Barbackagjord!

K

Khristina

Någon som har erfarenhet av att rida på det sättet? Tacksam för tips o svar. Ska barbackarida min häst ett tag o Hööks har en gjord med stigläder på för en lite mer säkrare ridning.

Sv: Barbackagjord!

Jag har Hööks ridgjord och jag tycker den funkar kanon, det som är mindre bra är att jag anstränger mig inte alls lika väl med min sittning då, sedan tycker jag benen kommer för knasigt. Känns konstigt.

Men det är nog just för att jag inte får till en bra sits med den gjorden, skulle jag däremot korta stiglädret och försöka sitta i bra sits så kanske det skulle gå, men kan bidra med en otroligt ful och kass bild när jag har gjorden, där satt jag verkligen ihop och ja jag har långa ridläder samt att jag trycker fram dom :p, (blivit vana efter islandsridning).

22248959.jpg

Det finns redan en sån här tråd.

Där finns en massa ganska starka åsikter om huruvida det är skonsamt eller inte. Tror det var något med att den inte får användas längre än typ tre månader för att den kan skkada hästens rygg genom punktbelastning.

Sök efter den tråden så har du lite kvällslektyr.:p

Ok, är inte inne på denna del av buke så mycket så jag svarade bara TS, sorry!

Ang ridning av gjorden, använder INTE ofta, rider mest med sadeln lr barbacka, men skönt och variera en del :)

Jag rider gärna med barbackagjord. Bra för balansen men ändå lite stöd för benen så att sitsen blir lite stadigare :)
Ang. Hööks gjordar.. Kolla noga på bossorna, om du köper den i läder. Jag har haft en sån.. De är jättebra, så länge bossorna inte är för runda. På rätt mycket av Hööks grejor tenderar bossorna på gjordar och selar att vara för runda, så att de inte ligger an som de ska på hästen och på sikt skadar musklerna m.m.

Ingen fara, det är ju bra att hon får svar, tänkte bara om hon ville läsa lite mer om ämnet så finns det en hel massa åsikter för och emot och jättebra argument (mest mot faktiskt) sen mot slutet så tenderade det till att bli en del påhopp, men det finns mycket bra fakta i tråden som hon kanske vill tänka över innan hon köper en gjord. Ellor om hon ändå vill ha en så får hon ju lite tips om hur man ska använda den på ett bra sätt för att hästen inte så få problem på lång sikt.

Jag skulle ALDRIG lägga en sådan på någon av mina hästar...

Punkttrycket efter de små bossorna är inget vdare. De borde vara förbjudna... Inser du vilket tryck det blir mot hästrens rygg om du får för dig att ta stöd i stigbyglarna - elelr som en del har gjort, ridit lätt i traven?? Dessutom ger det en vansinnigt ful sits eftersom stiglädrena är fästa långt fram, de drar benen framåt och du hamnar i bakvikt ofta ganska långt bak på hästens rygg. Låt hästen slippa det!

Jag har en! Tycker den e bra....iaf är den bra på lugna skritturer. Skulle aldrig få för med att rida lätt eller nå sånt.
Men jag skulle inte ha bara en sån att rida i men att använda nån gång i bland tycker ja e ok!

kl

Jag har en och den är värdelös. Man måste lägga den långt fram för att inte sitta bakpå rumpan på hästen, och den får då genast skav på armbågarna. Lägger man den längre bak så åker den antingen fram eller också så måste man sitta på den = obekvämt både för hästen och ryttaren.

Sen får man ju inte rida lätt med den då det blir för stort punkttryck. Ska du ha en sån här gjord måste du i alla fall köpa en längre och bättre gjord och inte ha det fruktansvärda platta läderstycket man får med, hästarna får skav hur man än spänner den.

Det enda jag använder min barbackagjord till är att hålla fast schabraket och padden som jag sitter på. Skulle aldrig få för mig att sätta stigbyglar i den, tänk vilket punkttryck där måste bli!

Delar med mig av en bild på min ridgjord (ignorera att schabraket har hamnat lite långt fram)

20702605.jpg

Hööks eller vilken?
Jag tittade på deras i affären men den var ju stenhård och inte alls böjbar :confused:
köpte en tömkörningsgjord istället och fäste stiglädrerna i den, bara för att ha stöd när man rider, absolut inte rida lätt i den. Men det blev bara att man skumpade mer tycker jag, och man fick inget stöd i benen så nej - den rider jag aldrig mer igen, usch och fy.

De här problemen hade jag aldrig med min, vare sig på islänningen eller haflingern. Min var tillverkad av kraftig textil och läder. Sadelgjordsstropparna var av läder och själva gjorden av textil - kanske det som är skillnaden?

Tycker absolut att man känner sig säkrare, speciellt om man inte är tonåring längre..., med en ridgjord. Jag har ALDRIG använt mina stigbyglar för lättridning, lätt sits eller liknande, men det kändes himla bra att de fanns där ändå.

Senast ändrad:

Jag rider gärna med barbackagjord. Bra för balansen men ändå lite stöd för benen så att sitsen blir lite stadigare :)
Ang. Hööks gjordar.. Kolla noga på bossorna, om du köper den i läder. Jag har haft en sån.. De är jättebra, så länge bossorna inte är för runda. På rätt mycket av Hööks grejor tenderar bossorna på gjordar och selar att vara för runda, så att de inte ligger an som de ska på hästen och på sikt skadar musklerna m.m.

gör ett tillägg på mig själv..

red med gjorden häromdagen, första gången som den ligger på min häst (utom vid tömkörning :p) (har tidigare bara ridit barbacka utan padd, gjord eller liknande på henne). aldrig mer. den passade inte alls hennes rygg, och hon verkade inte trivas riktigt. när jag tog av gjorden igen och satt upp, var det tydlig skillnad i steget (positivt).
den funkade bra på medryttarhästen (ett bra tag sen nu..) men honey valde bort den. i vinter kanske det blir en mjuk gjord för att hålla t.ex. filt på plats eller så, men inga fler gjordar med bossor och aldrig mer stigläder..

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 090
Senast: Tora
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 434
Senast: Cs218
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 319
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar