Bantningsfoder

russinbulle

Trådstartare
Min Mini har ju lagt på sig lite över ett halvkilo kortisonfetma och behöver gå ner det för att få lättare med sina taskiga lungor och med värmen i sommar. På en liten hund är det rätt mycket.

Bakgrund: Mina hundar är uppfödda på färsk mat och jag varierar färskfoder med rent kött/vom/köttben mm och jag har bra koll på näringsinnehåll, vitaminer, mineraler osv. Problemet är att denna hund alltid varit oerhört lättfödd och trots att hon får mycket magrare animalier än den andra hunden så är det ett helsicke att få bort detta "överflöd". Hon hade några överflödshekton innan hon blev sjuk och gick under början av sin sjukperiod ner till 4,9 kg (vilket egentligen är perfekt för henne), men gick under perioden med höga kortisondoser upp till hela 5,8 kg.

Jag har fått väck 2 hekto och hon står på 5,6 kg nu och där verkar det mer eller mindre stopp just nu och jag kanske kan få ner henne ett hekto till utan för mycket ändringar. Hon får max 2% av sin kroppsvikt i mat och belöningsgodis sammanlagt och jag kan inte sänka mer, för då blir hon helt galen i att leta mat. På detta går vi ca 1 mil per dag, där hon får kuta lös ungefär 3-4 km. Så jäkla svårt då hon är aktiv, rörlig mm men ändå verkligen håller stenhårt fast i sina extrahekton.

Så frågan är nu om jag ska sätta henne på vidrigt bantningsfoder under en månad eller två, för att försöka få väck detta och sen gå tillbaka till den vanliga maten när hon står på bra vikt. Någon som har erfarenhet av dessa läbbiga foder ? Jag gråter när jag läser innehållet, men samtidigt vill jag gärna få bort detta. Jag hade inte brytt mig om hon inte haft lungproblem, då hon är fullt rörlig och aktiv ändå, men just detta med att allt extra innebär en påfrestning på lungorna gör det lite extra känsligt. Tankar och tips från er tack :)

Jag har ingen erfarenhet av bantningsfoder, dock får jag ju säga att jag haft god hjälp av andra veterinärfoder när det gällt hundar med speciella behov, trots fodrens mindre lockande innehåll...
Annars fick jag labbarna att gå ner i vikt med hjälp av råa morötter och vitkål ibland även lättkokt broccoli, gärna helt eller i stora bitar så att det blir mycket att tugga.
Problemet är väl om hunden då får för lite av vitaminer, mineraler mm men det kanske du har koll på? Känns på något sätt bättre att stoppa i dem råkost än typ sågspånsfoder...

Du kan inte prova styrketräning för henne utöver den vanliga aktiviteten? Dragweight, förslagsvis. Jag håller med om att de där fodren inte ser så roliga ut, så en väg runt tycker jag verkar bättre...

Jag har ingen erfarenhet av bantningsfoder, dock får jag ju säga att jag haft god hjälp av andra veterinärfoder när det gällt hundar med speciella behov, trots fodrens mindre lockande innehåll...
Annars fick jag labbarna att gå ner i vikt med hjälp av råa morötter och vitkål ibland även lättkokt broccoli, gärna helt eller i stora bitar så att det blir mycket att tugga.
Problemet är väl om hunden då får för lite av vitaminer, mineraler mm men det kanske du har koll på? Känns på något sätt bättre att stoppa i dem råkost än typ sågspånsfoder...

Det är ju lite så jag försökt, men det är svår få till det ändå för det blir hunger med för mycket grönsaker och för lite proteiner. Vitamin/mineralhalten har jag koll på så där spelar egentligen ingen roll för oavsett vad jag ger, så ger jag tillskott av det i den dos som behövs beroende på vad dom just får för dagen. Det tar ju emot att ge torrfoder över huvud taget och då än mer dessa typer av foder om innehåller massor med cellulosa, hydrolyserade saker mm (jag får nästan ståpäls av rysningar när jag läser innehållet). Frågan är om det finns annat man kan dryga ut ut med som ger mer mättnadskänsla än vitkål/broccoli (som hon visserligen älskar i kokt form). Skulle jag ge torrfoder så skulle det bara gälla för en kortare tid - men kan jag komma på annat så hon kan fortsätta med färsk mat så vore det än bättre - men ta jag bort hälften av animalierna en tid, så behövs något som ger mättnad att fylla ut med och det gör inte broccoli och vitkål tillräckligt mycket :)

Du kan inte prova styrketräning för henne utöver den vanliga aktiviteten? Dragweight, förslagsvis. Jag håller med om att de där fodren inte ser så roliga ut, så en väg runt tycker jag verkar bättre...
Hehe, bara att ta sig över gräsvallarna är rena styrketräningen för henne just nu då gräset är högre än henne själv och vallarna är stora :D
problemet är att hon bli så anfådd/väsig i andningen när hon anstränger sig för mycket/hårt och det är inte roligt. Väsig är hon mer eller mindre hela tiden, men det blir mycket värre av hårdare ansträngning och värme. Lungorna är ju långt ifrån bra och det kommer vi få dras med - men det borde bli lite lättare med lite mindre vikt. Jag är så glad ändå att hon är så pigg, rörligt och busig som hon är i dagsläget, men det kan alltid bli bättre :heart

Jag får nog kanske bli än mer noga med att verkligen väga allting (brukar väga typ en gång per vecka för att se att mina ögonmått stämmer) - för det är nog det som gäller - att se till att det inte blir något extra. Kanske även fylla ut maten med vatten, för att få en stunds mer "mättnad" (på en hund som aldrig blir mätt hehe

Hehe, bara att ta sig över gräsvallarna är rena styrketräningen för henne just nu då gräset är högre än henne själv och vallarna är stora :D
problemet är att hon bli så anfådd/väsig i andningen när hon anstränger sig för mycket/hårt och det är inte roligt. Väsig är hon mer eller mindre hela tiden, men det blir mycket värre av hårdare ansträngning och värme. Lungorna är ju långt ifrån bra och det kommer vi få dras med - men det borde bli lite lättare med lite mindre vikt. Jag är så glad ändå att hon är så pigg, rörligt och busig som hon är i dagsläget, men det kan alltid bli bättre :heart

Jag får nog kanske bli än mer noga med att verkligen väga allting (brukar väga typ en gång per vecka för att se att mina ögonmått stämmer) - för det är nog det som gäller - att se till att det inte blir något extra. Kanske även fylla ut maten med vatten, för att få en stunds mer "mättnad" (på en hund som aldrig blir mätt hehe

Ja, det var med tanke på lungorna jag föreslog just styrketräning. Och då lägga det på en nivå som är väldigt lågintensiv, för att inte träna kondisen alltför mycket. :)

Men far hon illa av det är det såklart inte aktuellt! Är lungorna permanent skadade?

Jag misstänker att du har rätt, det svåraste är att begränsa sig själv när man så gärna vill ge hunden liiiiiite till. :p

Ja, det var med tanke på lungorna jag föreslog just styrketräning. Och då lägga det på en nivå som är väldigt lågintensiv, för att inte träna kondisen alltför mycket. :)

Men far hon illa av det är det såklart inte aktuellt! Är lungorna permanent skadade?

Jag misstänker att du har rätt, det svåraste är att begränsa sig själv när man så gärna vill ge hunden liiiiiite till. :p

Ja tyvärr så visade röntgen häromdagen att lungorna är permanent skadade av den franska hjärtmasken :( Hon har nu varit maskfri i 2 månader, men lungorna är bara pyttelite bättre och har fortfarande en hel del förtätningar och det hörs fortfarande ordentligt med biljud med stetoskop (och jag hör dom själv varje dag utan stetoskop) - så veterinären tror att hon kommer ha skador resten av sitt liv då rejäla maskinfektioner skadar organ rätt ordentligt. Något bättre kanske det blir med tid, men jag får räkna med att för alltid ha en hund som är extra känslig för värme, rejäl kyla och infektioner. Men jag är tacksam ändå, för Mini visar själv att hon är pigg, glad mm nu och orkar saker på ett sätt som hon inte orkat på länge :)

Ps: det är svårt med små skithundar. Man tror inte att en extra pytteliten bit till torkat hjärta kan göra någon skada, men när det gäller småsmå hundar är det så annorlunda :p helst om dom samtidigt är lättfödda.

Ja tyvärr så visade röntgen häromdagen att lungorna är permanent skadade av den franska hjärtmasken :( Hon har nu varit maskfri i 2 månader, men lungorna är bara pyttelite bättre och har fortfarande en hel del förtätningar och det hörs fortfarande ordentligt med biljud med stetoskop (och jag hör dom själv varje dag utan stetoskop) - så veterinären tror att hon kommer ha skador resten av sitt liv då rejäla maskinfektioner skadar organ rätt ordentligt. Något bättre kanske det blir med tid, men jag får räkna med att för alltid ha en hund som är extra känslig för värme, rejäl kyla och infektioner. Men jag är tacksam ändå, för Mini visar själv att hon är pigg, glad mm nu och orkar saker på ett sätt som hon inte orkat på länge :)

Ps: det är svårt med små skithundar. Man tror inte att en extra pytteliten bit till torkat hjärta kan göra någon skada, men när det gäller småsmå hundar är det så annorlunda :p helst om dom samtidigt är lättfödda.

Åh så tråkigt! :(

Jag förstår absolut att det är extra svårt med pyttehundar och godis, ännu en anledning att jag vill ha stooooora hundar. :p

Åh så tråkigt! :(

Jag förstår absolut att det är extra svårt med pyttehundar och godis, ännu en anledning att jag vill ha stooooora hundar. :p
Mini var ju min första minihund efter mina shar-pei (eller ja, jag hade ju fortfarande min sista shar-pei kvar då) - så det kändes nästan löjligt att ge mat åt denna valp då:D tyvärr blev det så att hon blev lite knubbig redan som valp och vis av erfarenhet så är det samma som med människor - fettceller skapas när vi är små och går aldrig att få bort (har erfarit det ett flertal gånger på hundar - både mina egna och andras). Det går att banta, men just antalet fettceller går inte att minska och dom har lättare att gå upp i vikt. Polly höll jag slank hela uppväxtperioden och hon är superenkel att hålla rätt vikt på - dom få gånger hon går ett hekto upp, så får jag bort det på en vecka. Hon måste få rejält med käk för att inte gå ner i vikt istället :D Smala valpar är svårare att få överviktiga som vuxna.

:p

Dragweight förresten - då krävs nya selar (ett helsicke hitta sele till den korta kompakta kroppen !)för att det ska fungera och vad tusan ska hon dra i så fall:o

Dragweight förresten - då krävs nya selar (ett helsicke hitta sele till den korta kompakta kroppen !)för att det ska fungera och vad tusan ska hon dra i så fall:o

En tomburk? :D

Sele är inte så svårt att sy själv, och med tanke på att hon är så liten (och ska dra så lite vikt) behöver det inte ens vara särskilt breda band eller tjock stoppning, vilket gör det mycket lättare att få tag på material och sy på vanlig hushållssymaskin.

Men simning kanske kan vara något annars, om man kan ta det i tillräckligt lugn takt? Eller blir det för mycket kondis av det ändå, kanske... Samma med backträning antar jag... Hm. Svårt. :down:

En tomburk? :D

Sele är inte så svårt att sy själv, och med tanke på att hon är så liten (och ska dra så lite vikt) behöver det inte ens vara särskilt breda band eller tjock stoppning, vilket gör det mycket lättare att få tag på material och sy på vanlig hushållssymaskin.

Men simning kanske kan vara något annars, om man kan ta det i tillräckligt lugn takt? Eller blir det för mycket kondis av det ändå, kanske... Samma med backträning antar jag... Hm. Svårt. :down:

Lite starkare än så är hon allt:D Helst med tanke på att hon sederad lyckades slå sig fri från uppvakningsspruta två gånger trots fasthållning och även fick stackars veterinären att vaccinera sig själv i tummen pga sin hårda volt med bakdelen;) (fortfarande sederad !)

Simning är bra sommartid när jag får chansen att följa med kompisen till deras ö. Då är det bara att jag själv vadar i vatten, så simmar hon med. hemma är det inte lika roligt säger hon och skulle avsky mig om jag satte henne på simning i badkaret :nailbiting: men det är ändå en idé:devil:

"Backträning" kör vi flera gånger i veckan, då monsterbacken i skogen är 8 våningar hög (så säger min app i mobilen i alla fall) - och jag själv skakar av mjölksyra varje gång vi kommit upp......;) Dock skulle hon kanske gå upp och ner flera gånger, men jag vägrar följa med haha

Senast ändrad:
Angående dragweight/weightpulling så kan hon dra en vattenfylld ½ L läskflaska. Snurra lite silvertejp runt den annars håller den inte länge om man går på grus. De ska dra högst 10% av sin vikt de första gångerna och även om hon drar det så blir det ju ändå mer arbete än att bara gå. När de har så pass lite på släp kan man använda en vanlig nomesele eller liknande. Har hon jobbigt med andningen ska du kanske inte öka vikten utan låta den vara ½ kg. Låt henne dra 10 minuter de första gångerna sen kan du öka på med 5 min i veckan eller varannan vecka. Om du märker att hon tycker det är jobbigt så minska vikten till hälften alternativt låt henne dra kortare tid. De bör inte gå på asfalt/betong när de drar, ska helst vara grus eller gräs. Kanske kan det gå att öka på hennes lungkapacitet på detta sättet. Varannan eller var 3:e dag kan hon dra, inte varje dag. Jag tränar weightpulling med min mellanhund. Han väger 6 kg och drar 2 kg som ska ökas till 2,5 kg, men han har inga lungproblem.

Ett tips om bukfylla är rårivna morötter. Eftersom hon är så liten kan du finriva. Väg upp hennes mat som hon ska ha och så ta bort 1-2 matsked och ge 1-2 matsked rivna morötter istället. Råa morötter hinner inte smältas i en hundmage, det går bara rakt igenom som ren bukfylla. Med de problem hon har hade jag inte vågat snabbanta med hjälp av bantningsfoder. Det bästa för henne är nog att hon går ner ½ hg per månad. Väg henne 1 gg per månad och skriv på en lista datum o vad hon väger.

Jag har en gång i tiden gett en av mina hundar Hills bantningsfoder på veterinärens inrådan. Han fick det en längre tid och jag tror att hans motståndskraft blev nedsatt av det fodret. Inget som går att bevisa, men när jag hade gått tillbaks till det normala fodret så gick det ett tag och sen blev han sjuk. Mina tankar gick hela tiden till att det kanske var bantningsfodret som nästan bara bestod av fibrer som gjorde detta. Så nej, jag tror inte att jag kommer ge någon hund bantningsfoder igen.

PS. Jag har själv sytt wp-selar. DS

Och jag tänker på watertreadmill någon gång i veckan om du har det i närheten. Väldigt bra träning!
Tyvärr inte då jag inte har tillgång till bil (och det finns enbart inom Anicura, vilka visserligen är superbra men även svindyra...).

Blev ändå glad igår, för då ställde jag båda kortbeningarna på vågen - jag brukar göra det med jämna mellanrum för att ha lite koll. Mini hade faktiskt gått ner 1 hekto under senaste 2 veckorna, så vi är nog lite på rätt väg ändå (vi startade på 5,8 kg för 2 månader sen och är nu nere i 5,5. Det går inte fort, men ändå.). Tyvärr hade även racer-Polly gått ner ett halvkilo av bara farten, så där få jag öka maten nu istället:o

Två hundar av samma ras, som båda är med på lika långa promenader - men Polly bränner nog fyrdubbelt så mycket kalorier mot vad Mini gör trots att båda kutar, busar mm - men Polly är mer högexplosiv vilket gör sitt till....

Vad bra! @russinbulle

Tänkte på backträning, kan du inte kasta något upp/ner för backen så att hon springer, men inte du?
Jo det går alltid, hivar jag en kotte nerför så kutar hon ner och hämtar ;)

Jag leker mycket med henne med - lite bollkastning (hon stressar aldrig över bollar) och varierar mellan att hon får kuta och hämta och fånga direkt och en hel del dragkamp. Så vi kanske är på rätt väg ändå, även om det inte känns så. Hon fick ju en enorm och hängig mage av kortisonet (det kom blixtsnabbt) och det försvann inte alls lika fort när vi slutade med kortisonet :banghead: Men vi har ju ökat promenaderna rejält och går i snitt en mil per dag sammanlagt varav hon är lös nästan halva tiden och alltså springer mer. Hon gräver en hel del tryffel i skogen, vilket är ganska ansträngande när man har korta trubbiga klor :D och efter sork på fälten (tufft jobb i hård lerjord). Så hon rör på sig en hel del och är tillbaka till det vi brukar göra normalt.

En vän hade en pumi som alltid var tjock, sedan gav hon den under en period bara vom och vitamintillskott samt lite grönsaker som utfylland och hunden blev jättefin form. Senare blandade hon i mer vanligt kött osv i maten men höll hela tiden koll på hur mycket hunden åt. Det fungerade bra för dem i alla fall, så om du inte testat något liknande kanske det kan vara ett alternativ till bantningsfoder?

Angående dragweight/weightpulling så kan hon dra en vattenfylld ½ L läskflaska. Snurra lite silvertejp runt den annars håller den inte länge om man går på grus. De ska dra högst 10% av sin vikt de första gångerna och även om hon drar det så blir det ju ändå mer arbete än att bara gå. När de har så pass lite på släp kan man använda en vanlig nomesele eller liknande. Har hon jobbigt med andningen ska du kanske inte öka vikten utan låta den vara ½ kg. Låt henne dra 10 minuter de första gångerna sen kan du öka på med 5 min i veckan eller varannan vecka. Om du märker att hon tycker det är jobbigt så minska vikten till hälften alternativt låt henne dra kortare tid. De bör inte gå på asfalt/betong när de drar, ska helst vara grus eller gräs. Kanske kan det gå att öka på hennes lungkapacitet på detta sättet. Varannan eller var 3:e dag kan hon dra, inte varje dag. Jag tränar weightpulling med min mellanhund. Han väger 6 kg och drar 2 kg som ska ökas till 2,5 kg, men han har inga lungproblem.

Ett tips om bukfylla är rårivna morötter. Eftersom hon är så liten kan du finriva. Väg upp hennes mat som hon ska ha och så ta bort 1-2 matsked och ge 1-2 matsked rivna morötter istället. Råa morötter hinner inte smältas i en hundmage, det går bara rakt igenom som ren bukfylla. Med de problem hon har hade jag inte vågat snabbanta med hjälp av bantningsfoder. Det bästa för henne är nog att hon går ner ½ hg per månad. Väg henne 1 gg per månad och skriv på en lista datum o vad hon väger.

Jag har en gång i tiden gett en av mina hundar Hills bantningsfoder på veterinärens inrådan. Han fick det en längre tid och jag tror att hans motståndskraft blev nedsatt av det fodret. Inget som går att bevisa, men när jag hade gått tillbaks till det normala fodret så gick det ett tag och sen blev han sjuk. Mina tankar gick hela tiden till att det kanske var bantningsfodret som nästan bara bestod av fibrer som gjorde detta. Så nej, jag tror inte att jag kommer ge någon hund bantningsfoder igen.

PS. Jag har själv sytt wp-selar. DS

hehe, två matskedar kan jag inte ta bort, för det är ungefär vad hon får per mål :D

Nä, jag har tänkt bort bantningsfoder för det känns inte bra att stoppa i henne det. Främst inte som jag jobbat med att bibehålla bra immunförsvar - det som troligtvis hjälpte henne igenom sin hemska parasitinfektion. Jag har minskat ner till 80 gram färskmat per dag och fyller ut med lite kokt vitkål och/eller broccoli. Och vi har ju ökat motionen betydligt mot vad hon fått under vintern. Ska se till att väga hennes mat daglige och även väga henne själv en gång per vecka, så jag har stenkoll på att jag inte slarvar :)

Just drag väntar jag nog med - åtminstone en tid tills lungorna fått läka lite till. Hon har lite extra jobbigt nu när värmen börjat komma och jag vill inte påfresta för mycket.

@RedChili - mycket av det hon får är just vom av lamm eller nöt (samt lite muskelputs och lunga/andra inälvor). Jag kan inte komma ner mycket magrare vad gäller färsk mat - jag kan bara minska än lite till på maten och va noga med att fylla ut med lite mer grönt. Och vara mer restriktiv med belöningsgodis :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Barfotaboots!
Tillbaka