bara tjock mage eller proteinbrist?

tezzie82

Trådstartare
läste en annan tråd om detta så nu blir jag lite osäker på om något fattas min ädla springare. 13 årig arabvalack som har gått på fri tillgång på hösilage sedan oktober. han är ganska omusklad för tillfället men jag slänger in lite bilder om någon vill se. han har inte ändrats så mycket förutom kulmagen då :angel: jag lägger ut ca 25kg varje dag och han äter minst 20kg av det(shettisen tjuvar lite oxå).
jag har tyvärr ingen analys på hösilaget men vi ska byta snart så då hoppas jag att man kan fixa en. förutom grovfoder får han en näve krafft miner blå och ett par dl mustang musli original och några morötter. nu rids han minst 5ggr/veckan men inte så jättehårt iom att han blir så lätt svettig(väääldigt lång päls).

hur tycker ni att han ser ut? är det något som jag ska ändra på? alla åsikter är välkomna! :idea:


http://i252.photobucket.com/albums/hh18/therese8211/PICT2657-1.jpg

http://i252.photobucket.com/albums/hh18/therese8211/PICT2655.jpg

http://i252.photobucket.com/albums/hh18/therese8211/PICT2645.jpg

http://i252.photobucket.com/albums/hh18/therese8211/PICT2657.jpg

http://i252.photobucket.com/albums/hh18/therese8211/PICT2660.jpg


hoppas att det blir rätt nu... det är första gången jag lägger in bilder så ha tålamod med mig :angel:
 
Sv: bara tjock mage eller proteinbrist?

Det är alltid svårt att bara utifrån bilder säga det ena eller andra. Jag skulle vlija känna lite på honom också. För saker som t ex pälsen kan ju göra att det ser annorlunda ut på bild än vad man på plats kan känna genom den.
Men utifrån vad jag se på bilderna så ser han väldigt väl mående ut.
 
Sv: bara tjock mage eller proteinbrist?

ja mycket päls är det... jag har försökt känna oxå och för ett par veckor sedan så kunde jag känna revbenen om jag tryckte relativt hårt och det ska man väl kunna göra? men inte så att dom syns alltså.. men kulan är längre ner, typ nedanför sadeln, så står man rakt framifrån så ser det ut som att fölis snart tittar ut :rofl:
jag ska se om jag hittar någon bild på honom framifrån.
 
Sv: bara tjock mage eller proteinbrist?

Håller med om att de inte visar så mycket framifrån. Men på bilden i mitten ser man ryggen ganska bra och om den stämmer med verkligheten så har han inte protinbrist utan är bara rund om magen.
 
Sv: bara tjock mage eller proteinbrist?

tack för svaret :bow: antar att det bara är att rida på då. den lilla mängd musli han får kan väl inte göra att han blir rundare?
är det någon som har en annan åsikt så skriv gärna.
 
Sv: bara tjock mage eller proteinbrist?

Hola,
Hästen ser fet ut.
Den skulle nog behöva ridas mera.

mvh Eva
 
Sv: bara tjock mage eller proteinbrist?

hm fet kan jag inte hålla med dig om, en fet häst är fet överallt inte bara magen... men absolut behöver jag rida honom mer. det är lite svårt nu utan ridhus, med svårlastad häst och enorm päls(går ej att klippa honom). men jag rider så gott jag kan.
 
Sv: bara tjock mage eller proteinbrist?

Något slappa magmuskler vill jag ha det till. Ut o klättra så han får jobba ordentligt
 
Sv: bara tjock mage eller proteinbrist?

tack för svaren! jag vill ju helst fortsätta att ge honom fri tillgång på hösilage, både för min och hans skull. skulle det vara så att han blir mycket större då får jag väl dra ner på grovfodret lite grann om det inte hjälper att rida mer...
 
Sv: bara tjock mage eller proteinbrist?

Nej jag tycker inte att jag ser några tecken på proteinbrist på dessa bilder. Han ser välmående ut för att vara i den enkla/lätta träning som du beskriver det... tränas han inte mer är det ju också förståeligt att han inte är mer välmusklad och har en slappare bukmuskulatur som ger efter lite för den stora mängden grovfoder i tarmarna. Dock tycker jag inte han ser särskilt bukig ut heller, utan bara lite "rund om magen". ;) (bukiga är dom när de ser päronformade ut - dvs tunna i rygg/rumpa men en stor buk)
 
Sv: bara tjock mage eller proteinbrist?

Vad tror ni om min då? Jag rider inte heller så mycket.. :O

15997438.jpg


Lite konstig vinkel dock, baken ser mindre ut än vad den är och huvudet ser jättestort ut xD Men han var på väg att vända mot mig då..
 
Sv: bara tjock mage eller proteinbrist?

Din häst har absolut inte proteinbrist, så vitt jag kan se på bilden, även om den kanske inte är så välmusklad (iaf inte vad man kan se pga fettet som den har över musklerna ;) ).
Den har ett fettlager över hela kroppen och är mest mer elelr mindre överviktig - svårt att säga hur mycket från en bild.

Det är vad mina ögon ser...
 
Sv: bara tjock mage eller proteinbrist?

Haha okej :P Det är väl bara att träna då.. sen är han av den grövre modellen i kroppen så han har alltid sett lite bullig ut även om han är vältränad :P
 
Sv: bara tjock mage eller proteinbrist?

Haha okej :P Det är väl bara att träna då.. sen är han av den grövre modellen i kroppen så han har alltid sett lite bullig ut även om han är vältränad :P

Grövre modell eller ej, så bör de inte ha ett sånt fettlager.
Har du fler bilder? Kan vara svårt att bedöma från en enda bild (nog så svårt att bedöma ändå från bilder), det kanske inte är så farligt som det ser ut på just denna bild.
 
Sv: bara tjock mage eller proteinbrist?

Grövre modell eller ej, så bör de inte ha ett sånt fettlager.
Har du fler bilder? Kan vara svårt att bedöma från en enda bild (nog så svårt att bedöma ändå från bilder), det kanske inte är så farligt som det ser ut på just denna bild.

Jag har bara bilder på honom i täcke på den här datorn, och så har jag några huvudbilder.. Men på just den bilden ser han extra tjock ut p.g.a vinkeln och att det var sommarbete då :P Fast han ser väl ut lite så nu, lite smalare tror jag. När man står framför honom ser han smal ut, så han ser inte ut som en tunna iaf..

Men har du något tips på hur jag ska få bort fettet någorlunda snabbt? Är det bara att rida på? Jag kan nog inte sänka fodret något eftersom han bara får hö (lösdrift). Värst är nog den där magen, men det konstiga är att sadelgjorden alltid har passat.
 
Sv: bara tjock mage eller proteinbrist?

Nu fick jag in en bild från mobilen. Den är sjukt liten och tagen på långt håll, men man ser konturerna av honom iaf :)

17608981.jpg


Har en till. OBS! Inte jag som rider, min kusin, så jag hoppas hon vill vara med på bild xD

17609386.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: bara tjock mage eller proteinbrist?

Och en till, som du ser ser han lite smalare ut från sidan. Den här bilden är nyast (Sorry för kvalitén..)

17609649.jpg
 
Sv: bara tjock mage eller proteinbrist?

Jag har bara bilder på honom i täcke på den här datorn, och så har jag några huvudbilder.. Men på just den bilden ser han extra tjock ut p.g.a vinkeln och att det var sommarbete då :P Fast han ser väl ut lite så nu, lite smalare tror jag. När man står framför honom ser han smal ut, så han ser inte ut som en tunna iaf..

Men har du något tips på hur jag ska få bort fettet någorlunda snabbt? Är det bara att rida på? Jag kan nog inte sänka fodret något eftersom han bara får hö (lösdrift). Värst är nog den där magen, men det konstiga är att sadelgjorden alltid har passat.

Bra att han bara får hö (om höet bara har bra/normala näringsvärden?) ! Och bra med lösdrift. :)
Stor mage får dom gärna när de äter mycket grovfoder och det har inte nödvändigtvis nåt med övervikt att göra - snarare mängden grovfoder i tarmarna och/eller inte så vältränade bukmuskler (helt normalt för en skogsluffispålla!). Jag tycker att på din häst ser det mest ut att vara ett fettlager över hela kroppen... Kan du känna revbenen med ett lätt tryck?

Du får helt enkelt bara rida mera! ;)
(såg dina andra bilder men de är väldigt dåliga så man ser inte alls bättre där)
 
Sv: bara tjock mage eller proteinbrist?

Bra att han bara får hö (om höet bara har bra/normala näringsvärden?) ! Och bra med lösdrift. :)
Stor mage får dom gärna när de äter mycket grovfoder och det har inte nödvändigtvis nåt med övervikt att göra - snarare mängden grovfoder i tarmarna och/eller inte så vältränade bukmuskler (helt normalt för en skogsluffispålla!). Jag tycker att på din häst ser det mest ut att vara ett fettlager över hela kroppen... Kan du känna revbenen med ett lätt tryck?

Du får helt enkelt bara rida mera! ;)
(såg dina andra bilder men de är väldigt dåliga så man ser inte alls bättre där)

Okej, vad bra :P Att magen inte är ovanlig alltså :P Jag har faktiskt inte provat att känna efter revbenen (dåligt, I know) men jag tror man skulle kunna känna dem. Inte efter ett lätt tryck kanske, men jag tror inte det behövs så jättemycket mer :P Han är rätt normal på sidorna, mest är det hängmagen. Fettlager över hela kroppen har han säkert ett litet, men inte så mycket som det ser ut tror jag. Han har fått mycket andra muskler (inte ridmuskler dock..) när han har gått på lösdrift har jag märkt, eftersom hagen är såpass kuperad och han rör sig ofantligt mycket där. Och muskler är det, det känns :P Men som sagt, ett litet fettlager över hela har han nog.. jag ska börja rida lite mer :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp