Madde_padde

Trådstartare
förstår inte hur de kommer sig , men det går alltid så himla mycke bättre när ja riderbarbacka..varför rä det så? ja kan juh inte rida barbacka jämt..några tips?

Sv: Barbacka

Vad är det som går bättre? Försök rannsaka dej själv och se vad du gör annorlunda. Låt någon kolla när du rider med sadel och barbacka och se om om h*n kan se skillnad.
Kan sadeln ligga dåligt? Eller inte passa dej?

Jag vet inte hur det är för dig, men jag tycker att det är lättare att slappna av om man rider barbacka. Har man sadel tycker jag det är lättare att bli stel och spänd. Jag upplever också att det blir lättare att inverka med sätet när man rider barbacka.

Håller med föregående talare, varför går det bättre när du rider barbacka?

ja vet inte..altså hon är mycke stabilare i formen då...
de blir så på alla hästar ja rider faktiskt hade samma problem under ridskoletiden... tycker ja kan inverka mer..
igår gjorde vi frambelsvändingar å skänkelvikningar hur fint somm hellst nått ja kämmat me i ett halvår nu..vet inte om de kanske är de att mitt huvud inte tar de på lika mycke allvar då.. å därför slappnar hon av och helt enkelt tycker de är roligare...

hmm ja vet inte.. kan juh inte direkt tävla utan sadel :smirk:

Det var likadant för mig i "yngre" dagar (är 32 nu), red ofta lektion barbacka, även hoppning. Som sagt så kan man driva på ett annat sätt, kommer åt hästen med sätet och låren på ett annat sätt. Dessutom så satt jag bättre i kort trav, antagligen för att jag blev tvungen annars hade jag åkt av, och så var där ingen sadel som förstärkte ryggens "stötar", vet inte om sadeln gör det, mest en teori... Kunde rida min ridlärares dressyrhäst barbacka i hur bra form som helst barbacka men åkte ur sadeln om jag hade den på och det var absolut inget fel på hur den låg.
Nu för tiden är det inte så längre, kan mycket väl rida barbacka men rider lika bra i sadel, antagligen en träningsak...

Du kanske gör samma fel som jag.
Jag lägger för mycket stöd/vikt i stigbyglarna.
Det gör att man blir spänd i benen och inte kan inverka lika bra på hästen med sätet och överskänklarna.

Jag tror att du kanske slappnar av mer när du rider barbacka. Sedan kan det vara så att din sadel inte passar. Min häst går superfint barbacka, fast jag rider nästan bara det också, det skadar inte enligt min åsikt....

Om det är någon tröst så har jag precis samma "problem". Har ridit barbacka de senaste fem åren och nu kan jag helt enkelt inte rida med sadel! Jag tycker det känns stelt och hur ska jag förklara det... :confused: Jo! Det rätta ordet är nog "handikappande"! Jag känner inte hästens rygg och hur den arbetar. Det känns även vingligt och stigbyglarna är bara i vägen! Ruskigt jobbigt! Har en femåring som jag rider barbacka så mkt det bara går. Konditions arbete har vi sadel till för att jag ska kunna stå i lätt sits vid tex klättring. Det enda rådet jag kan ge dig är nog att helt enkelt rida med sadel. Det har fortfarande inte funkat för mig men du har kanske bättre tur...

Många hästar trivs bättre barbacka, det känns antagligen naturligare. Vad hindrar dig från att rida barbacka jämt? ;) Man får väl tävla utan sadel?!

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 116
Senast: tuaphua
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Mrs Chippy
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar