Bara ge våm?

jerseyko

Trådstartare
Tog med en våm hem från jobbet som jag ska frysa in i portionsbitar i morgon. Men bör jag ge något mer?

Våmmen är bara avsköljd, så lite gottigott finns ju kvar.

Har sökt på google men inte hittat något vettigt, på den ena sidan står det att våm inte innehåller någonting så det kan de äta 3-4mål/vecka medans man på en annan sida kan läsa att en grön våm innehåller det en hund behöver.

Jobbar på slakteri, så har ju även möjlighet att ta hem svans, öron, hudlappar, lunga (gris), mule.

Sv: Bara ge våm?

Jag skulle gett hunden ett fullgott helfoder och vom/öron/svans/mule som godis då och då.

Vill du föda upp hunden på enbart slaktavfall finns många "regler"/råd att följa för att det ska bli rätt.

Regler finns inga eftersom jag tar hem det för eget bruk, om jag där emot gör foder och säljer behöver jag ett tillverkningstillstånd. Innan jag frågade chefen om det var ok att jag tog hem våm och sågade några märgben så frågade jag livsmedelsverket.

Nu lägger jag många hundralappar på hundfoder. Och från jobbet tar jag hem gratis. Min största anledning till att göra eget foder.

Vom innehåller inte allt en hund behöver. Men visst kan du ge det som komplement ibland.
Brukade ge min hund torkad vom innan han blev allergisk. Vill du "göra eget foder" är det bäst att kontakta någon som kan räkna ut en foderstat för just din hund. Enda sättet att vara säker på att hunden får i sig det den behöver.

Jag menar inte regler för själva användandet, utan regler för utfodring för att hunden ska få i sig allt den behöver.
Saker man ska tänka på som ingen vanlig outbildad person kan veta, helt enkelt.

Nej men jag tror squarepants menar att det finns "regler" för hur man ska ge sin hund för att det ska bli totalt komplement. Dvs du kan inte bara hatta ihop lite slaktavfall och tro att det ska ersätta ett bra "köpefoder"..

Vom är fattigt på bl a järn och zink, så man behöver även ge rött kött.
Kan du inte få muskelköttspill från nöt?

Du behöver även tillsätta vitaminer och mineraler. Speciellt kalcium.
Är det ungs djur som slaktas, så kanske du kan ta lite revben.
Såga märgbenen så ledkulan är kvar. Mycket brosk som är bra kalkkälla.

Tack ett bra svar, förstod att man räknar foderstat till hund som på häst. Ska få hunden på en våg då och se vad han väger. Nu får han det bara som gott för att vänja sig, tar hem en till våm i morgon som vi ska mala först.

Jag kan få allting, ja förutom detaljerna som säljs till butikerna.

Vi slaktar en hel del ungtjurar och kvigor, vad går gränsen (månader) för tillräckligt ung? Bönderna får ju bidrag för ungtjurar ca 250 kg just nu så de får vi mycket av, i morgon ska vi slakta 20st stutar födda 08 och 09. För gamla? Kalvar slaktar vi inte.

Hur är det med gris och lamm? Nått man kan använda från dom?

Märgben med ledkula, det ska jag roa mig med att såga några i morgon.

Du kan ge i princip allt från djuren.
Själv kokar jag nöthjärta eftersom det är så svårt att dela, likaså fårtestiklar.
Kindputs är från nöt/får är prima rött muskelkött för hundar, o glöm inte fågel!

Lite länkar:

http://uk.groups.yahoo.com/group/NordBARF/
http://www.jipotimas.se/
http://www.mustela.se/
http://www.kurant.se/ under hundtjänst
http://pets.groups.yahoo.com/group/K9Kitchen/?yguid=290279616
http://www.rathunters.dinstudio.se/ under info om hundar, hundmat.
http://www.rawmeatybones.com/

Det är ingen raketforskning direkt, men det gäller att ha koll på foderstaten, alla näringsämnen behövs inte varje dag, men typ under ett rullande 10 dagars schema.

Själv kompletterar jag med lite grönsaker/rotfrukter/frukter beroende på säsong, Life´s Green o laxolja, ibland ger jag Nordic lax, som är mald rå lax.

Tackar för alla länkar.

Blev en våm men den är hel då det var fullt i kvarnen och klockan tickade på. Fortsätter med att skära bitar av den som han får i hundgården.
Tog även hem 2 mular och 2 par öron.
Kött tog jag hem också, inget rens utan det blev några köttfärskött 10% nöt. Som vi bara kört i tärningsmaskinen så de är väl typ 4-5 cm.

Sågades inga ben idag, så jag hoppade över revbenen och märgbenen så slapp jag även plocka ihop, isär och rengöra sågen. Tar de på måndag istället.

Ett recept jag har hittat och följer:

Vom
nässle och helnyponpulver (finns för ca 200kr kilot på nätet, ger mineraler och vitaminer. Min hund får en dryg matsked av vardera i vommen på morronen)
Kött och ben
Fiskolja nån gång ibland om hunden inte får fisk (för omega 3)

Ben ska ges rått, helst kött också. Variera gärna köttet så mycket det går - olika djurslag, olika bitar, gärna hjärta, inälvor m.m. men var försiktig med lever då det kan bli för mycket (ca 5-10% brukar man säga att de ska ha). Revben är bra ben-kött, liksom kycklingvingar. Det bästa är att inte dela benen för mycket då de får vassa kanter av sågen. Blir inte samma sak när hunden själv biter sönder dem (om de är råa, är de upphettade flisar de sig). Blir hunden hård i magen eller skulle kräka upp benbitar har man gett för mycket, börja lugnt om den inte är van. Märgben är väldigt hårda och kan skada tänderna.

Ett alternativ är att mala vom, ben, kött och ev. inälvor. Men personligen anser jag att det är bättre om hunden får tugga - ger stimulans och rensar tänderna.

Jag menar inte regler för själva användandet, utan regler för utfodring för att hunden ska få i sig allt den behöver.
Saker man ska tänka på som ingen vanlig outbildad person kan veta, helt enkelt.

Följer man BARF-konceptet så blir det rätt, och det behöver man ingen utbildning för. :grin: (Jag var mkt skeptisk när jag började, och räknade näringsinnehåll ett bra tag.)
Hundmatstillverkarna har gjort ett strålande jobb med att på ganska kort tid få oss att idiotförklara oss själva.

TS, vilket perfekt jobb för en hundägare du har! :D

Nej det behöver det inte alls bli.
Och ja, man måste ha koll på grundläggande näringslära eller be någon utbildad att göra en foderstat om man vill vara på den säkra sidan.
Det är inte bara att ge lite slaktaavfall, ben, några grönsaker och olika vitamin/mineralpreparat/oljor och tro att näringsbehovet är tillgodosett. Särskilt fatalt kan det bli hos växande hundar, där det är ytterst viktigt att näringsbehovet tillgodoses på pricken.
Det är absolut inget som fodertillverkarna hittat på utan det är vetenskaplig forskning!
Jag är absolut inte emot BARF-konceptet, snarare tvärtom, men bara om det sköts på rätt sätt.

Helt bakom flötet är jag inte i foderuträkning, men mina kunskaper är ju inom hästens behov och räkna på hästens foderstat. Hund verkar man räkna på ett annat sätt.

Han vänjs in med mat fortfarande och får sin vanliga mat i normal portion. Tycker det verkar både nyttigt och stimulerande att kunna ge färskt. Han tillbringar dagarna i hundgården medans vi jobbar och då har han något att pyssla med när han får hela bitar.

Ben sågar jag så lite som möjligt, han har så starka tänder så det fixar han själv. De ben av vildsvin som han fått när vi varit ut och jagat har han bara gjort mos av.
Nötben brukar jag frysa så det tar lite längre tid att få ut de gottaste.

Hur är det att ge stupe/lungor från lamm och gris? Just nu har vi ingen struptång till nötboskapen så lungorna blir förorenade av våminnehåll vid urtagningen, men det kanske inte gör något?

Senast ändrad:

Ja man räknar lite annorlunda än på häst, du skulle ju kunna köpa någon bok om näringslära och dietetik hos hund så har du alla riktiga formler etc.

Strupe brukar man avråda ifrån att ge eftersom det ofta finns rester av sköldkörteln kvar. Lungor går bra att ge.
Dessutom bör man inte ge griskött rått pga infektionsrisken, men det har du säkert koll på.

Aldrig läst/hört någon stans att gris inte ska ges rått till hund när man barfar? Har läst igenom många sidor och forum de senaste åren..
Vad för infektionsrisk är det du talar om?

(Är väl otroligt sällan som svenskt kött innehåller något konstigt egentligen, iaf om man köper för livsmedel till människa, rått eller ej)

Jag vet inte vad BARFarna säger om rått griskött, men jag har för mig att man struntar i att ge griskött helt och hållet.
Det jag tänker på är främst Aujeszkys sjukdom, som visserligen är utrotad i Sverige men det går aldrig att veta helt säkert eftersom inga(?) eller mycket få kontroller utförs. Dessutom finns den i andra länder, vilket man bör tänka på om man köper importerat kött. Sjukdomen är alltid dödlig, och inget jag skulle vilja riskera.
Det finns så mycket annat kött som man kan ge rått så jag förstår inte problemet med att utesluta griskött.
Salomenellarisken finns också där, men det gäller ju allt rått kött och framförallt kött från fjäderfä.

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 486
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 063
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv