Bantningstips?=)

Lokkur

Trådstartare
Hej!
Nu vill jag gärna ha så många bantningstips som helst!!
har en liten blandras hund (Chiuhaha/Lhasa apso)
Han har ca 1 kg övervikt (Är ganska mycket på en sådan liten hund)
Och nej det är inte jag som matar honom.
Han är 1.5 år, och till en början när man var ute på pormenad och träffa andra hundägare så ville dem så gärna ge min hund en godis bit och jag tänkte ja visst de gör väl inget, men nu som sagt har han börjat lägga på sig eftersom ALLA hundägare vill ge honom en godis "för att han är så söt"
NU så klart har jag sagt i från, som till svar får jag, "men den lilla biten gör väl inget" eller "Bara en liten av mig" men så säger alla.
Och har även märkt när man är på släktkalas så har jag sett att nästan hälften sticker ner en liten korvbit /Hamburgebit osv.

Sen kommer det fram folk, "nämen vad tjock han är" och sen ger honom godis ändå!!!! Jag blir så arg:mad:

SÅ NU skall jag bli hårdare och säga i från ännu mer!!!

Men nu då vill jag gärna ha lite tips på motion ? Jag går 4 promenader varje dag som är minst 20 min varje gång.
han hatar att springa brevid cykeln och även springa med när jag gör det.
han älskar att springa efter när jag är ute och rider, men går inte alltid då han inte är den bästa hunden med att springa lös, då han ser en annan hund eller känner lukten av mat!! Sen hänger han ju inte riktigt med med sina korta ben i full galopp:rofl:

Sen vet jag inte heller om det är bra att gå JÄTTE långt med honom varje promenad, är väl inte så bra för benen att gå kanske lika långt som man gör med en schäfer?

Och bantingsfoder skall man väl inte börja ge förän efter 2 år?

Ja att tillägga också är att han är kastrerad så det gör ju inte saken bättre!
han får 1 dl mat om dagen. Och vill inte ge honom mindre, för de känns nästan som jag ger honom för lite nu, för att han verkligen nosar efter mat hela tiden (Kanske hungrig?) Fast ja tror om min hund fick 5 dl om dagen så hade han ätit lika mycket för de.

men jag har säkert fler som har samma problem med folk som ska mata våra hundar för att dem är såå söta! Och dem är jäkligt snabba med att slänga till hundarna mat innan man hinner säga något.

Så tips på en bra och hälsosam banting:D Och rolig motion för hundar=)

Sv: Bantningstips?=)

Klart att en liten hund (i bra form) kan gå lika långt som en stor hund. 1 kg borde du ganska enkelt kunna motionera bort utan att dra ner på maten/ge dietfoder.

Hunden får lära sig att springa bredvid dig när du är ute och knatar helt enkelt. I början kan du ju gå en bit, jogga en bit, gå en bit igen osv tills h*n "gillar läget".

Simning är både bra och skonsam motion nu under sommaren och med en liten hund så behöver ju inte vattnet vara så djupt heller = matte kan gå i vattnet och hunden simmar :)

Säger som Gnist, och tillägger att om han är väldigt liten kanske han t.o.m. kan simma i ett badkar eller stor balja om du råkar ha något sådant hemma :p

När du sedan är ute och går, gå på annat än snälla platta vägar. Gå i skogen, på stigar med mycket rötter där man måste lyfta lite på tassarna för att komma fram eller i blåbärsris som är lite jobbigt. Se bara upp för ormar och andra djur som kan tänkas finnas på sådana ställen!

Om han är hungrig kan du alltid blanda i annat i maten. Morötter är bra exempel på sådant som mättar utan att ge något som de blir tjocka av. Testa det!

Tack för svaren! Då skall jag prova detta! Idag ska vi åka och simma. Har även med mig min brors schäfer som ÄLSKAR att simma, så då hoppas jag min lilla gör det också!!=)

Tack för tipset med morötter. Det ska jag genast prova. Tänkte Ge honom även lite morötter mitt på dagen så han har lite mättande känsla då med. Knäckebröd är han också helt galen i så de tänkte ja blanda ut med också!!

Äh ut och promenera med hunden. Min chihuahua kan gå minst lika långt som stora hundar sålänge han kan hålla traven och inte behöver galoppera konstant. Vi kan vara ute i Många timmar i svår terräng.
Simma är ju också bra som de tidigare nämnt.

Du kanske ska tänka på ett foderbyte om han måste äta så liten mängd foder och ändå är för tjock. Vet inte riktigt hur stor din korsning är med min chihuahua på 1,8kg äter 1,2dl så 1dl låter ganska lite. Byte till ett mindre energitätt foder är kanske ett altenativ så han får mer bukfylla.

Säg ifrån ordentligt till de som ger honom mat! Klarar du inte det så säg att han är allergisk och blir sjuk av det, funkar klockrent (med min hund som iof faktiskt är allergisk, alla går och säger till varandra att han inte ska ha nåt).

Byt foder och öka på promenaderna. Klart att du kan och bör gå långa promenader även med en liten hund!

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 760
Senast: Milosari
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
899
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka