Bara halt, eller??? orolig

Shaggy

Trådstartare
Idag när jag började skritta fram Novan så var hon extremt stötig och stel bak. Jag insåg ganska snart att något var fel och satt av. Eftersom det var mörkt såg jag ju inte så mycket men kunde inte känna någon värme eller svullnad. Då jag skrittade avsuttet så såg hon konstig ut bak (som sagt ljuset är ju inte sådär undebart nu) och i traven var hon kort och stel. Om hon är halt olika halt på bakbenen kan jag inte säga i nuläget.
Jag gick hem och ställde in henne i spolspiltan för att spola bort leran men såg fortfarande inget konstigt förutom att hon inte trampar igenom på hb. Jag spolade ur hoven men såg inget konstigt där heller. Jag klämde igenom hela benet och hon lyfter det när jag klämmer på skanken men jag är tveksam till att det är där det sitter. När jag lyfter benet skakar hon i det och hon skakar mer eller mindre hela tiden på höger sida (magen nederdelen av virveln och benet) men inte vänster sida.
Det som gör mig orolig är att hon drar upp magmusklerna på höger sida rejält det gör hon inte på vänster. Magen mullrar något otroligt men hon sket inget när vi var ute (det var dock en kort tur, max 1 km). Tempen är 37,6 så den är normal men hon släppte sig inte när jag tempade vilket hon brukar göra. Nu är hon ju dock spänd i bakdelen (fast korset kändes mjukt när jag kände igenom det) så det kan ju bero på det. Det var svårt att få in termometern för hon spände sig så och tryckte in svansen. Svansen lyfter hon dock på på ett normalt sätt när hon går.
Varför skulle hon få en sådan här konstig hälta i hagen. Hon är inte direkt känd för att förta sig i hagen utan står helst still och filosoferar. Det är omöjligt att hon skulle fått en spark eftersom hon går själv just nu. Det enda ovanliga är att hon gick 40 km CR distans i söndags och har enbart skrittats sedan dess men hon har ju utan problem klarat 50 km i högre hastighet tidigare i år.
Jag är orolig att det kan sitta i magen trots att hon egentligen inte har typiska koliksymptom.

Sv: Bara halt, eller??? orolig

Hur i hela friden skulle hon kunnat få korsförlamning?
Hon har rört sig varje dag och äter ingen spannmål (ökar inte det risken?).
Jag kan dock egentligen ingenting om korsförlamning, får söka lite.

Hej låter mysko hela saken
Men jag har haft korsis på en travare utan anledning så att säga o på ett halvblod som stog i ridhus men fick en ponny på sig,,
Min erfarenhet av det hela är att det kommer an på hästen om dom är spända eller om dom hänt nått utan fövarning bralla eller så sen om fodret spelar in så lämnar jag ordet till de som kan det
Mvh Pia

När jag läser om korsförlamning så stämmer bara stelhet i gången.
Hon är förutom denna stelhet precis som vanligt en glad, possitiv, snäll häst som inte hade något emot att ge sig ut på en ridtur ok hon ville inte trava men hon var ju rätt halt, hon travade dock på i ok tempo när jag envisades med trav och passar det inte damen så drar hon benen efter sig. Ingen ökad andningsfrekvens, pulsen kollade jag inte, svettas inte känns mjuk i musklerna när man känner på dem men spänner sig till viss del ändå, urinen har jag ingen aning om hur den ser ut.
Om det skulle vara korsförlamning så gjorde jag iallfall rätt iom att hon fick täcke på sig för säkerhets skull.
Förövrigt ingår det lite galopp i skritturerna, det hör till att galoppera uppför en backe :bump: så hon har inte bara skrittat.

Jag har just varit i stallet och kollat till henne. Hon tyckte att detta med att stå inne var totalt onödigt och rymde raskt ur boxen och halvt hoppade över ett litet dike utanför stallet. Pulsen ligger runt 40 (36 när jag pulsade för hand och 44 med pulsmätaren, det var dock svårt att få vettig kontakt genom vinterpälsen och dessutom hände det något utanför som hon lyssnade på). Hon kissade när jag var där men det var svårt att se färgen på urinen (gammalt omålat stall med torvströ) den såg dock ganska mörk ut men hon brukar kissa ganska mörkt.
Magen låter fortfarande extremt mycket men hon har bara lagt en hög och den var liten och torr, för en vecka sedan hade honn ästintill diarre så det känns inte riktigt bra.
Nu känner jag mig villrådig är det magen borde hon promeneras är det korsförlamning ska hon absolut inte promeneras.
Det possitiva är att hon är precis som vanligt i humöret.

ring och rådfråga en vetrinär istället för att sitta på bukefalos och spekulera, finns väl någon som har jour nu.

Att sätta sig och ringa jourvet när hästen är stel bak och gurglar ovanligt mycket i magen när det inte finns några andra symptom på vare sig kolik eller korsförlamning det tycker iallafall jag är lite överdrivet. Hästen hade varken förhöjd temp, puls eller andningsfrekvens hon var inte heller allmänpåverkad så att ringa vet kl 23.30 är bara att göra sig löjlig. Däremot att slänga ut en fråga till buke för att se ifall någon har någon liknande erfarenhet kan ge mycket.
Nu på morgonen var hon fortfarande som vanligt i sättet, hon rörde sig vad jag såg normalt (som sagt jag vet inte riktigt hur det såg ut igår det var ju känslan som var fel sedan såg jag lite lite i beckmörkret ute) och hade lagt några högar under natten (färre än vanligt) den sista vara fortfarande ljummen och hade en bra konsistens. Magen låter nu som en normal hästmage och inte så man hörde den på flera meters avstånd (såg även ut som en normal mage utan uppdragna bukmuskler).
Jag undrar vad som var(/är?) fel :confused:

Hästen verkar ha något rörelseproblem på höger sida och är stel, kan den inte ha sträckt någon muskel i hagen? Fläkt sig och sträckt någon muskel på insidan hö bak, eller runt flanken? Jag vet inte om man kan förklara magen med det, men en hästmage ska ju alltid låta, så det är väl inte helt säkert att magen har med rörelseproblemet att göra?

Sträckning var min första tanke (ok jag erkänner korsförlamning var nummer två men det stämmer ju inte) frågan är bara hur hon skulle lyckats med det hon står och vilar/sover på ett ställe traskar sedan lugnt iväg till nästa ställe tittar sig lite omkring och ställer sig och vilar/sover osv. Visst hon kan har sträckt sig men det känns långsökt med tanke på damens vanor.
Givetvis behöver inte magen ha med saken att göra det var bara att den lät så extremt mycket som gjorde mig orolig. Hälta i hb känns som ett konstigt symptom på ont i magen ;).

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 073
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 098
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 013
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 38
  • Sytråden del 4
  • Säkerhetskontroll på hus

Hund, Katt, Andra Djur