S

Seifur

Hur bantar ni Era hästar utöver motion, dvs. hur mycket procent drar ni ner på maten när ni behöver banta en häst cirka 80 kg??

Sv: Bantning!

Lägger foderstaten efter den vikt hästen ska ha efter bantingen. Ex: Hästen väger 600 kg, lämpligare vikt vore 500 kg alltså foderstat baserad på 500 kg vilket gör 8 Mj mindre. Protein/Mj-kvot som vanligt dvs 6,0 som normalt.
//marti

Sv: Bantning!

Och framförallt: Ökar motionen! Om man har möjlighet rida 2 ggr per dag, det funkade hur bra som helst för mig utan att behöva göra några drastiska förändringar i foderstaten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
511
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 253
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar