har bättre koll :)

Vi körde också på 10-kort vill jag minnas :). Blev rekommenderade det.

Det varnas för ficktjuvar. Jag skulle mera varna för att bli blåst över lag. Kolla alltid priser innan. En cola kan kosta en hundrig. En taxiresa kan skilja mycket i pris osv...

Han hälsar att i banken La Caixas bankomater nära katedralen kan du även köpa biljetterna. Var exakt de ligger minns han dock inte (men väldigt nära, kanske går att googla).

Vi körde också på 10-kort vill jag minnas :). Blev rekommenderade det.
Kan man dela tio kort och funkar de även på bussen från flygplatsen?
Blir det isåfall en resa med flygbuss och en till vid byte till tunnelbana?

Ja, det är bara att stämpla kortet ex två gånger om ni är två personer.

Bussar från flygplatsen har jag tyvärr dålig koll på.

När vi åkte var det speciella biljetter till flygbussen som man köpte på flygplatsen. Detta var dock ett par år sedan :).

Och när jag var där köpte jag dem direkt på bussen, kontant. Det var 2012 :)

Från Girona får man köpa särskilda biljetter. Flyger du till El Prat så funkar vanliga pendelkort.

Från Girona får man köpa särskilda biljetter. Flyger du till El Prat så funkar vanliga pendelkort.

Antar att det är El Prat vi ska till, för det är inte Girona så mycket det jag men det det låter bra att det kortet funkar direkt där också så, underlättar mycket att inte behöva krångla med olika biljetter. :)

Fick tips om saluhallen på La Rambla, men finns det fler saluhallar eller matmarknader, älskar att gå på sådanna.

Picassomuseet tyckte jag inte var något vidare. I alla fall inget för en konst-amatör som mig. Det är mest hans tidiga verk och inte mycket av den speciella stil som han är känd för.

*kl*
Har tyvärr bara varit på en snabbvisit över dagen i Barcelona.
Men om/när jag kommer dit igen ska jag absolut se ALLT jag kan av Gaudi, inte "bara" Sagrada Familia.

640px-Casa_Mil%C3%A0_-_Barcelona%2C_Spain_-_Jan_2007.jpg

*kl*
Har tyvärr bara varit på en snabbvisit över dagen i Barcelona.
Men om/när jag kommer dit igen ska jag absolut se ALLT jag kan av Gaudi, inte "bara" Sagrada Familia.

640px-Casa_Mil%C3%A0_-_Barcelona%2C_Spain_-_Jan_2007.jpg

Det är detta jag ska göra när jag åker till Barcelona på lördag. När jag var där 2004 besökte jag Sagrada Familia och Parc Güell, men nu blir det även La Pedrera och Casa Batlló.

Någon som har koll på hur det är med katalanska/spanska, är de flesta Barcelonabor OK med att prata spanska? När jag var i Barcelona 2004 var det en av kyparna jag träffade på som inte ville prata spanska (katalanska eller engelska gick bra). Funderar på om detta kan ha blivit mer utspritt i och med att tankarna på självständighet blivit vanligare.

Hej!

Bara promenera i Barcelona är underbart.

Sagrada Familia kan man köpa biljetter till på nätet, det är ett litet äventyr i sig att få ut dom dock. Har man tagit ut dom innan man åker till SF är det bara att gå raka vägen in.

Jag tyckte inte Gaudiparken var så himla skoj, hade hellre gått och tittat på Gaudihuset (och jag tror man kunde se hans barndomshem eller nåt sånt också). Promenera i hamnen var mysigt.

Äta tapas bör du ju göra, jag minns tyvärr inte vad stälet vi åt på hette, det låg i närheten av LaRambla. Ta lite vin på ett konditori rekommenderar jag, för att bara dricka vin på Ramlan fick man INTE!

Katalanska är ju rätt anorlunda från spanska, men det var inte så att vi testade spanska så mycket. Vi pratade mest engelska.

Ha det superskönt, själv ska jag definitivt tillbaka till Barcelona igen.

Just ja, vi hade såna 10-resors biljetter, kostade typ ingenting och funkade superbra tills de inte funkade och man då fick försöka förstå katalanska, för infopersonerna på tbanan kunde INTE engelska :-)

/Lavinia

Någon som har koll på hur det är med katalanska/spanska, är de flesta Barcelonabor OK med att prata spanska? När jag var i Barcelona 2004 var det en av kyparna jag träffade på som inte ville prata spanska (katalanska eller engelska gick bra). Funderar på om detta kan ha blivit mer utspritt i och med att tankarna på självständighet blivit vanligare.
Alltså, situationen är ju rätt känslig nu men när vi var där i slutet på -12 talade min sambo spanska överallt och möttes inte av några upprörda miner alls. Jag körde på engelska som ju funkar hyfsat, långt bättre än i till exempel Madrid. Jag skulle börja på spanska mycket hellre än att börja på engelska och om någon sedan heller kör på katalanska, ja då får du väl växla till engelska. Men det är så grymt mycket turister i Barcelona, tror inte att du ska ha några problem.

@Björk Jag absolut :love: :love: hans byggnader! Åk dit igen säger jag bara, det är så fantastiskt fint att knata omkring och bara imponeras!

Jag skulle börja på spanska mycket hellre än att börja på engelska och om någon sedan heller kör på katalanska, ja då får du väl växla till engelska. Men det är så grymt mycket turister i Barcelona, tror inte att du ska ha några problem.

Jo, det är så jag hade tänkt. Passar gärna på att öva spanskan, men har engelskan i reserv.

Det bor mycket spanjorer i Barcelona också. Min pojkvän som är katalan säger att han ibland börjar prata katalanska och ibland spanska och märker han att det är fel språk byter han. Tror alla kan spanska ändå, särskilt de äldre då katalanskan var förbjuden under Francotiden. Prova du med spanskan, tror att du har större chans att hitta någon som pratar det än än engelska :)

Liknande trådar

Äldre Jag och min man ska åka på bröllopsresa i Paris om några månader och jag behöver lite tips! Vi har varit i Paris tidigare och sett...
Svar
3
· Visningar
388
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund På söndag är bilen packad och vi beger oss norröver för semester. I bilen åker vi, ett par strax under 30 med hund. Tar tacksamt emot...
Svar
18
· Visningar
1 999
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama