J

Juvelflickan

Hejsan!
Hur sker bantning hos häst på bästa sätt?
Mitt islandshäststo går ute dygnet runt sedan ett par veckor tillbaka och vi öpnade då till en större hage och självklart mer hö.
Varje gång jag kommer till stallet äter hon, höet lämnar hon men äter för fullt gräs från i fjol, hennes kompis däremot ser jag aldrig äta. Men hon äter alltid!!!
Hon har blivit otroligt tjock, efter det att de gå ute och vi har dragit ner på höet till 5 kg per dag och de lämnar ändå. Hon är inte spänd eller så utan verkligen tjock!
Jag rider i genomsnitt 1 h varje dag, pass med högt tempo och krävande övningar.
Någon som har tips på hur magen kan försvinna? Jag vill inte låta henne gå i en mindre hage nu när de går ute hela tiden och inne vill hon inte lika gärna vara.. :smirk:
Jag är mycket tacksam för svar!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom, han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Sv: Bantning

Ingen som kan ge mig tips??? Hoho :o

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom, han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

förstår jag rätt, äter dem inte höet?
Låter som du rider väldigt mkt så motion får hon ju, Men kanske är det något med hormonerna? Vet inte riktigt vad jag själv menar men kan ju vara värt att kolla vidare på. ;)

Annars se till att hon har allt hon behöver i mineral, vitamniner, fibrer osv. Så hon inte äter för att hon saknar något. Nu spekulerar jag bara och detta är kanske bara humbug. :smirk:

Det andra alternativet är att låta henne gå i en mindre hage, alternativt bara halva dygnet så hon inte äter ihjäl sig. fångrisk och annat ökar.

våran isis var grymt överviktig. ryktesvägar innan vi köpte honom vägde han ca 470kg nånting (134hög), är vi fick honom 380/75kg och nu går han ner för varje vecka och blir allt smäckrare. och det är genom motion...så det är lustigt att det inte fungerar på eran.
Men kolla upp så det inte är något bakomliggande eller likande.

Hoppas du är medveten om att du förstör mer musklur än du bygger upp om du rider hårt varje dag i veckan. Muskler byggs när hästen vilar och om den rids varje dag får den ingen möjlighet att bygga upp eller ta hand om de muskler den har för den delen.

Ja det är jag medveten om, jag rider kanske tre dagar på ca. 2 h och så dubbellongerar jag eller liknande två dagar sen vilar hon alltid minst två dagar i veckan.

Är hästen fet över manke och revben också eller har hon bara "hömage"? Jag har tävlat min beteshäst i distans som varit "tjock", dvs bukig av betet och jag kan säga att efter 5 mil så är buken ett minne blott. Nu kan ju inte alla träna distansridning men sina tjockisar men jag tror på lite långsammare travträning under längre tid än 1 timma. Långa lagom snabba pass bränner mer fett än korta intensiva muskelbyggande pass. Jämför med hur du själv skulle träna för att bygga muskler respektive bränna fett. Snabba långpromenader är ju supereffektivt och dessutom så skonsamt att man kan göra det varje dag.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 072
Senast: Twirro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 013
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 756
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka