Bara ge våm?

Sv: Bara ge våm?

Särskilt fatalt kan det bli hos växande hundar, där det är ytterst viktigt att näringsbehovet tillgodoses på pricken.
Det är absolut inget som fodertillverkarna hittat på utan det är vetenskaplig forskning!

Jag tror inte speciellt många som ger torrfoder har koll på näringsbehovet hos sin växande hund. Då är det förstås skönt att kunna köpa en påse som det står "till växande hundar" på, och tro att den är anpassad för just min hund....

Inte jag heller, och då är det bra att ge ett färdigt foder där näringsinnehållet är anpassat för hundens näringsbehov. Då behöver man varken räkna eller ha någon större koll på värden.
Förstår inte va du tycker att man ska ge sin valp för mat om ett valpfoder av god kvalitet inte räcker?

Problemet är väl att vi är ganska många som inte anser att valpfoder av god kvalitet finns.
Torrfoder är inte bra, dyra torrfoder är inte bättre... Vill du veta varför så sök. Eller läs här, här finns en sida med svar på varför många slutar med torrfoder. Det finns mycket fakta på den bloggen - inte opartisk på något sätt så man får kanske sålla lite om man vill vara skeptisk, men mycket av det är faktiskt fakta. Tex vad olika ingredienser faktiskt är. http://helahunden.wordpress.com/2011/10/17/spannmalsfritt-och-artanpassat/

Sen kan man ju se det såhär; det är inte raketforskning att föda levande varelser. Vi vet vad de äter i det vilda, och de följer knappast några tabeller där. Risken för brister kommer när man ger för ensidigt - vad är mer ensidigt än torrfoder? Även ett torrfoder av hög kvalitet är väldigt ensidigt. Ja, hunden får brister om du bara ger det köttfärs. Men läg till vom, kyckling, ben, hjärta, lever, späck, hud, lamm, nöt, vilt osv så har du plötsligt större variation. Lite bär kan man också lägga in då den vegetabiliska födan varg/hund får i sig är framförallt bär. Fiskolja kan man ge lite ibland. Det finns vissa riktlinjer, tex ska man inte ge för mycket lever pga a-vitaminen. Men det är ju logiskt; var finns bytesdjuren som hundarna bara äter levern av? Vill man vara riktigt säker så kan man lägga till vitsminer och mineraler.

Torrfoder är torrt, hundar och katter är skapta att få i sig mesta delen av sin vätska via fodret.

Ang. uträknat näringsbehov så finns ingen tabell som kan jämföras med din hund. Till och med där är det ett testa och se scenario; ska man köpa extra active eller bara active? etc. Det är väldigt individuellt vad man behöver. Och varför har RC olika foder för golden retriever och labrador retriever? Vi har inte ändrat hundars matsmältbningssystem från vargens, och knappast inom raserna.. Varför så många olika sjuk och friskfoder, när många som gått över till barf har löst sina hundars hälsoproblem bara genom att gå över till riktig mat?

Foderföretagen vill sälja det billigaste (tillverkningsmässigt) fodret de kan eftersom de vill tjäna pengar. Därför stoppar de in det billigaste de kan för att fylla ut, och använder så billiga näringsämnen som möjlgt. Har du aldrig funderat på varför torrfoder till hund sällan består av kött till ågon större del? Oavsett om man anser att de är omnivorer eller rena carnivorer så är ju kött basfödan. Men på fodrena ligger det oftast på 2a eller tredje plats i innehållslistan, dessutom är där ofta flera olika vegetabiliska källor vilket gör att köttet hamnar längre fram eftersom procenten delas upp.

Veterinärer får i princip hela sin foderutbildning av olika foderföretag. Jag som djursjukvårdare fick flera kurser i foder av foderföretag, som mer eller mindre gjorde reklam för sina foder utan att egentligen leverera fakta (förutom fakta om vad just deras foder skulle innehålla för magisk ingredients, så som konstiga rötter eller ärtor..).

Sen kan man ju även fråga sig vad hunden mår bäst psykiskt av; torra små kulor som sväljs inom 3 minuter, samma dag efter dag efter dag.. eller riktigt kött, ben att gnaga på och variation i kosten. Men framförallt ät och tuggtiden ökar vilket är ett behov man ofta blir uppmärksammad på som hästägare, men det är lika viktigt för hunden.

Detta var svar på din fråga, inte ett försök att ''omvända'' dig.

Det finns kanske 60-70 torrfoder i Sverige. Men antagligen fler.
Många märken har ett eller flera valpfoder. (Ett större foderföretag hade hela 20 valpfoder...)
Övriga har ofta ett eller flera vuxenfoder som även täcker en växande hunds behov efter samma krav som valpfodren.

Med stor sannolikhet finns det minst runt 100 st sk valpfoder på marknaden.
Innehållet skiljer enormt mellan dessa.
Så hur kan man vara säker på att bara för att det står "Valpfoder" på påsen, så är det det bästa för min hund?
Kan alla dessa olika foder med olika råvaror och sammanstättningar vara lika bra.
Är alla dessa bättre eller lika bra som hemmablandad kost?

Nej, jag håller med om att allt för många är ointresserade av innehållet. Råvaror, animalier, vitaminer och mineraler mm.
Och hur kan man vara så rädd för att utfodra en hund (som till viss del är asätare och även kan leva länge och väl på andra djurs avföring...) med hemlagad kost? Varför har fodertillverkarna lyckats hjärtvätta så många att tro att hundutfodring är en hel vetenskap?
Liksom när man ger ett barn mat, så ska den vara balanserad.
Men hur många föräldrar sitter och räknar på barnets exakta näringsintag då de lagar maten hemma?

Inte jag heller, och då är det bra att ge ett färdigt foder där näringsinnehållet är anpassat för hundens näringsbehov. Då behöver man varken räkna eller ha någon större koll på värden.
Förstår inte va du tycker att man ska ge sin valp för mat om ett valpfoder av god kvalitet inte räcker?

Men om du inte kan något om hundens näringsbehov, hur ska du då kunna välja rätt torrfoder? Hur vet du att det motsvarar vad hunden behöver?

Jag tycker även valpar ska barfas, bättre start i livet kan de inte få enligt min mening.

Enligt min mening kan det vara en stor fara när det gäller valpar av storvuxna raser om man inte vet vad man gör!
BARF- konceptet underskattar/nonchalerar riskerna.
PL

Jag kan inte svara för någon annan, men nej, jag underskattar eller nonchalerar inte några risker. Varken när det gäller BARF eller torrfoder.

Det här handlar inte om torrfoder vs. BARF och deras fördelar eller nackdelar. Jag är själv förespråkare för BARF, men bara om det görs rätt. Tyvärr är det så att man inte bara kan ge lite kött, ben och grönsaker och tro att allt sedan är frid och fröjd. Särskilt inte hos den växande valpen. Hur många som BARFar räknar ut Ca/P- kvoten?
Jag snart färdig veterinär och vi har räknat en hel del foderstater både med torrfoder, blötfoder och mest hemlagad/BARF och var själv överraskad hur en ration som verkar perfekt och varierad kan vara helt fel när det gäller energi, energi:proteinkvot, ca/p-kvot, vitaminer, syra-bas-halt etc. Förändringar i dessa värden kan ge upphov till en rad med sjukdomar och förändringar.

Jag blir nästan lite arg när folk gång på gång påstår att det i veterinärutbildningen endast förekommer ett fåtal föreläsningar som alla sponsras av någon fodertillverkare. Det stämmer varken för Sverige eller andra länder, tex Tyskland där jag pluggar. Vi hat haft föreläsningar om näringslära och foder i minst 2 år samt haft kurser i 1 år där vi räknat på och analyserat olika foder/utfodringstekniker etc. Aldrig någonsin har något av detta varit sponsrat! Det har bara varit professorer, docenter och vetenskapliga medarbetare som hållit i dessa kurser och det har knappt nämnts fodermärken eller liknande utan det har alltid varit "Torrfoder A" eller liknande.
Förstår inte hur man prompt kan uttala sig så starkt om något som man uppenbarligen inte vet något om...

För att återgå till TS utgångsfråga så är vi ju överens; det räcker inte att bara ge en hund våm om man vill vara säker på att ha en frisk och välmående vovve.

För att det finns näringsvärden som grundar sig på vetenskaplig forskning på vad ett foder bör innehålla och så vitt jag vet uppfyller alla de foder som finns på marknaden de kraven. Är man då en person som har noll koll på näringslära och inte heller har lust/tid att skaffa den kunskapen är det bästa att köpa ett kommersiellt valpfoder och ge sin valp. Då vet man att den viktiga ca/p-kvoten stämmer, att energiinnehållet är anpassat för en valp etc. Sen finns det alltid individuella skillnader men de handlar mest om energin vilket lätt åtgärdas genom att ge mer/mindre av det fodret man har tex.

Jag snart färdig veterinär och vi har räknat en hel del foderstater både med torrfoder, blötfoder och mest hemlagad/BARF och var själv överraskad hur en ration som verkar perfekt och varierad kan vara helt fel när det gäller energi, energi:proteinkvot, ca/p-kvot, vitaminer, syra-bas-halt etc. Förändringar i dessa värden kan ge upphov till en rad med sjukdomar och förändringar.

Jag blir nästan lite arg när folk gång på gång påstår att det i veterinärutbildningen endast förekommer ett fåtal föreläsningar som alla sponsras av någon fodertillverkare. Det stämmer varken för Sverige eller andra länder, tex Tyskland där jag pluggar. Vi hat haft föreläsningar om näringslära och foder i minst 2 år samt haft kurser i 1 år där vi räknat på och analyserat olika foder/utfodringstekniker etc.

Det låter som den Tyska utbildningen är betydligt bättre än den svenska. I alla fall på den fronten.
Här vet inte många veterinärer vad man menar om man talar om syra/bas-balansen, eller vad som kan rubba ca/p-kvoten. Inte heller vilka brstsymptom dessa obalasner ger.

I Sverige är det 5 timmars näringslära på utbildningen...
Övriga föreläsningar runt kost som veterinärstudenter kan välja är frivilliga.

Men allvarligt, det kan du väl inte tro på? :D

Alla hundfoder som finns på svenska marknaden (Eller bara alla svenska foder? Har inte hundra koll där.) uppfyller AAFCO's minimikrav på innehåll för att få kallas hundfoder. Antar att det är det Malibu_Stacy syftar på. Dock innebär minimikrav i detta fall i princip "detta måste hunden få i sig för att inte drabbas av näringsbrist och dö".

Edit: AAFCO = Association Of American Feed Control Officials

Senast ändrad:

Delvis KL

Jag vet vilka kurser vi läste inom djursjukvård och vad vår skolas utbildade veterinärer berättade att de läst.. och det var mycket propaganda från foderföretag och lite näringslära.

Hursomhelst SJÄLVKLART måste man läsa på lite. Men det behövs för att välja ett bra torrfoder också.
I stort sett är det inte så svårt, det finns tabeller att följa för att ge det ungefär rätt, och varierar man blir det bra även om det blir för mycket ena dagen och för lite andra. Oavsett foder måste man även titta på hunden och jag känner att barfare har större koll på vad de ger än torrfoder människor - generellt.

Ang. näringen i torrfoder så visst finns den där om de skriver det - men hur mycket av det kan hunden ta upp? Ett välkänt veterinär märke för känsliga magar:
"Mald majs, malt ris, äggpulver, frystorkad kyckling- och kalkonprotein, majsglutenmjöl, digestiv, animaliskt fett, torkade mosade betor, vegetabilisk olja, kalciumkarbonat, linfrö, salt, kaliumklorid, dikalciumfosfat, taurin, L-tryptofan, vitaminer och spårämnen. Innehåller EU-godkänd antioxidant." Det närmaste kött i detta fodret är frystorkad fågelprotein.. hur kan detta vara bra för en köttätare (eller om man insisterar - allätare med inriktning kött) över huvudtaget? Och hur mycket av näringsämnena i detta fodret kan hunden faktiskt ta upp i kroppen på ett bra sätt? Ex. majsgluten är där bara för att höja protein-prcenten, men hur bra kan en hund ta upp majsgluten som protein? Bara en undran, jag har inte forskat på just det, men det känns fel.

Citat från bloggen jag länkade till tidigare:

Vi tar ett par gamla läderkängor, lite begangnad motorolja och en kopp sågspån.
Sen maler vi ner allt och skickar hela röran till ett testlaboratorium för analys.

Resultatet? Den här giftiga blandningen av skräp innehåller:

* Protein 32%
* Fat 18%
* Fiber 3%
Summan är att jag slutat titta på näringsinnehållet särskilt mycket, om jag inte vet var näringen kommer ifrån.. för hur mycket av ovanstående skulle hunden kunna ta upp?Jag litar inte på att foderföretagen faktiskt använder råvaror som är artanpassade för hunden.

Jag vet en del hundar som blivit sjuka av torrfoder, men ingen som blivit sjuk av köttfoder. Visserligen känner jag fler hundar som lever på bara torrfoder än som får kött, men för mig är det en tydlig pekpinne.

Då tar jag faktiskt hellre risken med barf och ev räkna fel.. Dessutom har alla (runt 6st bara, men iaf) hundar jag känner som gått från högvärdiga torrfoder till barf blivit friskare. Stabilare i psyket, bättre i pälsen, bättre hull, fastare muskler och bättre tänder.. och de var inte direkt sjuka tidigare. Ungefär hälften av deras ägare var inte så insatta i näringslära utan följde de tabeller och råd som andra tagit fram för att ge bra barf (10% hit och 20% dit tex).

Men absolut bör man tänka sig för, och speciellt om det är växande individer. Men man måste inte vara expert på näringslära eftersom det finns recept att följa som andra har räknat på :)
Det hade varit bra med ett foderstatsprogram för hund så som det finns för häst :)

Halvt KL

Precis det syftade jag på. Ger man rätt torrfoder (valpfoder till valp etc.) så riskerar man inte att hunden får sjukdomar enbart pga fodret.
Sedan vad torrfodretinnehåller är ju en smaksak, själv föredrar jag ett med så kort innehållsförteckning som möjligt, inga spannmål, mycket kött och utan konstiga tillsatser.

Senast ändrad:

När det gäller syra bashalt ser jag det inte alls som klart att det finns ett samband mellan blodet så länge vi håller oss till rimliga fodermedel.
PL

Då är jag med, men ofta snackas det om syra-bas balans i en massa flummiga sammanhang, ofta anses det att man vill HÖJA kroppens pH!
Syra bas balans är ju knappast samma sak som pH o knappast ngt relevant begrepp för foder.
PL

Senast ändrad:

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 486
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 063
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka