attempt

Trådstartare
Ni som bara utfodrar era hästar med hö (fri tillgång),
vad ger ni för mineraler och vitaminer? På vintern syftar jag på nu.
 
Sv: Bara hö.

Precis det svarade jag på! Beroende på hur mycket Ca, P, Mg mitt hö innehåller så matchar jag det mot mina hästars behov. Sedan kollar jag vilken sorts mineraler som bäst passar in, det kan bli allt från "färdigblandade" typ Krafft eller Hippo eller som i år när jag bara behövt pytsa på dem var sitt mått fosforbalans (och selen förstås).
//marti
 
Sv: Bara hö.

lite lusernhack som man fuktar är bra att blanda mineraler i.
 
Sv: Bara hö.

Jag ger min 4åriga tös luzern, eftersom det är låg halt med protein i hösilage. I det blandar jag mineraler och vitlök. Hon går ändå full träning och är jätte fin på detta! Hon får givetvis hösilage till luzernen.
 
Sv: Bara hö.

Jag har flera hästar av olika ålder och raser, så det är ju väldigt olika för dem. Men i regel så ger jag altid Aloe Vera i flytande form, samt b-vitamin under pälsfällningen nu på våren, och mineraltilskott som innehåller flera olika saker. Blandar ut det med lite betfor och korn. Har alltid extra salt i kraften också.
 
Sv: Bara hö.

Jag håller med Marti130 ang detta.

2005-2006 har jag gett Krafft Miner Grön, BioMag och Hippo Multivitamin.
Blandar detta i lite blöt betfor.
 
Sv: Bara hö.

Alazan skrev:
Jag har flera hästar av olika ålder och raser, så det är ju väldigt olika för dem. Men i regel så ger jag altid Aloe Vera i flytande form, samt b-vitamin under pälsfällningen nu på våren, och mineraltilskott som innehåller flera olika saker. Blandar ut det med lite betfor och korn. Har alltid extra salt i kraften också.


Aloe Vera låter intressant, jag har hört talas om det många gånger men har aldrig fått reda på vad dte är bra för. Vad innehåller de och vad är det bra för?
 
Sv: Bara hö.

Själv tänkte jag ge till nästa vinter KRAFFT MINER GRÖN, men jag får se vad nästa vinters höanalys säger.
Bwhöver verkligen hästen mineraler på sommaren?
 
Sv: Bara hö.

Nja, egentligen så gör den väl inte det om den går på bra bete och har tillgång till saltsten.
Jag har haft min häst på rätt kassa :( beten och har då gett mineraler, ca 1/4 dl. I år har hon föl vid sidan och jag har inte riktigt räknat på allt än (får ju kraftfoder i år pga fölet), men det blir iaf ett välskött toppenbete i år...:)
 
Sv: Bara hö.

Men man vet ju aldrig vad gräset innehåller, hur vet man då vad man ska ge extra?
 
Sv: Bara hö.

Rebeccah skrev:
Aloe Vera låter intressant, jag har hört talas om det många gånger men har aldrig fått reda på vad dte är bra för. Vad innehåller de och vad är det bra för?

Aloe Vera är bra både för människor och djur, fungerar bra på hundar och katter också. Det innehåller 75 viktiga näringsämnen och ger ett bra energi- och näringstillskott. Eftersom hästarna har så känslig mage är det perfekt för att få den i balans + att det förbättrar näringsupptaget. Det är bra för både promenadhästar och elit hästar. Men det är stor skillnad på olika produkter som innehåller aloe vera, en del är rent ut sagt bara skit. Om du går in på alta vista och söker på "forever living products" så finns det sidor med de produkter som jag använder.
 
Sv: Bara hö.

Rebeccah skrev:
Men man vet ju aldrig vad gräset innehåller, hur vet man då vad man ska ge extra?

Jag svarade på ditt första inlägg, på vad man ger under vintern... Eftersom jag analyserar grovfodret, så är det inga problem att veta innehållet! ;)
 
Sv: Bara hö.

Jag ger Chevinal Plus som vitamintillskott, dos efter häststrl. Försöker räkna lite på vitaminerna och se till att hästen får i sig allt den behöver och Chevinal har, både i år och förra året, innehållit precis det jag behöver. Pga höanalysen i år har jag gett Fosforbalans och Biomag som mineraltillskott då hästen fått i sig Ca i tillräcklig mängd från annat håll.
 
Sv: Bara hö.

Chevinal Plus har jag hört av många att det ska vara ett bra tillskott av mineraler, innehåller dock ingen kalk så man får ge det vid sidan om om hästen behöver det. Vad innehåller Chevinal Plus? Jag har aldrig frågat så mycket..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 557
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
977
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp