Barcelona, tips och förslag

BaconBob

Trådstartare
Om ett tag bär det av till Barcelona, första gången jag åker dit och därför hoppas jag på få lite förslag på saker som bör ses och upplevas, ställen som bör besökas och även trevliga restauranger.

Gärna varningar på vad som bör undvikas också för den delen.

Kommer bo på en sidogata till LaRambla och men har inget emot att bege mig en bit utan för "mitt i smeten", dock inga långutflykter på en halvdag eller likande det finns det tyvärr inte tid till.

Sv: Barcelona, tips och förslag

Gillar du affärer så finns köpcentret Diagonal Mar. Där finns Primarket, som har massa billiga kläder.
Och missa inte marknaden som ligger strax vid La Rambla. Galet mycket mat.

En cavabar (med lite ätbart) som varken vi eller de vi tipsat om den till har blivit besvikna på är Can Paixano, som ligger på en bakgata nära hamnen (vet man inte om att den är där är den svår att missa, om det inte är så mkt folk att folk hänger ute på gatan).
http://www.canpaixano.com/

Alsur Café i El Born har de bästa Mojitosarna och godaste tapasen.

Gå tidigt på morgonen om du vill besöka Sagrada Familia.

La Rambla tycker jag att man gott kan hoppa över, bortsett från saluhallen La Boqueria.

Se upp för ficktjuvar.

Sagrade Família tycker jag absolut är värt ett besök, annars bara att promenera runt i staden. Härliga kontraster mellan gammalt och nytt och modernt.

För shopping finns det en stor gata vid Placa de Catalunya med stora butiker för bland annat Zara, Stradivarius och Bershka, samt el Corte Inglais med lite dyrare märken. Jag går annars gärna till utomhusgallerian la Maquinista om jag ska shoppa.

Ska du boka bord på restaurang kan det vara värt att kolla på restalo, de erbjuder stora rabatter (upp till 50%) på många restauranger. Själv går jag gärna till Antigua, god mat och väldigt trevlig stämning. Jag skulle hålla mig undan La Rambla när det gäller mat - dyrare och mindre genuint än om du promenerar ett antal gator bort.

Klubbar har jag inte så stor koll på, gillar Razzmatazz men gillar du att shota rekommenderar jag verkligen el Gato Negro - superbilligt och mängder av coola shots.

Man kan lätt få betala en hundring bara för en cola på La Rambla. Kolla priserna först innan du beställer är mitt tips. Undvik rena turistfällor till resturanger. Typ de med bilder på maten utanför resturangen som meny. Och se till att spara kvittot när du betalt för maten. Vi var med att de sa att vi inte betalat när vi skulle lämna stället...

Jag tror man kan boka biljetter i förväg om man ska besöka katedralen. Kan vara en god ide för kön var galet lång. Vi gick aldrig in.

Ni får inte missa Parc Güell såklart :)

Barcelona är annars en riktigt mysig stad där man kan gå runt mycket och länge. När jag var där med skolan på gymnasiet åkte vi till ett ställe som hette Poble Español där de hade byggt upp olika delar som skulle föreställa olika provinser i Spanien. Jag uppskattade det inte supermycket som 18-åring men jag kan tänka mig att det ändå är trevligt om jag hade åkt dit idag.

Sedan rekommenderar jag dig att köpa dagsbiljett på en turistbuss. Då kan man hoppa av på de ställen man vill och hoppa på nästa buss bara :). Då får man också se en hel del arkitektur och andra sevärdigheter. Bland annat Sagrada Famillia och Camp Nou (?) vet jag att bussen åkte förbi.

Se upp för ficktjuvar.

Vill också råda er till detta! När jag var där satt vi på en restaurang utanför Sagrada Famillia. Helt plötsligt kom en kille springandes förbi och i farten roffade han åt sig grannbordets kameraväska, kastade in den i en bil strax därefter och försvann in i folkmassorna. Vi talade med de som blev av med väskan... ett par amerikanare som skulle åka hem dagen efter, och blev precis av med sina pass :(.

På tunnelbanan var det också många som försökte tjuva märkte vi. Vi tog bara med oss lite kontanter ut och hade alltid typ magväska eller höll väskan nära kroppen med uppsikt.

De jag har rest med har aldrig råkat ut för ficktjuvar, men står man och observerar en folksamling så ser man dom direkt.

När vi var vid Font Magica de Montjuic så stod vi mest och tittade på ficktjuvarna, tills mannen brevid mig hade en hand i hans sidoficka på shortsen (där plånboken låg). Då slog jag till ficktjuvens arm och hen stack, vi rekommenderade grannturisterna att vara mer rädda om sina prylar och gick sen hem.

Andra klassiska Barcelona-rekommnendationer för att undvika ficktjuvar är väl att inte lämna väskor obevakade på stranden, hålla koll om det blir nödstopp i rulltrappan till tunnelbanan och folk stöter i dig samt att ha värdesaker med sig i flygbussen. Fast det gäller väl egentligen i alla städer.

Gillar du affärer så finns köpcentret Diagonal Mar. Där finns Primarket, som har massa billiga kläder.
Och missa inte marknaden som ligger strax vid La Rambla. Galet mycket mat.

Är Primark i Barcelona lika billigt som i London? Ska till London någon vecka före Barcelona så jag tänkte fylla på klädförrådet på Primark där, men är det lika billigt i Barcelona så kanske jag ska resa med tom väska dit också :p.

Markander med mat låter väldigt intressant, sånt gillar jag.

Zaga skrev:
En cavabar (med lite ätbart) som varken vi eller de vi tipsat om den till har blivit besvikna på är Can Paixano, som ligger på en bakgata nära hamnen (vet man inte om att den är där är den svår att missa, om det inte är så mkt folk att folk hänger ute på gatan).
http://www.canpaixano.com/

Toppen, är nämligen stor motståndare mot allt vad rödvin heter, däremot kan vitt bubbelvin vara gott :d

Nebraska skrev:
Ops, jag ska hålla mig undan mat och dryck på La Rambla, låter inte som min prisklass och vi föredrar lite mindre mer gemytliga restauranger.

Katedralen hade vi tänkt att besöka, vi är där på vardagar, är det lika mycket folk mitt i veckan tro?

Är Primark i Barcelona lika billigt som i London? Ska till London någon vecka före Barcelona så jag tänkte fylla på klädförrådet på Primark där, men är det lika billigt i Barcelona så kanske jag ska resa med tom väska dit också :p.

Priserna är väl ungefär desamma, men Primark i Barcelona är (förhållandevis) litet (eller var i alla fall det 2010).

Jag tror man kan boka biljetter i förväg om man ska besöka katedralen. Kan vara en god ide för kön var galet lång. Vi gick aldrig in.

Det kan man göra! Då slipper man hela kön. Vi köpte våra biljetter i en automat som såg ut som en bankomat (ingen kö alls) och kunde sedan gå förbi hela långa kön till katedralen :)

Costa brava :love: Kanske lite beroende på årstid förstås, helt underbara stränder!
Sen blev jag iaf väldigt förtjust i girona och gamla stan där:)

Besök gallerian som är byggd på den gamla tjurfäktningsarenan kvällstid. Shoppingen var inte så imponerande när vi var där, men det var nog nyöppnat då och alla lokaler var inte fyllda. Så det kan vara bättre nu. Men det som imponerade var utkikstornet man kunde åka upp i. Gratis var det också.

Det kan man göra! Då slipper man hela kön. Vi köpte våra biljetter i en automat som såg ut som en bankomat (ingen kö alls) och kunde sedan gå förbi hela långa kön till katedralen :)

Var den automaten i närheten av katedralen?

Tack alla för många bra förslag, men vad har ni för råd när det gäller buss/tunnelbana, finns det något typ 3-dygns kort eller liknande att köpa?

Jag har faktiskt inte kollat på alternativen, men min infödde pojkvän säger att korten med 10 resor är mest prisvärda (om man inte åker väldigt mycket) så vi brukar köra på dem.

Liknande trådar

Äldre Jag och min man ska åka på bröllopsresa i Paris om några månader och jag behöver lite tips! Vi har varit i Paris tidigare och sett...
Svar
3
· Visningar
388
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund På söndag är bilen packad och vi beger oss norröver för semester. I bilen åker vi, ett par strax under 30 med hund. Tar tacksamt emot...
Svar
18
· Visningar
1 999
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama