bärbar dator

M

marijaa

vad ska man satsa på? Vad betyder allt? processor, grafikkort mm...

Vågar man köpa ett okänt märke? Hur är det att handla från nätbaserade företag?

Jag vill ha min dator till att ladda in bilder i, kunna bränna ner dem. Surfa, gärna trådlöst "modem" eller nätverk eller vad det kallas.
Antar att 512 mb minne och en hårddisk på 60 gb är vad jag letar efter (bara nåt jag fått för mig egentligen :smirk: )

Kan det här vara något:
http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/391408/details

/Maria som väntar på en fet semesterersättning :D
 
Sv: bärbar dator

asus i allmänhet har enl mig problem med sina fläktar, de låter satan på de varianterna jag använt.

jag skulle lagt pengarna på en ibook 12" om jag varit du, de är väldigt mycket daotr för pengarna, dessutom jävligt schysst batteritid, ungefär 4:30.

med studentrabatt så hamnar de dock på 9300 kr.

iBook 12-tum
Apple Store för konsumenter: 10 295,00 kr
Apple Store för Utbildning: 9 677,50 kr
Mecenat Apple Store: 9 265,00 kr

det är alltså med studentrabatten, som du får antingen ifrån csn-kortet eller mecenatkortet.

annars kanske du kan titta på en dell inspiron 6000/630m, eller en fin liten acer aspire, typ denna, http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010086308
schysst skärm, schysst med hårddisk, schysst cpu, du kan väl räkna med runt 2 timmar om du inte trixxar lite med processorn i den, typ ställer ner volten till processorn och minnet med ett program.

eg, så tror jag nog att du kan ta en av de billigast möjliga, för att fylla dina behov. externa hårddiskar funkar prima till bärbara, om det krisar med hårddiskutrymmet. istortsett alla dagens bärbara kommer med en brännare, wlan och tillräckligt med minne/hårddiskutrymme.
finns dock undantag, 512 är en bra tumregel och allt över 20gb i hårddiskutrymme duger.

okända märken finns knappt, men om du tvekar så råder jag dig att registrera dig på www.sweclockers.com, och använda deras forum för att fråga, "hela datorsystem -> bärbara datorer (underforum)".

där kommer du garanterat få den hjälp du behöver om inte detta duger.
 
Sv: bärbar dator

Skrev så här i ett annat forum

Tja vad för processortillverkare kvittar men det är en stor fördel att ha en processor för bärbara datorer. de är lite dyrare men ger bättre.
Många säljer nästan standardprocessorer som sitter i stationärar på bärbara för att hålla nere priset.

Minst 512 MB internminne ska det vara. allt under det nej tack

Utgånger är det ofta en väldigt massa som USB, FireFire, VGA, S-Video, LTP, Nätverkskort, stöd för externa enheter m.m.

Är alltid en fördel med WLAN inbyggd så man slipper flippa med det.

Antal PC-card plats kan vara något att titta på men ofta räcker det med en sådan port.

Skärmen kanske en widescreen typ 15,4".
Att köpa en bärbar 17" kan vara bra men inte om man ska ha den mobil för den blir stooor och så kostar det en hel del.

Standardgrafikkort är ok men finns et ATI eller Geforce så är det ett plus för bildredigering och andra grafika saker.

Garanti brukar vara det samma på de flesta olika modellerna.
Att köpa det på nätet kan göra det billigare men det är inte alltid utan ibland kan den lokala butiken vara billigare. Därimot kan man i en lokal titta på den och ibland är lättare att lämna in om det har hänt något med den.

Brännare är ett måste men det behöver inte vara en DVD-brännare utan räcker en Combo (CD-brännare med DVD spelare) men nu brukar inte DVD-brännare kosta så mycket.

Finns många ställen som säljer bärbart det gäller bara att hitta de och hoppas det finns något passande. Min köpte jag för 1 månad sen och det var bara den kvar och jag är nöjd med den.

Hittar du en model som är intressant så kolla runt vad de andra tar för den samt glöm inte frakten. Sedan är det bra att kolla upp det företag som säljer datorn.

Finns många ställen på nätet där man kan läsa olika tester och det är kan vara bra att kolla vad den har fått för betyg.
 
Sv: bärbar dator

vad har du för en då? *nyfiken*

själv går jag och drägglar efter en dell inspiron 6000 med wuxga skärmen.. mmm droool. kostar 10k iofs.
 
Sv: bärbar dator

tja, den verkar ju schyst. Men jag funderade lite på vikten, 3.1 kilo, är inte det lite i överkant? det kanske verkar lite oväsentligt med vikten men eftersom jag dessutom oftast går och bär med mig en tung kamera, några objektiv, blixt, mm så blir det några kilon på axeln...

Ok, ska kolla efter 512 mb minne. Tycker det verkar lite som att minnet och hårddisken "hänger ihop" alltså 512 mb minne=60 gb hårddisk, 256 mb minne=40 gb hårddisk, eller??

Skiljer det mycket i pris om man skulle hitta en med 512/40 istället för 512/60?

Jag glömde kanske säga det i orginalinlägget men jag jobbar mycket i indesign och photoshop och ofta paralellt, om det gör någon skillnad för vilken dator jag ska välja.

En kompis har just köpt en acer, hon verkar nöjd. fast det blev strul med en tangent (som hängde upp sig) och då tog det tre veckor för den att åka till tyskland och bli lagad...
 
Sv: bärbar dator

nja. 3,1 kg är inte så mycket eg, ta o kolla hur mycket din handväska väger på en köksvåg ^^ du skrev ju inte att du prioriterade vikt eller batteritid eller så, men om du gör det får jag säga spra lite mera pengar, ta studentrabatten, eller låna småsyskon med csn-kort/mecenat och beställ dig en Lenovo T43 med stora batteriet till.

ska ud ha en riktigt lätt så får du dock klämma upp din budget åtminstonde 5-6000 till, och välja i dne ultraportabla klassen, där du har gosaker som lenovo X41, toshiba portege r200/m300, dell X1, fujitsu siemens p7010, mfl mfl. ingen av dem är dålig, det är bara så, men om du vill ha bäst batteritid, så tar du en p7010, snygg så tar du en x1 eller en r200 (m300 om du måste ha brännare, enda ultraportabla jag vet som har det), och kvalitet + mkt bra batteritid, så tar du en x41a.
 
Sv: bärbar dator

"Skiljer det mycket i pris om man skulle hitta en med 512/40 istället för 512/60?" ne, oftast kanske 300kr.

om det är 256mb minne så är det så lågt i budgeten som det kan komma. det skiljer helt enkelt inte mycket i pris för tillverkaren att sätta i 256 till i minne och en 60gb hårddisk. prisskillnaden kanske är 400kr för dem eller så.
 
Sv: bärbar dator

nja. 3,1 kg är inte så mycket eg, ta o kolla hur mycket din handväska väger på en köksvåg ^^ du skrev ju inte att du prioriterade vikt eller batteritid eller så, men om du gör det får jag säga spra lite mera pengar, ta studentrabatten, eller låna småsyskon med csn-kort/mecenat och beställ dig en Lenovo T43 med stora batteriet till.
okidoki, då får den väga 3.1 kilo :D :o

ska ud ha en riktigt lätt så får du dock klämma upp din budget åtminstonde 5-6000 till, och välja i dne ultraportabla klassen, där du har gosaker som lenovo X41, toshiba portege r200/m300, dell X1, fujitsu siemens p7010, mfl mfl. ingen av dem är dålig, det är bara så, men om du vill ha bäst batteritid, så tar du en p7010, snygg så tar du en x1 eller en r200 (m300 om du måste ha brännare, enda ultraportabla jag vet som har det), och kvalitet + mkt bra batteritid, så tar du en x41a
:confused: :confused: :confused: :confused:

Jag tror jag ligger på rätt nivå, jag ska inte hålla på och mixtra, jag nöjer mig bara jag kan jobba med den. Är inte student, dock väl företagare så jag kan ju "dra av momsen" sen, dock är företaget ingen stor visntmaskin så jag har inte råd med en över 10´.

tack för hjälpen. Vad tror ni om den hos elgiganten?
 
Sv: bärbar dator

Baka_kun skrev:
tre bokstäver: Nej.

motivering: batteirtid, 90 minuter? vafan? är det en vanlig dekstop processor eller?

PB har iaf inget bra rykte, jag rekkomenderar att du köper datorn via postorder för att pressa priserna lite, www.dustinhome.se eller www.datorbutiken.se . elgigantens webbpriser stämmer dessutom ALDRIG med priserna de har i sina butiker.

Brukar får bra rabatt hos elgiganten :D

Oki, då känns det som om jag kommer satsa på acer:n du rekomenderade. Jag kollar alltid priset på pricerunner, tror det funkar rätt bra...
mvh/Maria
 
Sv: bärbar dator

marijaa skrev:
okidoki, då får den väga 3.1 kilo :D :o

Enligt mig är en dator på 3.1kg rätt tung. Speciellt om man ska bära andra saker också. (som t.ex Sveriges rikes lag + en massa Jur böcker :crazy: )
Dock får man betala rätt dyrt för att få en lätt dator som sammtidigt är kraftfull, så det är ju alltid en avvägning.
 
Sv: bärbar dator

Olius skrev:
Enligt mig är en dator på 3.1kg rätt tung. Speciellt om man ska bära andra saker också. (som t.ex Sveriges rikes lag + en massa Jur böcker :crazy: )
Dock får man betala rätt dyrt för att få en lätt dator som sammtidigt är kraftfull, så det är ju alltid en avvägning.
ja, det är en avvägning som du säger och i det här fallet väljer jag att köpa en dator som är lite tyngre och ha en plånbok med lite självkänsla kvar :D
Jag får träna lite mer på gymmet :smirk:
 
Sv: bärbar dator

Nja 3.1 kg är inte såå farligt.

Gym nää det behöver du inte när du har sprungit runt med hela det paketet :)
 
Sv: bärbar dator

He he nja om personer bara springer runt med en bärbar dator på 3.1 kg är inte så farligt.
Värre om den ska ha med sig andra saker med :)

Fast en bra investerad väska för bärbara är att föredra.
En sådan man har på ryggen och ser ut som en ryggsäck är bra.
 
Sv: bärbar dator

Hoppar in lite mitt i...

Är gammal IBM thinkpad användare (och kommer ha svårt för att kalla dem levono) och lägger faktiskt ett råd att kosta på en ibm, a eller t serien, så får du en ruggigt bra burk.
de kostar mer, men vilken kvalite du får för pengarna.
tangentborden är de bästa på marknaden, helt klart. valet att använda 'ritbrädan' eller pekpinnen, som är klart överlägsen när man lärt sig den.
stöttåliga, slitstarka.
sitter just nu med en 600e som surfburk, den har hängt med sedan den var ny och fungerar fortfarande klockrent, är väl ca 7 år gammal.
t41/t42 kan man få med bra prestanda på blocket.

När jag jobbade på it avdelningen på ett av mina tidigare arbeten så fick vi lov att testa en drös bärbara från ett antal märken, men valet blev ibm, igen. nu har firman köpts upp av amerikanskt företag och dell har kommit in, och de har aldrig haft så mycket strul med sina datorer som nu.
trasiga tangentbord, glappande skärmar är standardstrul, och då kör man med proffsmodellerna. mycket fin prestanda och design, men det är inte allt, om den inte startar...

då jag hänger mycket på andra forum så märker man att många köper noname, och det är blandade resultat hur många upplever sina val. asus verkar fungera bra, men mycket från de stora kedjorna med hemelektronik får mycket kritik. kanske mest för att personalen inte alltid har den rätta kunskapen att finna rätt produkt för kunden.
vissa kommer aldrig i h-te erkänna att de gjort ett dåligt val, så trots att de ber om hjälp med allting till burken i ena tråden, så hyllar de den i en annan.

kanske ni inte blev mycket klokare av, men kände att jag behövde kommentera...

och jo, varför bära massa litteratur, finns de inte i e-book format? ;)
 
Sv: bärbar dator

Rockriddaren skrev:
Hoppar in lite mitt i...

Är gammal IBM thinkpad användare (och kommer ha svårt för att kalla dem levono) och lägger faktiskt ett råd att kosta på en ibm, a eller t serien, så får du en ruggigt bra burk.
de kostar mer, men vilken kvalite du får för pengarna.
tangentborden är de bästa på marknaden, helt klart. valet att använda 'ritbrädan' eller pekpinnen, som är klart överlägsen när man lärt sig den.
stöttåliga, slitstarka.
sitter just nu med en 600e som surfburk, den har hängt med sedan den var ny och fungerar fortfarande klockrent, är väl ca 7 år gammal.
t41/t42 kan man få med bra prestanda på blocket.

När jag jobbade på it avdelningen på ett av mina tidigare arbeten så fick vi lov att testa en drös bärbara från ett antal märken, men valet blev ibm, igen. nu har firman köpts upp av amerikanskt företag och dell har kommit in, och de har aldrig haft så mycket strul med sina datorer som nu.
trasiga tangentbord, glappande skärmar är standardstrul, och då kör man med proffsmodellerna. mycket fin prestanda och design, men det är inte allt, om den inte startar...

då jag hänger mycket på andra forum så märker man att många köper noname, och det är blandade resultat hur många upplever sina val. asus verkar fungera bra, men mycket från de stora kedjorna med hemelektronik får mycket kritik. kanske mest för att personalen inte alltid har den rätta kunskapen att finna rätt produkt för kunden.
vissa kommer aldrig i h-te erkänna att de gjort ett dåligt val, så trots att de ber om hjälp med allting till burken i ena tråden, så hyllar de den i en annan.

kanske ni inte blev mycket klokare av, men kände att jag behövde kommentera...

och jo, varför bära massa litteratur, finns de inte i e-book format? ;)

a serien existerar inte längre, t serien är GRYMT BRA, och för studentrabatt så är den även en av de billigaste, med 10880 kr på dustin studentshopp. (via csn-kortet.se eller mecenat.se)

R serien är lite sådär halvt-halvt, det är ju klart en budgetserie, 4cm tjock, bara ett batteri mm, men den har ju ändå allt det där lilla extra, tangentbordslampa, skärmantennen, tangenentbordet. hjärta.

men de ligger ju hursomhelst lite utanför prisbilden, alla utom r serien.

plus att som privatperson så kan man bara köpa dem igenom dustin.se
 

Liknande trådar

IT & mobiler Ja kan nästan inget om datorer och vad alla saker betyder tex.. vad är detta tex och är det bra? Intel Celeron processor (PIIIIC 2,8...
Svar
5
· Visningar
754
Senast: *star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp