Banverket hugger ner längs järnsvägen...

A

acrazyone

Hur har ni som har hagar utmed järnvägen gjort? Har ni fått nytt staket/ersättning av banverket eller vad har ni fått för besked?

Hos oss har dom lovat att såga träden 1 m ovanför marken för att ha kvar lite skydd.

Har googlat lite och hittade en lag om att dom var skyldiga att sätta upp staket för att hålla ex. hästar och kor från järnvägen. Har ni fått det?

Sv: Banverket hugger ner längs järnsvägen...

Ja, här har de satt upp staket (man fick välja slät tråd eller taggtråd), väldigt rejäla staket med fem trådar.
När det går sönder är det bara att ringa Banverket så kommer de och fixar.
Tycker de sköter det galant.

En annan gång ville jag byta staket i en arrenderad hage (det var taggtråd och jag skulle ju släppa hästar där). Jag ringde och undrade om de kunde komma och byta:o (försöka duger:angel:), de svarade att de tyvärr inte kunde det men ett par dagar senare kom en leverans med hundratals meter tråd.

Det låter ju bra. Till oss sa dom att dom satte trästolpar och tre trådar. Men ska faktiskt ta och kolla upp det, vill gärna ha slanor också. Känns ännu säkrare.

Hörde också att någon fått pengar för att sätta upp eget staket som dom ville ha det.

När jag hade gård längs järnvägen tjatade jag på banverket om att de skulle fixa bättre staket (vilket de är skyldiga att göra).
Eftersom att jag har hopphästar ville jag ha höga staket, men deras standardstaket var bara 130 cm. Jag fick då istället pengar motsvarande vad det skulle kostat dem att sätta upp staket till mig och fick då själv fixa staket för de pengarna. En mycket bra lösning. :)

men det är väl inte lagligt att sätta upp taggtråd nu förtiden?!
:confused:

Fast det var väl taggtråd där och sedan fick hon bytt till något annat?

Detta låter perfekt. Vill inte bara ha tråd.

Liknande trådar

M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 393
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Vi har gård, med egen mark. En stor del av marken är utlånad till ena grannbonden, detta skedde innan jag flyttade hit, och var en win -...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 302
N
Hästmänniskan Jag har världens mysigaste granne, krister, som jag fått lov att ha mina hästar på bete hos. Vi har bara hägnat in en "liten" del av...
Svar
9
· Visningar
1 200
Senast: Nilaya
·
Hästmänniskan Jag är ordförande för en lite ideell förening utan ridskoleverksamhet och det enda klubben äger är en halvdan ridplan som vi jobbat hårt...
2
Svar
26
· Visningar
2 365

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka