Bära upp sig med bakbenen?

Twirro

Trådstartare
Hejsan!

Jag är medryttare på en d-ponny sto, som är väldigt framtung när jag rider, framförallt i galoppen. Hur ska jag göra för att få henne att "bära upp" sig med bakbenen? Är det bara att galoppera mkt (hon har ganska dåligt med galoppmuskler), för hon orkar inte gå i form i galoppen. Och när jag har henne "i form" i skritt och trav känns det mest som att hon sänker huvudet och arbetar med andra muskler i ryggen, men hon är fortfarande framtung och arbetar inte med bakbenen. Hur ska jag göra? :S Behöver tips på övningar, ja allt möjligt för att få henne att arbeta med bakbenen. Kan tilläggas att jag tycker det ser ut som om hon är lite smått överbyggd där bak (eller så har hon bara en stor rund rumpa, smått överviktigt som hon är :angel:) vilket kanske försvårar det för henne? Sen är hon av typen som gärna slipper jobba om man kan också :P Så det är lite att jobba med, och skulle därför behöva tips :)

Sv: Bära upp sig med bakbenen?

stärka galloppen e korrekt öppna och sluta bra.

men direct stärkande e galloppfattningarna. inte sitta harva på utan att du fattar gallopp (inte slarva i fattningen, riktiga "Dressyr" fattningar) rid 5 gallpp strång så hästen e i balans och avbrott lika noga här! variera antalet språng och var du fattar

var noga med att förbereda fattningen nogrant. passa dej för att hon skjuter ut rumpan i fattningen. rak häst! :D

det enda tips jag kan ge angånde tung i handen är att stärka bakkärran, och rida henne framåt i handen från rumpan ... , och och rida mer med sittsen. låt henne inte låsa dej i handen! halvhalter och mycket lydnatsträning. rid henne bakifrån och fram . skit i formern under uppvärming. se bara till att hon jobbar med bakkärran. få henne fram och väck up energin ... :) rid kortare intensiva pass.. eller vila ofta... rid gärna dressyr i skogen om du kan då har du mycket framåt drivining där

din sitts kan också påverka henne. sitter du upptätt, sitter du på framvalvet eller mitt i sadeln? sitter sadeln rätt? sitter den för långt fram så hon e låst i bogarna?

e det bara du som känner som att hon e framtung eller ?

detta e bara generella tips ...en tränare på backen som kan, e ju alltid bäst :D:D hoppas jag get dig något att tänka på ...

framtung häst e aldrig roligt... vet jag har en i stallet själv... tog och 2 års intensivt arbete... men nu kan vi rida henne på långa tyglar i skritt trav och gallopp och hon bär upp mig och sig själv i balanse..

Tack så jätte mycket för alla tips, ska pröva det du sagt ;)
Vi har en föredetta ridlärare i det lilla stall där hon står som hjälper mig lite då och då, dock så gäller det ju att båda har tid, därför blir det inte att jag rider för henne så ofta :) Sen kan man ju också få små tips från utomstående personer som funkat för dom, vilket du har gett så det ska jag träna på! :) Tack än en gång ;)

Tänk hellre kvalitet än kvantitet. Om hästen bara orkar bära sig 20 meter korrekt galopp, bryt av när du känner att hästen är trött, skritta lite och en ny fattning. Även öppnor och slutor är bra, om de görs korrekt. Var noga med eftergift. Försök inte dra ihop hästen, utan formen kommer när hästen är stark i ryggen och bakbenen.

Ja, så är bra att tänka :) Nu är problemet att hon liksom vägrar bära upp sig själv eller vad man ska säga, så det var därför jag behövde tips på hur jag ska hjälpa henne att förstå vad jag vill och även hjälpa henne att bygga muskler för att orka bära upp sig själv :)

Det kan ju vara som du säger att din häst inte är riktigt byggd för att kunna gå i uppförsbacke och det gör det ju svårare för er men man kan ju ändå göra det bästa av situationen.

Träna kondition och styrka i skog och mark där hon kanske är mer allert och rid intervaller och klättra i backar. Galoppfattningar är superbra träning! När du galopperar se till att rida i ett friskt tempo där hon orkar bära sig, sitt inte och minska om hästen ändå inte orkar bära sig där och särskilt inte om hästen saknar bjudning. Rid då hellre friskt framåt och väck upp hästen. Rid mkt övergångar även mellan skritt och trav.

Trava en bit, sakta av och skritta 2-3 steg och sedan trav en bit igen. Därefter någon galoppfattning med avbrott, trav en liten bit och ny fattning. Övergångar och fattningar är en bra lösning på många problem.

Lycka till!

Ut och klättra, galoppfattningar, övergångar och igångsättningar, studs. Ja, det finns en hel del övningar att träna upp. :) Tänk på att konditionen kommer först, muskler och sen senor och ligament. Om hästen varit otränad under en längre tid tjänar du och din häst på att ta det lugnt och inte pressa den för hårt. Då finns det risk för skador längre fram. Även om hästen inte är svettig betyder det inte att den inte har mjölksyra :idea:

(delvis knapplån)

Tack får båda era svar! :) Hon brukar inte ha någon bjudning ute i skogen, hon är ganska rädd av sig och det är lite läskigt där ute men jag ska försöka ändå! :) Nu när jag har fått massa tips så ska vi träna på det, men jag ska inte pressa henne för hårt (det är nästan omöjligt, då står hon bara och tjurar i ett hörn :P) så får vi se om det går att få henne att bära upp sig trots att hon antagligen är lite överbyggd (ska ta och mäta henne för att se ungefär).

Jag hade en foderponny som inte var "korrekt" byggd. Lite högre baktill bla. Han hade naturligt en lägre form, han fick verkligen anstränga sig för att höja formen lite...
Det betyder ju inte att en överbyggd häst ska vara framtung, absolut inte! Men man brukar få jobba mycket med samling, enligt min erfarenhet iaf:)

Saker som stärker: Samlade galoppfattningar, öppna/sluta, tempoväxlingar (detta behöver inte vara skritt-trav-skritt utan kan mycket väl vara kort skritt-ökad skritt-halt) Och klättring är jättebra:)

Mycket galoppfattningar. Galoppera bara en kort bit, bryt av och fatta igen, det är själva fattningen som stärker. Försök fatta från skritt.
En bra övning är att galoppera på ena långsidan, bryt av till skritt innan hörnet, göra en bakdelsvändning och direkt ur vändningen fatta galopp och galoppera tillbaka på samma långsida. Sen gör du likadant i det andra hörnet.

Hej
Jag tycker att för att få hästen att bära upp sig i galoppen ska man träna mkt på:galopp bommar,studs,tempoväxlingar i galoppen!
Hoppas det går bättre:)

Öppna, sluta, övergångar.
Formen kommer ju trots allt bakifrån och genom ryggen och avslutas vid nacken. :)

håller med, öppna och sluta - gärna på stora volter! testa att göra öppna/sluta på slutna halvan av volten för att sedan räta upp i öppna halvan av volten. fortsätt jobba så några varv och belöna med en skrittpaus på lång tygel.:)

TA hjälp av en tränare.
Kvalit'e framför kvantitet. Att harva runt i en dålig galopp ger inte muskler, det sliter bara på hästen. tärkande och lösgörande arbete gymnastiserar hästen 0ch bygger styrka.

Liknande trådar

Träning Hej! Nu är det så att min ridtravare har fått lite av en ovana att när vi ska galoppera i skogen, så går det suuuper fort. Vill dock...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
833
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 962
Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 302
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama