Barbacka, skadligt för hästen?

Sv: Barbacka, skadligt för hästen?

Min häst HATAR när jag rider barbacka. Han vägrar gå ett steg. Dock är jag ökänd för att ha spetsiga sittben, så det är kanske inte så konstigt. ;)

Sadeln fördelar ju trycket över en större yta, så risken för att hästen blir öm i ryggen är kanske lite större i längden? Dock borde det ju vägas upp av att ryttaren får en såpass mycket bättre balans om man rider barbacka?

Intressant tråd.
Jag håller också på att rida till min 10åriga nordis och sitter mer än gärna barbacka. Har haft funderingar på om det skulle vara skadligt, speciellt eftersom alla andra i min närhet som rider utan sadel har flera lager av grejer mellan sig och hästen. Han verkar dock inte reagera, eller bli öm.
Jag tycker att jag får en mycket bättre känsla när jag sitter direkt på honom och jag har verkligen övat upp min balans!
Nackdel att man blir hårig dock..

Jag rider ofta barbacka och det har gjort att balansen blivit mycket bättre. Min häst tycker det är mycket skönare utan sadel och visar det jättetydligt, men som sagt. Ska jag göra ett större ridpass med galopp och mycket trav så tar jag självklart på sadeln. Ryggen tar lätt stryk om man sitter där och skumpar runt i traven.

Kan vara bra oxå att sätta på en vojlock och en täckesgjord så att man inte skaver bort för mycket behåring.

Annars har jag inte märkt att min häst eller någon annan jag ridit tagit någon större skada av detta.

Ingen av de hästar jag haft har fått ont i ryggen när jag ridit barbacka, och då har jag dålig balans och skumpar en del :o Dock travar jag inga längre sträckor för att jag tror att jag ska skumpa av :p Detta har varit en grov New Forest, en grov fast omusklad arab och en ädel, tanig, omusklad arab (som blev musklad efter ett tag, givetvis, men till en början).

Jag tror det är rätt ofarligt, speciellt eftersom den sistnämnda hästen var sjukt känslig i ryggen för sadlar osv.

Jag undrar mer hur man löser studsproblemet?! :P :D

jag rider bara barbacka just nu och har gjort i typ två månader då jag inte lyckas hitta en sadel som passar :p
min pålle har inte tagit skada, det går snarare bättre för oss att rida nu :D

Men jag har också hört av vissa att det skulle vara skadligt på nåt sätt men det tror jag inte på :p
Men för säkerhets skull så frågade jag min equiterapeut när hon var och kollade min pålle om det var okej att rida barbacka hela tiden och hon sa att det gick jättebra och inte alls var nån fara :)
Och hon är ju utbildad så hon borde veta :D

Ingen av de hästar jag haft har fått ont i ryggen när jag ridit barbacka, och då har jag dålig balans och skumpar en del :o Dock travar jag inga längre sträckor för att jag tror att jag ska skumpa av :p Detta har varit en grov New Forest, en grov fast omusklad arab och en ädel, tanig, omusklad arab (som blev musklad efter ett tag, givetvis, men till en början).

Jag tror det är rätt ofarligt, speciellt eftersom den sistnämnda hästen var sjukt känslig i ryggen för sadlar osv.

Jag undrar mer hur man löser studsproblemet?! :P :D

Så var det för mig i början oxå, men jag lärde mig att hålla hästen i en lugn och sansad trav. Viktigt är att man måste sätta sig på rumpan och slappna av. Så fort man spänner sig så börjar man skumpa och samma sak om hästen ökar i traven.

När du väl lärt dig att följa med hästens rörelser utan att ''skumpa av'' så kan du börja träna med tempoväxlingar. En annan sak att tänka på är att om du känner att du spänner dig för mycket, så sakta av till skritt och börja om på nytt :)

Jag rider bara min medryttarhäst med sadel.

Inte för att jag vill det, utan för att hans ägare vill det... Tydligen hade en tidigare medryttare ridit honom för hårt innan han var musklad så att han fick ont i ryggen. Detta var för några år sedan. Tror det var massören som varit där och klämt lite på ryggen som gav rådet att bara rida med sadel hädanefter för att inte slita på ryggen.

Nu har jag läst igenom hela den här tråden och sett att det finns många olika teorier.
Själv saknar jag att rida barbacka och är tveksam till om det verkligen är så farligt... Men för säkerhets skull rider jag alltid med sadel, det är ju trots allt inte min häst.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 089
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Tvättstugedrama
  • Valet i USA