Barbacka eller inte?

M

midnight surprise

Hej! Jag undrar bara om det är bättre för hästen att ha sadel eller om den mår bäst om jag rider barbacka??

det kan ju inte vara så skönt med sadel men barbacka så sitter man ju direkt på ryggen..:confused: Tacksam för svar! :)

Sv: Barbacka eller inte?

fördelen med sadeln är att vikten fördelas över en större yta.

fördelen med sadeln är att vikten fördelas över en större yta.

öö jaa det har jag förstått..:smirk: ;) men då tycker alltså du att det är bättre med sadel??
om det är det du menar, tack för svaret..;)

Det beror även på hur hästen är skapt och hur benig röv ryttaren har:o, samt vad du ska göra med hästen.
Svårt att genomföra ngn mer avancerad ridning utan sadel.

KL

Tycker man ska rida med det som känns bäst helt enkelt, känn efter själv, det brukar bli bra.
Man kan ju fråga sig hur stor ytan är som vikten egentligen fördelas på, om man nu tittar under sadeln (vanlig dressyr eller hoppning t.ex.) Jag tycker att de verkar väldigt obekväma... >_> Samtidigt är många hästar ganska obekväma att rida barbacka på också :P
Det viktigaste är nog att om man använder sadel så ska den passa, och rider man utan så ska det kännas bra och man ska inte spänna sig. Så får man ju lyssna till vad hästen säger om det hela också.

Jag brukar ha en bareback pad + en pad under den när jag rider utan sadel, då blir det lite bekvämare både för häst och ryttare om du har benig röv resp. hästen har benig rygg. Det kanske vore ngt? Jag tycker att det är jättebra att rida utan sadel ibland för att få en bättre känsla för hur hästen rör sig + öva upp balansen. Är även varmt och skönt om det är kallt ute ;)

Jag har alltid varit en riktig barbacka människa!
Och min häst en barbacka- häst, vi trivs med det båda två.
(även att jag har benig röv :))

Han har alltid haft bra rygg och ryggmuskler!

Rider bara med sadel dom dagarna vi ska jobba !

att rida barbacka övar ju upp din egen balans och styrka, samtidigt som hästen har lättare att känna av hjälper. jag tycker det är mycket roligare att rida barbacka just för att man har bättre kontakt med hästen, men rider mest stissiga varmblod som jag inte riktigt litar på så det blir inte så mycket av det längre...

red ett varmblod som vanligtvis var väldigt bråkig och stissig, men som lugnade ner sig jättemycket om man tog bort sadel och nosgrimman (har kollat; det var inget fel på varken sadel eller träns). han kände sig väl friare då..

Hej! Jag undrar bara om det är bättre för hästen att ha sadel eller om den mår bäst om jag rider barbacka??

det kan ju inte vara så skönt med sadel men barbacka så sitter man ju direkt på ryggen..:confused: Tacksam för svar! :)

För hästens del är det skönare med sadel.

Det gäller dock inte alla hästar! Min häst trivs lika bra när jag rider barbacka som med sadel, och jag vet hästar som trivs bättre utan sadel, så...

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
171
Senast: Sryoqwe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
777
Senast: Tilly_85
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar