Bara springer

M

MissMandis

Nu är det så att jag har en sköthäst (har en ny nu, efter Mandis) som är ett 13-årigt varmblodssto. Har aldrig tidigare gått på travet. När jag rider och försöker arbeta henne, så bara hon springer på, skiter i att arbeta, bara springer undan allt... Hon är dessutom känslig i munnen och när man tar tag i henne blir hon arg och springer bara ännu fortare... Jobbigt när hon bara rejsar iväg i galopp/trav och inte lyssnar ett dugg. Vad skall man göra?
//jag

Hur är hon i skritten?

Är hon stark nog för att göra det du ber henne om?
Mycket halter ocg övergångar brukar vara ett sätt för att få dem att lyssna.
Annars är volter och serpentiner bra för att få hästen lugnare.

Nu har jag inte ridit några varmblodiga travare men en tjej i stallet har haft flertalet för ridning/uppbyggnad för att hålla för trav och detta är vad hon gör mkt av.

Hoppas jag har hjälpt lite. Lycka till :)

När jag rider hästar som är så brukar jag försöka att inte använda händerna mycket alls. Att hon springer kan bero på att hon har obehag av bettet eller har ont. Har du kollat så att hon trivs med bettet och inte har ont? Hon kanske inte tycker om bett överhuvudtaget?
Annars kan du rida olika ridvägar, ha som regel att inte gå på rakt spår mer än en kortsida. När du känner att hon lugnar ner sig kan du se om du kan rida lite längre på rakt spår, om hon börjar springa på där är det bara att gå in på volter och andra ridvägar igen.

Jag vet inte riktigt hur mkt hennes ägare rider henne, men jag vet att hos dem hon bodde förut (ägaren har haft henne sedan februari-04) så reds hon av flera olika ryttare som slet henne i munnen... Hon reds ca 3 dagar i veckan då... Jag försöker få henne att gå på tygeln och ställa sig... Hon har även problem med att gå på volten...
//jag

Hon går på ganska bra i skritten, jag vet inte riktigt hur du menar...
Hon har problem med att gå på volten, jag vet inte riktigt hur jag skall göra.. Några tips på hur jag skall lära henne att gå på volten?
Tack för de tips du gav mig! Skall testa dem...
//jag

ok, här kommer det vanligaste rådet på buke; ta hjälp av en tränare :idea:

Ok... :)

Börja med att kolla följande:
*Är hon fräsch i kroppen? Ta ut en equiterapeut eller massör och kolla.
*Passar sadeln?
*Passar bettet? Både typen och storleken ska passa hästen och ert sätt att arbeta tillsammans.
*Kolla mun och tänder.

Att alla dessa saker fungerar är en förutsättning för att ni ska komma vidare. Visst har de flesta travare beteenden och rörelsemönster som man måste ändra på för att göra dem ridbara, men de måste ovillkorligen få rätt förutsättningar att kunna ändra sig. Det går inte på något annat sätt. Det kan ju vara så enkelt att hon är hyfsat grundriden, men det gör ont nånstans och hon försöker springa ifrån det.

Vilken utrustning används idag på henne?

När du vet att hon är fräsch och faktiskt har förutsättningar att göra det du ber henne om så är det bara att börja traggla! :D

Börja i skritt. Rid på mjukt böjda spår över hela ridbanan. Sitt inte och tvinga runt henne på volter varv efter varv, det verkar inte som att hon har balans för att klara det än. Sitt bara med halvlånga tyglar (mjuk kontakt, men strunta helt i huvudets position, det kommer!) och böj henne mjukt i svängarna. Rid serpentiner och volter, gör volt tillbaka osv. Rid inte skarpare svängar än vad hon har balans till, och planera din väg väl.

Rid så i några veckor, varvat med uteritter över stock och sten i skogen (bra för att få igång bakbenen och ryggaktiviteten) på långa tyglar så att hon kan sänka huvudet och ta i med ryggen. Tömkör gärna, både på ridbanan och ute.

Prova att flytta henne sidvärtes, sidförande skänkel kan du lära in från marken om hon inte förstår. På ridbanan kan du sedan med hjälp av staketet rida öppna och sluta, rörelser som får henne att sätta in bakbenen under kroppen och stärka dem. Så småningom får hon upp styrkan och balansen och du kan prova att rida på volten. Börja försiktigt med stora volter och var noga med böjningen.

När allt detta funkar i skritt kan du börja med traven. Det krävs styrka och ett annat rörelsemönster för att trava i "ridtempo", och dessutom på böjda spår. Därför är det jätteviktigt att bygga upp hästen och få den mjuk, rörlig och balanserad i skritt innan man börja jobba med traven. Jag har ridit min häst i 2 år, och först nu börjar hon röra sig på ett sådant sätt att traven är värd att arbeta med... :D

Sedan jobbar man vidare på samma sätt i skritt och trav, för att stärka hästen inför galoppen... :d

För att sammanfatta det hela:
*Kolla så att det inte gör ont nånstans!
*Låt allt ta TID!

Lycka till! :)

Hej hej!
Jag själv rider nu ett varmblodssto som var precis som din lilla sköthäst!
Jag tror faktiskt att hon inte orkar göra dom saker som du kräver av henne än, så börja med att bygga upp muskler med långa skrittpromenader, klättra osv.
Jag började med att klättra mycket osv när hon sedan hade så pass mycket muskler att hon kunde jobba lite, då började jag med mycket övergångar först i skritt och sedan i trav, och mycket varierade ridvägar.
Och volt problemet.
Börja med att ta in henne på en rejält stor volt, och rent utsakt skit i vart hon har huvudet, bara låt henne gå på volten. såsmåningom kommer du att kunna jobba henne i form, men detta kommer att ta sin tid så mycket tålamod behövs. :)
Hoppas att du försår vad jag har skrivit, du får ha lite överseende med mig, Har nyss vaknat. :D
Säg till om du ite fattar eller om du har frågor.
Lycka till med skötisen!
/ Jag.

mycket övergångar först i skritt och sedan i trav,

Förlåt, den detaljen missade jag i mitt inlägg! :bow:

Rid mycket övergångar och gör många halter.
Och skritt är en väldigt bra gångart att bygga muskler i, hur tråkigt det än låter. ;)

Nu är det så att jag har en sköthäst (har en ny nu, efter Mandis) som är ett 13-årigt varmblodssto. Har aldrig tidigare gått på travet. När jag rider och försöker arbeta henne, så bara hon springer på, skiter i att arbeta, bara springer undan allt... Hon är dessutom känslig i munnen och när man tar tag i henne blir hon arg och springer bara ännu fortare... Jobbigt när hon bara rejsar iväg i galopp/trav och inte lyssnar ett dugg. Vad skall man göra?
//jag

Även jag har en travare som brukade göra likadant. Sprang gjorde han för att komma undan att arbeta och han sprang bara fortare när man tog i tyglarna. Det är så här med de flesta travare (även de som bara blivit tränade till trav utan att tävla) att när man sitter i sulkyn/sulketten och gör t. ex ett rakbanejobb så är det ganska vanligt att man tar ett fastare tag i tömmarna. Man kortar alltså enr hästen för att den ska trava fortare utan att fatta galopp. Därför har travare svårt att ställa om sig till ridningens hjälper där det oftast är så att om man tar i tyglarna ska hästen lugna ner sig/bromsas. Det jag gjorde med min häst då var att helt enkelt gå emot min instinkt och istället släppa efter på tyglarna när han började raca. Det fungerade över förväntan men det var riktigt nervöst för mig när jag började, van som jag är vid ridskolehjälper. Testa att ge efter på tygeln när h*n drar iväg, eller böj in hästen, och koncentrera dig endast på ditt eget tempo i lättridning el. dyl. Det kan fungera. Lycka till! :bump:

ok, här kommer det vanligaste rådet på buke; ta hjälp av en tränare :idea:

men alal har int så lätt att få tag i en tränare. jag har ingen som rider som jag. Vi har två tränare typ här. En varmblodsrasist och en annan som lär ut att man ska såga. har en äldre kompis som brukar hjälpa mej men hon är på Jersey från juni till Oktober så jag står ensam utan hjälp. och dte finns dte fler som gör.

Hej! Har en "ridtravare". Har haft henne i 2år nu, i början var hon likadan. Du ska absolut inte hålla hårt i henne eller försöka att ta stora förhållningar! Dom flesta travarna är vana vid att "travas på bettet", alltså när kusken tar i bettet ska dom gå fortare, men din häst hade ju aldrig gått på travet.. Prova att ha en "gumissnodd" (halsförlängare), det är en billig hjälp! Hade det på min häst i början, då kunde hon söka sig lång och låg, blev av det mkt. lugnare! Lycka Till ;)

Tack så mkt för alla bra tips! Nu får jag inga problem med att hitt apå ngt under mina ridturer.. Skall försöka svara lite på era svar också.... Ha d underbart! Tack igen!
//Louise å Fia (min skötis)

Jag skulle ta bort bettet, skaffa en sidepull, lindell, hackamore eller vad som helst,och prova att rida med det istället. Och låta hästen få gå med så lösa tyglar det går. Min travare går mycket bättre utan bett, är mycket lugnare när jag inte håller i henne med tyglarna.

Hon rids på/i ett helt vanligt bett... Har ingen hjälp av sporrar/spö/martingal/thiedeman etc...
Tack för dina jättebra tips!
//Lollo

Jag skulle nog börja med att bara skritta, långa rundor i skogen på lång tygel..bra för att bygga upp muskler.
Skritta 3 veckor.Börja sedan rida lite smått i paddock, men fortfarande bara i skritt.Se till att hon lyder skänkel..framåt, åt sidan osv.
Skritta tills hon känns hel ok, även om det tar ett par veckor.
Börja sedan med traven. Trava bara på racksträckor, gärna i skog.Försök få henne att gå i lugnare tempo.Lyckas du, fortsätt i paddocken.Låt allt ta tid, skulle något inte funka så börja om igen och se till att "allt sitter".
Hoppas det löser sig!

Låter bra det. :)

Hoppas att det går bra, och att du har tålamodet att låta det ta tid. :) Vet av egen erfarenhet att det är svårt att låta bli att gå för fort fram så fort det lossnar det minsta lilla... :o :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar