U

Ulrica

Är det någon som har några tips på hur jag skall få min lättgödda häst att gå ner lite i vikt? Hon har ökat något rejält i vikt i sommar och då har hon ändå blivit riden näst intill regelbundet, stått inne om nätterna större delen av sommaren samt inte gått på direkt dunderbete.

Hon har en sån kula på magen så om hon inte brunstade som ett såll så skulle jag misstänka en tjuvbetäckning! Hon är så klotrund om magen att jag har börjat använda svanskappa på henne så att sadeln inte skall åka fram! ( Jätteskoj, hon ser ut som en gigantisk B-ponny! :rofl: )
 
Sv: Bantning

Dra ned på maten!? :idea:
(Förlåt, kunde inte låta bli...)
Allvarlig talat, hur ser foderstaten ut nu? Står hästen på stall igen? Har du analys på fodret?
 
Sv: Bantning

Jag har dragit ner på maten, kändes som första bästa åtgärd...

Hon får hö på kvällen, ca 3 kg och betfor (0.3 kg) + mineraler på morgonen. När jag har ridit så får hon 0.5 kilo havre.
Sen har hon bete hela dagen.
Jag tycker att man kan liksom inte ge en stor häst mycket mindre mat.

Det verkar bara vara att leva med hennes lättföddhet.....
 
Sv: Bantning

Är du helt säker på att hon verkligen är fet och inte bukig?

Om hon verkligen är fet kan du väl plocka bort allt foder utom betet (står hon på halm så att hon ändå har något att tugga på?), alternativt begränsa tiden på betet och ställa henne i en gräsfattig hage i stället?

Barnens ponny lägger alltid på sig på betet, men det brukar rätta sig ganska snabbt när jag stallar upp honom igen och han får gå i en ganska gräsfattig hage + rejält med motion. Han får då inget kraftfoder alls (höet har bra värden), men har alltid något att tugga på.

:d Kola
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bantning

Det behöver ju inte vara att hästen är fet. Kan man känna revbenen? Det är ju ingen direkt näring i betet såhär års, så det kanske snarare beror på någon brist än på för mycket mat?
 
Sv: Bantning

Hon är inte bukig utan bara helt enkelt överviktig.

Det hö hon äter i fjolårshö (har inte fått hem årets än). Jag tycker inte det känns bra direkt att låta henne stå inne hela natten (12 h) utan hö då hon står på torv + spån.

Hon har alltid haft lätt för att lägga på sig. Nu i vintras kunde jag hålla det i schack då hon fick fjolårs hö att äta (förra årets hö var nämligen katastrofalt dåligt).

Kan hästar få någon magåtkomma så att de inte känner nån mättnadskänsla? Människor kan ju råka ut för sådant. :confused:
Gillar ju min runda lilla häst men hon mår ju i längden inte bra av det.
 
Sv: Bantning

Måste hon äta hela dagen?? Hon får ju hö på natten, så bevisligen får hon för mycket mat om du rider regelbundet. Du har väl för mycket bete så försök att fixa en riktigt mager hage så kan hon gå ute hela dagen. Det finns inga genvägar, jag vet...
 
Sv: Bantning

Eftersom hästen är tjock är det bara att konstatera att den får för mycket mat!
Jag skulle helt enkelt ta bort allt kraftfoder. Du kan ju ge en näve betfor utblandat med mineralerna, men mer bör du inte ge!
Skulle inte rekommendera att byta höet mot halm, då halm inte innehåller några proteiner och gräset innehåller nog inte mycket av det nu heller!

Kanske ska du försöka byta till en hage med mindre gräs. Enbart skogshage brukar fungera till tjockisar :)
 
Sv: Bantning

Är till större delen skogsbete det hon går på.......
 
Sv: Bantning

Jag skulle definitivt tagit bort havren och behållit 2-3 kg hö på kvällen.

mvh Jessica
 
Sv: Bantning

Tack för hjälpen allihop! :bow:

Har bara haft svårfödda hästar innan så denna runda dam är en lärorik upplevelse :smirk:
 

Liknande trådar

  • Låst
Avel Hur ser vaxproppar ut? Mitt varmblodsto, som jag köpte i oktober, har varit konstig i juvret en tid nu. Det har runnit om man har tagit...
Svar
6
· Visningar
4 474
Senast: ameo
·
K
Foder & Strö Hej! Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir...
Svar
4
· Visningar
1 404
Senast: Boj
·
Övr. Hund Idag är det tre veckor sedan vi köpte greyhoundtiken som nu är 11 månader gammal. När vi köpte henne vägde hon 20,5 kg till sina 66 cm...
Svar
4
· Visningar
955
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp