Barbackaridning

SmizzSpeedy

Trådstartare
Är en nyfrälst barbackaryttare (med kamelfösarpadd som någon uttryckt det här i en annan tråd :D) och undrar om ni anser att det är "farligt" / olämpligt att enbart rida utan sadel?
Jag rider bara ute i skogen och vägen/gärden och "dressyrar" bara i uppmjukningssyfte och växlar mellan gångarterna under turen med mycket skritt.
Kan tillägga att hästen är en rejäl kille som lätt bär min vikt.
Har läst nånstans här för länge sen att någon sa att det inte är bra pga av att tyngdpunkten blir för centrerad.
Har inte frågat en veterinär än ,men vill ha era åsikter/synpunkter så länge.
Gärna då från er som har kunskap i ämnet/erfarenheter, bra som dåliga.

Sv: Barbackaridning

Det finns ju ganska många olika åsikter om barbackaridning. En del säger att det inte är bra för hästens rygg om man rider barbacka för mycket och andra säger att det gör gott åt hästen att inte behöva bära sadel hela tiden. Jag hade för några år sedan en ponny som fick ont i ryggen av sadeln, ingen skillnad hur väl anpassad den var, eller om den var specialgjord. Så efter ett tag bestämde jag mig för att rida barbacka med ett terapibälte. Ponnyn var ganska pigg och busig av sig, så det kändes säkrare att veta att det fanns nånstans att ta i (han hade stubbman :p ). Ett stort plus med att rida barbacka var att man frös aldrig om rumpan och så fick man en j*kligt bra balans :D Så, jag tycker att du lugnt kan fortsätta rida barbacka, om din häst bär din vikt bra :) Fast om du vill vara riktigt säker att du inte gör mer skada än nytta , så kan du rida utan sadel en tid, och sedan be en veterinär kolla ryggen, om nått har ändrats.
Ja, det var väl mina åsikter :p

Jag red i min barbackapad av kamelmodell i ett år utan att ha sadel mer än vid enstaka tillfällen. Min häst är mycket fin i musklerna. Min bror har ridit i sin barbackapad i ett par månader, hästen är bättre i musklerna och dfressyrarbetet än med passande sadel.

Jag rider barbacka ngn gång i veckan i alla gångarter och i bland något litet skutt, och min häst har då inte ont i ryggen! Rider henne dock i form hela tiden (inte hela tiden i skritt då kankse) och då känner man ju riktigt hur ryggen arbetar när man är barbacka!
Och för min balans har det gjort underverk! :banana:

Har ingen sadel som passar 100% just nu innan vi fått lite mer muskler och så och rider därför mkt barbacka och vilken balans man får!!! Och det är varmt o gosigt om rumpan och min häst gillar det bättre - det märks på hela henne. Hon är otroligt mjuk o mysig att sitta på :love: så det är väl ett plus, har råkat ut för hästar som känns som att sitta på ett rakblad o skumpa och då hade jag nog valt sadel istället... ;)

Jag har också hört att det ska vara skadligt för hästens rygg om man rider för mycket barbacka.
Men rider man barbacka någon gång ibland är det väl inte så farligt.
Men varje dag kanske man inte behöver rida barbacka.

Det påstås att hästen kan flytta ryttarens vikt på ett annat sätt när man ridet barbacka och därför är trycket inte lika "farligt" trots att det blir punkttryck. Tror dock att barbackapadden tar bort lite av detta, alltså att hästen kan flytta ryttaren lika mycket, samtidigt ger det ju lite mer stötdämpning = status quo?

Jag tror på variation. Tror inte det är optimalt att alltid rida barbacka under lång tid med långa pass regelbundet, samtidigt tror jag det är kanon som variation.

Håller med er andra som har svarat här.
Har ett arabsto som alltid har tyckt illa om sadel, ingen sadel ligger riktigt ok på henne, men när jag har ridit barabacka har hon slappnat av och njutit....
Jag har nu börjat rida i en bomlös sadel, och den gillar hon! Det blir lite barbacka-känsla, faktiskt.

Liknande trådar

Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 501
Senast: McFlurry
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 110
Senast: Janni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama