bantning av ponny

panzy

Trådstartare
hur gör man för att banta en liten b-ponny om man nu ska ge minst 1,2 kg per 100kg kroppsvikt???
 
Minska på kraftfodergivan.
Hur ser foderstaten ut, vad har du för värden på grovfodret?
 
får inget kraftfoder, har bra hö (inget analyserat) men försöker ge henne av det som är sämre...
 
Det är viktigt att den får de proteiner som behövs, annars är det svårt att få ner hullet ändå. Du har inte möjlighet att ta analys?
 
Om hästen får för lite protein kommer den bli fet även om du ger jättelite mat. Detta gäller för många små ponnys..
 
Motionerar mera?

Om höet är av bra kvalitet kan man ju till exempel ge lite halm. Innehåller mindre energi än hö! Vad väger en sådan liten ponny egentligen? 250 kg? :confused:

Tabellvärdena för en häst av kallblodstyp som väger 250 kg och inte arbetas är 31 MJ.

Vi har ett bra hö (8,4 Mj & 61 g smb rp) och om man skulle ge 3 kg av det samt 1 kg halm så ger det 29 MJ och en kvot på 6,3. Om sedan ponnyn arbetas så att den får ett arbetstillägg på 25% (medelhård träning) så behöver den enligt tabellerna 39 MJ...

Vad har du för hö?
 
Men ger man halm lär man vara SÄKER på att ponnyn får i sig tillräckligt med protein.
 
Jag visste inte att det var ett oanalyserat hö. Jag skriver nämligen lite långsamt... :smirk:
 
Sv: bantning av ponny

Hur mycket rids han?? Hur länge och får han mycket gräs?? :smirk:
Om han inte hinner ridas så får man longera, köra och töm köra! :cool:
 
Sv: bantning av ponny

Jag har en b-ponny inhyrd här på oanalyserat hö och honom har vi bantat bara genom promenaderna till och från hagen ( 500 m ) och genom fri tillgång på hö och lite lusernpellets.
 
Sv: bantning av ponny

Är du SÄKER på att det är bantning som behövs, då?
Det är nämligen väldigt vanligt att ponnyer går med en stooor mage, men totalt utan "utfyllnad" över rygg och rumpa och ibland även revben som går att spela harpa på... :crazy: Och att folk ändå bantar dessa ponnyer i hopp om att bli av med den stora magen.
Felet i DESSA fall är att ponnyerna får alldeles för lite proteiner. Proteinbristen gör att muskelmassan minskar - syns mest över rygg och bakdel, men det sker naturligtvis över hela kroppen... Dessa ponnyer får också den stooora buken, som alltås inte beror på fetma eller övervikt, utan bara visar att det finns en del foder i tarmsystemet som håler på att bearbetas. (Min EGEN tolkning av detta är att proteinbristen gör att även bukmuskulaturen försvagas och kan därför inte hålla tarmsystemet "på plats", utan buken växer i omfång - huruvida detta är sanningen vågar jag inte sia om, men för mig känns det väldigt sannolikt)

En häst i bra hull har ett lagom tjockt lager underhudsfett över revbenen (man ska känna dem utan att kunna spela harpa på dem) och är rund över rygg och rumpa (så att man inte känner ryggraden som en uppstickande del när man lägger handen över ryggen. "Vattenränna" längs ryggraden och "kluvet kors" är tecken på att man är välfödd - alla hästar får inte dessa, men är man bara i närheten så är det ju bra!

MINA shettisar får så mycket hösilage (med RIKTIGT bra=höga värden i) de orkar peta i sig och visst är de runda och goa :love:, men knappast extremt överviktiga.

Tillägg: jag säjer inte att det ÄR så här det är med din ponny, men fenomenet är alldeles för vanligt, tyvärr. Och det finns ju fler än frågeställaren som läser det som skrivs här..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
397
Senast: Elo
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 338
Senast: Jahopp
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp