Bara stannar

Limelight

Trådstartare
Jag har ett problem som någon kanske har tips på hur jag ska bära mig åt.
Har en ardenner på 3 år som är lugn och snäll. Han är varken inkörd eller inriden. När jag går ut och går med honom på vägarna så går det bara bra tills det kommer en bil. Då tvärstannar han och vägrar gå, har testa allt ifrån att vara "elak" till att vara snäll, men han totalvägrar gå! Det är inte bara o "putta"han från vägen då han väger en hel del :laugh:.
Vad kan man göra för att få honom sluta?. Varför gör han så?.
Kan även hända om vi vart ute och gjort något, då när man går tillbaka till hagen så precis när han ska bli insläppt så tvärnitar han o blir stående. Har helt slut på ideer så blir väldigt tacksam för alla tips jag kan få!.
Man skämms juh ihjäl när det kommer bilar o han bara stannar, bilen kommer inte ens förbi :o.
:bow:

Sv: Bara stannar

hej , jag ridr okcså en ardenner nordsvensk !! blandisdå alltså min häst gjrde presic som din innan ! , men han är ju flörstås inriden! , alal brukar ta till me spöet lite lät sådär men jag tog tillr iktigt nu vågar han iten tvärstanna mer! för då vet han vad som kommer fram =) , jävligt skönt faktiskt! jag var för älskad i honom så jag vilel verkligen iten göra det men det gav tecken på att han visste vad han skulel göra nu har han aldrig mer gjort det! det var så pinsamt att sitta där på honom mitt bland en bil och allt! , nu är det så skönt att veta att , yes nu gör han itne det mer! men jag tycker du ska ut och gå med hobnom sen när han tvärstananr gör du som jag fast nere på amrken , mvh martina

Hej!.
Jag har faktiskt gjort som du och tagit fram spöet, har to.m dragit till honom ganska hårt för ja trodde att en gång och aldrig mera så fattar han, men han bryr sig inte :(. Han är rätt så oberörd på allting som rör som omkring honom. Och locka han med godis vill ja verkligen ska vara den absolut sista utvägen. För gillar inte hästar som tigger godis och speciellt inte en stor ardenner :p.
hmmm .. MvH Fia

Jag har ett problem som någon kanske har tips på hur jag ska bära mig åt.
Har en ardenner på 3 år som är lugn och snäll. Han är varken inkörd eller inriden. När jag går ut och går med honom på vägarna så går det bara bra tills det kommer en bil. Då tvärstannar han och vägrar gå, har testa allt ifrån att vara "elak" till att vara snäll, men han totalvägrar gå! Det är inte bara o "putta"han från vägen då han väger en hel del :laugh:.
Vad kan man göra för att få honom sluta?. Varför gör han så?.
Kan även hända om vi vart ute och gjort något, då när man går tillbaka till hagen så precis när han ska bli insläppt så tvärnitar han o blir stående. Har helt slut på ideer så blir väldigt tacksam för alla tips jag kan få!.
Man skämms juh ihjäl när det kommer bilar o han bara stannar, bilen kommer inte ens förbi :o.
:bow:
Jag har samma problem, fast med en storvuxen 22årig new forest valack. Men jag brukar bara rycka till hårt eller flytta bakdelen litegrann så att han koncentrerar sig på något annat. Men om någon har något tips skulle jag gärna vilja höra det. :)

Så gör min 2-åring ibland också, spec nu när hon inte vill gå för långt från de andra i sommarhagen. Det som funkar bäst är att gå framför henne, i sidled med grimskaftet i en lös båge. Dvs jag flyttar mig från sida till sida utan att dra eller putta. Ev. kan det fungera att byta håll helt, eller lägga en volt.

Jag har också ardennerhästar. Min nuvarande 7 åring häll på sådär när han var nykköpt och 4 år gammal. Han stannade halvvägs till hagen, när vi körde honom och när jag red. Det handlar om ledarskap. Det tog mig ett år att blir hans ledare.
Öva öva öva....nu testar han ibland att stanna och jag bara morrar lite åt honom så går han direkt.
Det hjälper varken med spö eller godis utan den vardagliga träningen. Var konsekvens var eviga dag. Få hästen att flytta sig för dig. Åt sidorna och backa när du går mot honom.
Lycka till och ge dig inte. En ardenner kan inte få bestämma!

Senast ändrad:

Så gör min 2-åring ibland också, spec nu när hon inte vill gå för långt från de andra i sommarhagen. Det som funkar bäst är att gå framför henne, i sidled med grimskaftet i en lös båge. Dvs jag flyttar mig från sida till sida utan att dra eller putta. Ev. kan det fungera att byta håll helt, eller lägga en volt.
Mm, jag har testat det där men han vägrar. :confused

min förra islandshäst stannade i padocken när han kände press så jag fick börja rida ut mer [/QUOTE]men de kanske inte riktigt passar in här[/QUOTE]

Jag har också ardennerhästar. Min nuvarande 7 åring häll på sådär när han var nykköpt och 4 år gammal. Han stannade halvvägs till hagen, när vi körde honom och när jag red. Det handlar om ledarskap. Det tog mig ett år att blir hans ledare.
Öva öva öva....nu testar han ibland att stanna och jag bara morrar lite åt honom så går han direkt.
Det hjälper varken med spö eller godis utan den vardagliga träningen. Var konsekvens var eviga dag. Få hästen att flytta sig för dig. Åt sidorna och backa när du går mot honom.
Lycka till och ge dig inte. En ardenner kan inte få bestämma!

Har börjat förstått att allting handlar om ledarskap. Och saken gör det nog inte enklare när han har bott utan hästkompisar i 1.5år hos förra ägaren så han tror att han får göra vad han vill. Han är jättesnäll att stanna, flytta fram, sidan, bakåt och vad som helst när vi går åt ett annat håll än hagen, för så fort det ska åt hagen stannar han!. Tog det dig 1 år att bli ledare så ska jag nog inte tappa suget ännu, för har bara haft honom i 4 mån =) ;)

min förra islandshäst stannade i padocken när han kände press så jag fick börja rida ut mer
men de kanske inte riktigt passar in här[/QUOTE][/QUOTE]

Låter som han tyckte det var riktigt tråkigt att vara i paddocken. Gick det bra att rida ut på honom?

Jag har samma problem, fast med en storvuxen 22årig new forest valack. Men jag brukar bara rycka till hårt eller flytta bakdelen litegrann så att han koncentrerar sig på något annat. Men om någon har något tips skulle jag gärna vilja höra det. :)

Jag har en aning svårt att bara flytta bakdelen lite grand. Han väger sisådär runt 850kg :D. Skönt o höra att man inte är ensam om att ha en envis häst!

Mm, samma här. Men jag har ett värre problem. *suck*
Han rentav vägrar att gå in i stallet av någon konstig anledning. Och ja jag vet, jag har redan gjort en tråd angående det men iallafall, jag vet inte vad jag ska göra. Jag har testat allt. Locka med godis, be någon smacka på bakifrån, använt spö, dragit, låtit han vänja sig i ljuset i 2min (dvs gett han en chans att vilja gå in) samt testat att backa in han, men ingenting fungerar. Åh, det känns verkligen hopplöst. Men jag behöver egentligen bara ha in honom dit när det regnar(som det gjort idag) eftersom jag endast ska sadla honom och borsta. Har ni några fler förslag?

Har börjat förstått att allting handlar om ledarskap. Och saken gör det nog inte enklare när han har bott utan hästkompisar i 1.5år hos förra ägaren så han tror att han får göra vad han vill. Han är jättesnäll att stanna, flytta fram, sidan, bakåt och vad som helst när vi går åt ett annat håll än hagen, för så fort det ska åt hagen stannar han!. Tog det dig 1 år att bli ledare så ska jag nog inte tappa suget ännu, för har bara haft honom i 4 mån =) ;)

Hahaha..jo..bara sådär än 8 månader kvar....men det blir ju bättre hela tiden. Efter ett år kunde jag göra precis vad jag ville med honom och han lydde alltid alla mina röstkommandon. Säger jag backa så backar han, säger jag sidan så flyttar han undan för mig. Det är så skönt när han väger 900 kg att man inte behöver försöka flytta honom med kraft.
Han stannar också innan vi går in i stallet så att jag får gå in före honom. Innan han går in i boxen (där han vet att mat finns) så tar jag av honom grimman och där får han stå med öppen dörr tills jag säger "varsågod"...inte förrän då får han gå in och äta. På det här sättet så blir det inte tungt att hantera en stor häst. Men att komma hit tog som sagt ett år.
Ett litet tips att bryta det onda med att stanna på vägen till hagen är att ha en bit morot i fickan.
Vi måste ibland gå på en ganska stor väg för att ta oss till hagen och då funkade det inte att han stannade så när han väl kom in i hagen så fick han moroten. Då blev hagen något positivt och efter 3 dagar så stannade han inte mera på vägen till hagen utan hade bråttom dit för att få moroten.
Det är ett tips du kan prova innan ledarskapet sitter på sin plats. Du lurar hästen lite så han glömmer bort att jäklas!

Kul att höra hur det går för dig!

Ett litet tips att bryta det onda med att stanna på vägen till hagen är att ha en bit morot i fickan.
Vi måste ibland gå på en ganska stor väg för att ta oss till hagen och då funkade det inte att han stannade så när han väl kom in i hagen så fick han moroten. Då blev hagen något positivt och efter 3 dagar så stannade han inte mera på vägen till hagen utan hade bråttom dit för att få moroten.
Det är ett tips du kan prova innan ledarskapet sitter på sin plats. Du lurar hästen lite så han glömmer bort att jäklas!

Kul att höra hur det går för dig![/QUOTE]

Ja har hållt på en hel del med ardennerhästar för ca 2år sedan, men har aldrig stött på detta problem som att stanna. Men det där med moroten i hagen ska ja testa. Han är helt tokig i morötter så det kan ju tänkas att det fungerar =)! tack för tipset!!. Han är j-kligt snäll o lättlärd på alla sätt o vis. Han backar när ja säger det o flyttar åt sidan med när ja ber han om det efter bara 4 månader så lite lederskap tror ja att jag har, men det är just det där på väg till hagen, men godis på det sättet är ju inte fel ;). Håller på o letar sele till han som en tok, men hittar inget ( har inte råd med en ny ). Så hoppas även att han kan tycka livet är lite roligare den dagen selen är å ryggen =)
Kul att ha hittat en som gillar stora bumlingar!!:D

Mm, samma här. Men jag har ett värre problem. *suck*
Han rentav vägrar att gå in i stallet av någon konstig anledning. Och ja jag vet, jag har redan gjort en tråd angående det men iallafall, jag vet inte vad jag ska göra. Jag har testat allt. Locka med godis, be någon smacka på bakifrån, använt spö, dragit, låtit han vänja sig i ljuset i 2min (dvs gett han en chans att vilja gå in) samt testat att backa in han, men ingenting fungerar. Åh, det känns verkligen hopplöst. Men jag behöver egentligen bara ha in honom dit när det regnar(som det gjort idag) eftersom jag endast ska sadla honom och borsta. Har ni några fler förslag?

Har det hänt honom något illa i stallet?. Asså kan va vad som helst så att han förknippar stallet me obehag..
Har inte läst tråden som du skrev ditt problem i så.. Är han likadan när du har sällskap med in i stallet?, tänkte om han är lite nervös att va ensam. Ena min häst är sådan, går kanppt att va i stallet med henne.. hmm knepigt med hästar när de får för sig saker...

Jag har en aning svårt att bara flytta bakdelen lite grand. Han väger sisådär runt 850kg .

Men du ska ju inte flytta bakdelen med muskelkraft.:idea:
Att stå och pressa på baken är ju lite som att försöka flytta en bit dött kött.... Lite förolämpande för hästen nästan. Det är alltid enklare i längden att påverka hästens hjärna till att göra saker frivilligt än att gå på kroppen med fysiskt tryck.

Lär din häst att flytta bakdelen genom tryck på huvudet istället. Det är mycket enklare, och då kan du flytta baken ett steg eller många steg, mycket lätt att reglera!

Alla hästar jag har träffat på funkar så att vrider man huvudet åt höger så flyttar sig bakdelen åt vänster helt av sig själv förr eller senare.
Man kan behöva ta i lite i början, vissa hästar är ju viga och kan stå nästan dubbelvikta:rofl:, men bara man har övat lite brukar det räcka att vrida huvudet bara lite lite.

Men du ska ju inte flytta bakdelen med muskelkraft.:idea:
Lär din häst att flytta bakdelen genom tryck på huvudet istället. Det är mycket enklare, och då kan du flytta baken ett steg eller många steg, mycket lätt att reglera!

Det var lite av ett skämt när jag skrev sådär :angel:
Går liksom inte att röra hästen åt något håll när han väl stannar så omöjligt o göra som du säger också. Men vet mkt väl hur du menar, han flyttar bakdelen när ja tittar på ena sidan o ber han flytta sig, men bara när ja tränar honom. Mot hagen så är allting omöjligt..

Går liksom inte att röra hästen åt något håll när han väl stannar så omöjligt o göra som du säger också.

Kan du helt allvarligt inte ens rubba hans huvud/hals åt sidan:eek:?Visst att ardennrar är stora och tunga men....

Hur går det för dig??
Jättekul med fler ardennerfolk :-)
Jag tycker att det låter jättebra att han flyttar sig för din röst! Ibland kommer dom ju bara på dumma ideér. Ibland tror jag t.o.m att dom förstår hur stora och tunga dom är och testar bara lite för att bevisa för sig själva att dom är det..haha.
Berääta hur det går med morotstricket. När han stannar så ta fram moroten och visa den. Gå något steg framåt med den och låt honom komma ikapp för att försöka snappa åt sig den....

Kan du helt allvarligt inte ens rubba hans huvud/hals åt sidan:eek:?Visst att ardennrar är stora och tunga men....

Går att typ "putta" honom så han snubblar till något steg, men där står han sedan.. Spelar ingen roll hur stark eller ´vad man gör han står bara där tills han tycker själv att man ska gå..
men måste berömma honom också, för 2 dgr i rad nu har han gått utan protest, har aldrig hänt förrut så vem vet, kanske har man övervunnit hans förtroende...

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 101
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka