Barbacka, skadligt för hästen?

Sv: Barbacka, skadligt för hästen?

Blir det verklgien så stor skillnad mellan en engelsk sadel och barbacka. Anläggningsytan på en engelsk sadel är ju inte direkt stor.
tror inte heller att en engelsk sadel jämnar ut vikten på nån desto större yta.
Dock kan den ju vara bekvämare åt hästen (och ryttaren)

Låter absolut vettigt. har inte så "skarpa" sittben (tyvärr eller vad ska man säga) haha så där är det nog inte något större problem.
Just nu skrittar vi bara då det är där vi är, sitter på i ca 15 min för att han inte ska hinna bli uttråkad, så än så länge är det ju inget problem. Ska ta med mig tipset om westenpadd när vi har kommit längre.
Personligen tycker jag att det är mycket bekvämare att rida barbacka. Känns också som att man har bättre kontakt med hästen. Det var så typiskt här om dagen då jag red och plötsligt kände jag hur hans muskler spändes, jag hann precis säga det till min kompis innan han fick ett "flipp" och skuttade framåt. Därmed var jag bättre förberedd och blev inte lika förvånad eller rädd som kanske många kan bli som då bestraffar hästen av den anledningen. Negativt i inridningssyfte inte minst. Men det är iaf min bild av det hela. :)

Sen så håller jag med i resonemanget kring engelsk -western/barocksadlar. Man ser tydligt på uppbyggnaden inte minst att de är gjorda för helt olika ändamål. Engelsk sadel har ju ändå en hyfsat koncentrerad tyngdpunkt just längs med ryggradens sidor och friare längre ut för att ge hästen möjlighet att kunna göra snabba rörelser utan att hindras, vilket behövs i ex. hoppning, galopp och dressyr då de måste vara böjbara i sidled och upp och ner. Western/barock har ju en bredare fördelad tyngdpunkt som exempelvis skapas som du säger genom en tjock pad.

Men icke att förglömma att hästens kropp och muskler till viss del anpassar sig efter påfrestningarna. Detta kan resultera i skador om man sitter fel men det jag främst tänker på är att detta kan göra att de får lättare för det med tiden. Eller är jag helt ute och cyklar nu? ;)

Men icke att förglömma att hästens kropp och muskler till viss del anpassar sig efter påfrestningarna. Detta kan resultera i skador om man sitter fel men det jag främst tänker på är att detta kan göra att de får lättare för det med tiden. Eller är jag helt ute och cyklar nu? ;)

Att hästens kropp och muskler anpassasar sig beror på även på ridningen och hur hästen är byggd. Alla hästar har ju inte samma ryggutformning om vi tar ett exempel på hästar med väldigt hög manke och svårare för och muskla sig. Dom här kan jag tänka mig ta större skada av barbackaridning då man kommer i direkt kontakt med manke och ryggrad. Tränas heller inte hästen korrekt, alltså går med ryggen sänkt kan det ju också ta skada med eller utan sadel

Men hästar med lite rakare och välmusklade ryggar blir mer anpassade för barbacka på längre sikt kan jag tänka mig

Att bara skritta kan jag inte tänka mig ta någon större skada då länge hästen är något musklad i alla fall

Senast ändrad:

Sant, All tyngd direkt på hästens ryggrad och manke kan skada hästen. Hade nog själv inte heller velat rida barbacka allt för mycket på en häst med en väldigt tydlig manke. Tror man själv får vansinnigt ont långt innan hästen haha.

När man rider barbacka blir det en väldigt centrerad tryckpunkt på hästen (eller rättare sagt två, dina sittben). Är hästen väldigt omusklad kan detta ge obehag och ömmande efter ett tag samtidigt som man inte sitter lika stilla i trav och galopp och detta kan påverka ryggen (ryggraden) på hästen.
Det där tror jag inte på. Vi kanske sitter olika men mina sittben är definitivt inte hårt intryckta i Novans rygg när jag rider barbacka. Jag har ett jämt tryck i hela rumpan+ låren. Hon har större svettmärken (samt på bättre ställen) efter mig när jag rider barbacka jämfört med en engelsk sadel. Min Westernsadel har dock en större anläggningsyta än vad jag får vid barbacka ridning. Att komma åt ryggraden om man sitter någorrlunda still begriper jag inte heller hur det ska gå till. Det är defenitivt tillräckligt långt mellan mina sittben för att jag inte ska ha en chans att sitta på tornutskotten om jag inte sitter väldigt snett (och sitter jag så snett så trillar jag av). Avståndet mellan mina sittben är dessutom avsevärt större än bredden på kanalen i de flesta sadlar.

Jag tror inte det skadar en normalmusklad häst att bli riden barbacka kortare stunder. Men som någon annan skrev, det är värre för dig, du kommer säkert få svårare att sitta i sadel sen.

Jag har ridit mycket barbacka, först för att hästen inte tyckte om sadeln men var pigg och glad utan, sedan för att jag inte tyckte om sadeln, och jag har haft problem med att sitta i sadel sen. Är man van vid att sitta så nära hästen blir det en väldig skillnad med sadel emellan och stigbyglar, vad är det??

Givetvis upplever man sig själv som stelar i sadel när man är van vid att rida barbacka. Själv tror jag dock inte är något problem för min del då jag ridit med sadel i så många att man snart känner sig född på hästryggen. Men det kan ju självklart bli skillnad för hästen om man sedan byter till att använda sadel. Därför kombinerar jag att träna med sadel och barbacka även om jag valt att rida barbacka mest.

jag känner mina sittben väldigt mycket, därav även att jag använder mig utav en tjock westenpadd och så har jag en känslig häst med ;)
att man kommer åt ryggraden syftade jag på i trav och galopp och om man då inte är följsam i hästens rörelse så det blir ett skumpande utav det hela eller att hästen arbetars fel

Men har man inte så tydligt kännande sittben och en stor rumpa som fördelar sig över sittytan så är det givetvis bättre än tvärtom, det har du rätt i.
Men det kan nog aldrig fördela så pass mycket som en sadel tror jag

nu har jag aldrig träffat på en häst som har fått problem utav barbackaridning, känner även en kille som rider sina hästar nästan alltid barbacka. Han har mest bara sadeln till långritterna (då är det westernsadel som gäller)

Jag har ridit mycket barbacka, först för att hästen inte tyckte om sadeln men var pigg och glad utan, sedan för att jag inte tyckte om sadeln, och jag har haft problem med att sitta i sadel sen. Är man van vid att sitta så nära hästen blir det en väldig skillnad med sadel emellan och stigbyglar, vad är det??

man kan lätt komma in i stolssitsstilen om man rider för mycket barbacka.
Man blir vanare att det rör sig mycket mer under en och då kan sadeln kännas nästan för stabil och i vägen..

Jag säger snarare tvärt om. Min barbackaridning har gjort att jag kommer ner i sadeln bättre, sitter rakare med benen och har svårt att plocka upp fötterna till stigbyglarna, är liksom vana att hänga låångt ner.

Det stämmer för mig också , det var först när jag började rida barbacka som jag började få ordentlig ordning på sitsen.
En tanke som slår mig är att om jag inte ridit barbacka på länge så får jag väldigt ont i ljumskarna. När detta händer så måste jag avlasta dem och för att göra det hamnar jag i stolsits (vanligen sitter jag av istället). Om jag sätter mig i stolsits så hamnar jag direkt i ett läge där jag belastar sittbenen och det känns inte skyst mot hästen. När jag sitter i en bra sits så försvinner den överdrivna belastningen på sittbenen. Kan det vara så att man måste vara van barbackaryttare så att ljumskarna tål den extra belastning det innebär för att man inte i ren självbevarelsedrift ska trycka in sittbenen på ett skadligt sätt i hästens rygg? Givetvis går vanan att träna upp om man bara planerar sin ridning.

Att rida utan stigbyglar/sadel tycker jag också är utvecklande för sitsen abslout! Man får en större känsla för hur hästen rör sig och bättre balans. Det är skönt att känna att man följer med hästen i rörelserna istället för att klamra sig fast:D

Jag red mycket barbacka förr, men fick ont i min egen rygg av det, eftersom hästen jag red har rätt mycket rörelser. Så jag använder sadel sedan dess för att inte känna mig helt komprimerad efter ridturer. Dock första uppsittningarna på unghästarna är alltid barbacka, så man snabbt kan glida av om det blir oroligt. Nu är jag ju lite äldre och större också och det känns inte rätt att anlägga hela min vikt på den lilla yta som min rumpa ändå blir på hästens rygg.

Prova att ha en kompis i knäet, det går ju bra först, men efter en stund så känner man de där sittbenen faktiskt. Är det en tunn kompis kanske det inte går alls för de "sticks" så. Hästens rygg är ju inte mer immun mot det trycket än vad mina lår är.

Enligt ryggveterinärer/kiro och sadelmakare som jag pratat med är alla rörande överens om att barbacka är det bästa för hästen, dvs bättre än att använda sadel. Men det förutsätter ju en bra sits precis som en sadel också måste sitta bra.

Jag har ridit barbacka i många år nu och har bara positiva erfarenheter av det för hästens del.

Jag har själv heller aldrig upplevt något negativt av det. Som andra sagt tidigare i tråden så red ju indianerna barbacka, freestyleryttare m.m. Min NH-tränare är just freestyleryttare och har inte heller upplevt att detta skulle ha några negativa konsekvenser. Men som sagt, hästarna kan alltid bli ömma i ryggen efter man riktigt men det händer ju även om man har sadel. Oavsätt om man har sadel eller ej. Sitter man fel så tar hästens rygg skada av detta. Att jämföra när en kompis sitter i ens knä tycker jag är lite långsökt, det kanske bara är jag, då sittbenen sticker ut mer när man har benen ihop. Sitter man i stolssitt på hästen så sticker sittbenen ut mer än när man sitter korrekt med benen hängande ner längs med sidorna. Självklar kan det, som även det tidigare sagt, vara svårt att träna fram korrekt sits, men det är ju ju lika viktigt när man rider i sadel. Sadeln är ju bara ett verktyg, det får man inte glömma, den avlastar men än barbackaridning om man sitter fel men tids nog tar hästen skada av det med. Sitsen och balansen är A och O.

Prova att ha en kompis i knäet, det går ju bra först, men efter en stund så känner man de där sittbenen faktiskt. Är det en tunn kompis kanske det inte går alls för de "sticks" så. Hästens rygg är ju inte mer immun mot det trycket än vad mina lår är.
Frågan är då hur kompisen sitter i knät. Sitter denna som på en stol med benen framåt med en 90 gradersböj i höften samt knät så kommer sittbenen att tryckas ner. Sitter denna i en lodrät sits så tror inte jag att sittbenen blir något problem.

jag måste ha ovanligt känsliga sittben då för jag är alltid nogrann att sitta korekt rakt över och i den lodräta sitsen.

för något år sedan red jag mycket i en westernsadel där jag hamnade i lite stolsits och gisses mina sittben, ajaj! hade sår! fick lägga gelpadd innan jag hade byggt upp mer tåliga sittben :o

Enligt ryggveterinärer/kiro och sadelmakare som jag pratat med är alla rörande överens om att barbacka är det bästa för hästen, dvs bättre än att använda sadel. Men det förutsätter ju en bra sits precis som en sadel också måste sitta bra.

Jag har ridit barbacka i många år nu och har bara positiva erfarenheter av det för hästens del.

:bow:

Jag behöver öva balansen och borde rida mer barbacka - men vill undvika jättehästen med jättemanken precis i början. Blir det barbacka så blir det på feta ponnyn - som att sitta i en fåtölj ;). Hästarna tycker oftast bara det är skönt att slippa sadeln någongång ibland.

använd en barbacka sadel så sitter man inte direkt på manken^.^,
har knappt ridit barbacka sedan jag sydde min lilla barbackasadel:p är helt såld på barbacka sadlar^_^ mycket bekvämare än att sitta direkt på en häst med mycket manke. + att mina knän inte glider upp i trav och galopp som de kan göra då jag rider helt barbacka.

Rider också helst barbacka.

Om man funderar historiskt på saken så började man lägga sadel på hästar för att underlätta för ryttaren, inte för hästen. Att hästen skulle ta mer skada av en barbackaryttare än av en ryttare med sadel tycker jag verkar vara uppfunnet av sadeltillverkare/försäljare ...

Det pratas om att det är bekvämare för hästen med en sadel- hur vet man det? En vanligt sadel är trots allt uppbyggd kring en hård bom, och hur vassa sittben man än har lär deras påverkan vara mindre än en dåligt passande sadel.

Att vissa hästar är vassa i ryggen och mer eller mindre plågsamma att sitta barbacka på är förstås en annan sak. Håller med om att en pad kan funka jättebra då.

Det där tror jag inte på. Vi kanske sitter olika men mina sittben är definitivt inte hårt intryckta i Novans rygg när jag rider barbacka. Jag har ett jämt tryck i hela rumpan+ låren. Hon har större svettmärken (samt på bättre ställen) efter mig när jag rider barbacka jämfört med en engelsk sadel. Min Westernsadel har dock en större anläggningsyta än vad jag får vid barbacka ridning. Att komma åt ryggraden om man sitter någorrlunda still begriper jag inte heller hur det ska gå till. Det är defenitivt tillräckligt långt mellan mina sittben för att jag inte ska ha en chans att sitta på tornutskotten om jag inte sitter väldigt snett (och sitter jag så snett så trillar jag av). Avståndet mellan mina sittben är dessutom avsevärt större än bredden på kanalen i de flesta sadlar.

Precis vad jag tänkte också. Sitter man rätt barbacka ligger mycket av vikten på insidan av låren, och bara en liten del på sittbenen.
Tror inte för ett ögonblick att barbacka skulle skada hästen mer än ridning med sadel, snarare tvärtom.
(Såvida man inte är väldigt obalanserad och skumpar mycket)

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 089
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar