Bara Halm?

B

BeastieBabe

kan man ha en häst som äter enbart halm som grovfoder? dvs om den äter halm med god aptit (och man har MYCKET och billigt foderhalm)
typ, 7 kg halm, 1 kg lusern 2 kg krafft nya groov? (grovt räknat dvs)

fungerar det eller måste man ha hö eller hösilage i hästens foderstat?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bara Halm?

Till fjordingar kan man det. Men dom är naturhästar så jag vet inte om man bör göra det till alla h'star

hmm, naturhästar? vad skiljer deras tarmsystem från andra hästars? aldrig hört om det men intressant om det är så :)

vet inte om man bara kan ge halm, men jg skulle aldrig göra det, och aldrig hört talas om någon som bara ger halm., en del har gett en kaka eller två till sina hästar som stått på spån för att öka syselsättningen.

Om hästen bara får i sig rätt mängd grovfoder och allt den behöver näringsmässigt så spelar det väl ingen roll vilken typ av grovfoder man använder bara det är av god hygienisk kvalitet och förutsatt att hästen äter halmen.

Men för mycket kraftfoder är ju inte heller bra, optimalt är ju att hästen får i sig det mesta av näringen den behöver från grovfodret och det blir ju svårt med bara halm.

Senast ändrad av en moderator:

Halm kombinerat med lusern funkar bra som grovfoder. Halm är ju "botaniskt sett" samma sak som utvalda delar av mycket förvuxet hö... ;)

hmm ja, det är det väl förvisso.. förväxt och förbrukat hö.. hehe..

det jag mest tänkte på om det blir för grovt för hästarna.. fast, dom har juh tänder så.. :)

Jag har läst att det inte är riktigt idealiskt, men jag kommer inte ihåg varför... :confused:

Kunde det ge förstoppning? Var det något med lignin?

hmmm.. tål att kollas upp..

lite effektivt letande gav att man kan fodra med ammoniakbehandlad halm om det kompletteras med proteinfodermedel..

Halm innehåller väl inga proteiner har jag för mig så det gäller ju att hästen får tillräckligt med lusern så att det täcker protein behovet.

I danmark så vet jag flera tävlingshästar som står på enbart halm. Dessa får dok mycket mera lusern än ett kilo/dag.
Kraftfoder är dyrt så kolla att inte det tar över vad du tjänar på att fodra med halm.
Inget jag rekomenderar, hästar är ju skapta till att äta gräs!
/M

BeastieBabe skrev:
kan man ha en häst som äter enbart halm som grovfoder? dvs om den äter halm med god aptit (och man har MYCKET och billigt foderhalm)
typ, 7 kg halm, 1 kg lusern 2 kg krafft nya groov? (grovt räknat dvs)

fungerar det eller måste man ha hö eller hösilage i hästens foderstat?

Ja det kan man! Min häst fick bara halm som grovfoder när jag köpte honom utomlands. Dock måste man komplettera med något proteinrikt foder som tex luzern eftersom halmen inte innehåller någon protein alls bara lite energi, så man måste nog komplettera med energi också. I ditt fall skulle jag nog ge lite mer luzern och lite mindre krafft groov och jag skulle räkna igenom det hela med ett foderstasprogram så det inte blir för mycket obalans.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 007
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?