Bara EN galla?

RuJe

Trådstartare
HEJ! :)

Min häst har fått EN galla på vänster fram. Den sitter precis under ärtbenet och är mjuk och känns som en vanlig galla. Han har gallor på båda bakbenen som han haft sen jag köpte han. (Haft han i tre år ;)) Men just att det bara är på ett framben oroar mig. Borde jag göra det?

Gallan försvinner när han jobbas och rör på sig. Men kommer tillbaka som en vanlig galla.

Kan de bero på en hovböld som är på väg? Han är inte halt men efter jag känt på benet i 20 minuter och klämt och böjt så kan han ha lite högre digital puls i det vänsta benet.

Vad borde jag göra? Vila och se vad som händer?
Jobba på och se vad som händer? (Jobbas aldrig särsklit hårt men jaja :D)

Tacksam för svar!

Sv: Bara EN galla?

Var menar du att Ärtbenet sitter:confused:

Min har en galla - en liten vid ärtbenet- vid Carpus, som den fick efter att den legat fast en gång- ingen hälta. den är konstant efter 10 år eller mer o har ännu inte påverkat.

Oj menar förstås Griffelbenet! (Dumma mig x))

Skulle du vila eller jobba på som vanligt och hålla koll? :)

Du menar inte en vanlig kotsenskidegalla då?

Om den sitter vid Griffelbenet kallar jag dem för kotledsinflammationsgalla:crazy:

Har den nyligen uppkommit o har puls. skritt o kyla.

Fråga din Vet istället vettja

Den beter sig som en vanlig galla, så Ja en kotsenskidegalla.

Han har haft den i 6 dagar nu och jag har känt digital puls en gång!

Ska man ringa och rådfråga vetrinär? Känns lite som överkurs när det egentligen inte är något mer än en galla i nuläget ;)

Om det uppkommer en galla så är det ju pga av ngn process.

Jag skulle inte bara ignorera det.

En ensam galla har jag alltid största respekt för. Jämt över bägge bakbenen t ex bekymrar mig mindre om jag kan se tänkbara skäl, men om det som i det här fallet uppstår spontant och kommer enbart på ett ben ser jag det absolut som ett bekymmer.

Hade rådfrågat veterinär samma dag som den uppstod och hållt under sträng uppsyn. Inget arbete, och bara mindre hage om det är så att hästen har bus i hagen.

Så här ligger det till!

Har haft ut veterinär pga av vaccination på en häst i stallet så jag passade på att fråga om gallan. Efter att jag hade sagt hur det ligger till och veterinären kollat och känt sa han att det inte var något att bekymra sig över om det inte finns några andra symtom.

Skulle hålla koll på den precis som jag gjort och se till att den inte förändras. Och så länge han inte ömmar eller blir varm eller halt så är det ingen fara ;) och att gallan går ned vid ridning tyder inte på något allvarligt :)

Så nu är det bara att börja sätta igång honom efter lite över en veckas vila :cool:

Tack för alla bra svar!! :banana:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 098
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 844
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 540
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Nu behöver jag Dr. Bukes hjälp, jag tror jag har lyckats göra någon form av kraschlandning. Denna vecka har jag varit förkyld och...
Svar
19
· Visningar
1 903
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka