Bantning av min ena katt!?

nangiialaa

Trådstartare
Hur bantar jag enklast min ena katt utan att mina andra två ska ta "skada" av det, alltså gå ner i vikt osv. Dem äter samma mat, Royal Canin och alla tre får lika mycket varje dag att dela på. Den ena som sagt, börjar bli riktigt tjock medans de andra två är normalhull på.
Jag har ingen möjlighet att ha dem ute eftersom jag bor högst upp i en lägenhet och dessutom har dem alltid varit innekatter så dem vet inget annat + att jag bor mitt i en stad med stora vägar runt mig osv.

Mycket tacksam för svar.
 
Sv: Bantning av min ena katt!?

Kan dom inte äta i olika rum? Tjockisen får mindre mat i ett rum och de andra två "instängda" med sin mat? :D
 
Sv: Bantning av min ena katt!?

Cocos: Jo det är sant men de andra två är inte så ha-galna med mat att de inte äter allt direkt, de vill äta lite "då och då". Visst, tjockisen äter allt han kan ungefär så äter inte de andra upp maten då och jag släpper ut han från "hans" rum så äter han de andras också, utan att tveka. Knappt någon botten på den katten.

Bison: Dem får bara torrfoder, hurså?
 
Sv: Bantning av min ena katt!?

Blötmat är bättre foder och har för mig att katter lättare håller en bra vikt på det.


Personligen hade jag bytt till ett bättre torrfoder om du inte ska övergå till blötmat.
 
Sv: Bantning av min ena katt!?

Ge Mjau blötmat istället. Det är riktigt bra foder, de får inte i sig en massa spannmål o annat junk o som royal är proppat o som i sin tur gör katten tjock. Katter är köttätare :)
 
Sv: Bantning av min ena katt!?

Uppsnarjd Så Royal Canin är inte bra? Varför det? Jag menar, många påstår det och dem har ett bra rykte... Dessutom är dem dyra, det hör väl iofs inte till saken men iaf :) haha

Bison Jo att dem är köttätare vet jag men har trott att Royal Canin är bra. Som sagt, dem har bra rykte osv. Jag har dessutom blivit intalad/inbillad att sådan mat man köper i en vanlig affär inte är speciellt bra, att det är fel proportioner osv!? :)
 
Sv: Bantning av min ena katt!?

Royal Canin lever på sitt namn, tror det var bra eller iaf bättre foder en gång i tiden. Nu kan du nog tom hitta bättre foder i mataffären, dessutom bra mycket billigare. Royal Canin innehåller tex massa spannmål vilket inte är bra. Jag har hört om flera djur som blivit sjuk pga av Royal Canin.
Satsa på ett torrfoder som innehåller mycket kött och inget spannmål, tex Applaws.
 
Sv: Bantning av min ena katt!?

Jag tycker Royal är skräp, läs på påsen så förstår du. Mjau blötmat är svenskproducerat, bra både ur miljö o djurskydds perspektiv. Det innehåller inget spannmål eller konstiga tillsatser. Väldigt prisvärt foder.
 
Sv: Bantning av min ena katt!?

Innehåll Royal Canin:Majs, torkad fågel, ris, vegetabiliskt proteinisolat*, vete, animaliskt fett, vegetabilisk fiber, hydrolyserat animaliskt protein, mineral, sockerbetsfiber, sojaolja, frukto-oligosackarider, jäst, natriumfosfat, fiskolja, L-lysin, DL-methionin, taurin, extrakt från grönt te och druva (innehåller polyfenoler), L-karnitin. * L.I.P.: protein med mycket hög smältbarhet.

Innehåll Applaws: Torkad kyckling ( minst 54 %), torkad potatis, färsk kyckling, olja från fjäderfä, buljong från fjäderfä, malda betor, torkade hela ägg, torrjäst, laxolja, tranbärsextrakt, yuccaextrakt, citrusextrakt, extrakt från rosmarinolja.

Det är viss skillnad i innehåll, och då är ändå inte Applaws dyrare
Kattmat bör tex inte innehåll majs, vilket är den största ingrediensen i Royal Canin.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantning av min ena katt!?

Mitt tips är också att sluta ge royal canin. När våra katter fick det blev den ena fet och den andra tunn på fri tillgång. Nu när de får ett foder med mer kött är bägge normalviktiga.
 
Sv: Bantning av min ena katt!?

Okey, jag ska sluta med Royal Canin så fort min påse är slut, tyvärr är det en hel del kvar.....
Tittade lite på Applaws på www.animail.se (japp, jag är lat nog att beställa mitt foder på internet och få det hemlevererat till dörren, haha! :rofl::angel:) och där finns det både i påsar och i burk, undrar bara om det är någon väsentlig skillnad på dem två? Det står nämligen inte så mycket info om dem på deras hemsida, tyvärr....
 
Sv: Bantning av min ena katt!?

Blötmaten har jag ingen erfarenhet av alls.
Vet bara att deras torrfoder är bland de bästa man kan hitta.
 
Sv: Bantning av min ena katt!?

Om det inte hjälper att du skippar Royal, kan du inte bara ge dom mat i varsina skålar? Den "tjocka" kan du då ge lite mindre mat till än dom andra två?

Lånar tråden lite och hoppas att det går bra.. Om Applaws är bland dom bästa torrfodren hur ligger t.ex Eukaneba/Iams till i förhållande till det? Har länge hört att Eukaneba är bäst men dom kanske också lever på namnet?
 
Sv: Bantning av min ena katt!?

Mina katter kräks av det..
Den ena får väldigt ful päls, tappar all lyster.

James Wellbeloved, vad tror ni om m det? Tycker inte om att så många " bättre foder" har så små bitar.. Katt tuggar inte :-/
 
Sv: Bantning av min ena katt!?

Eukanuba tycker jag är ett ok foder, men det finns många som är bättre.
Eukanuba innehåller spannmål även om det inte är lika mycket som i tex RC.
Iams har jag ingen erfarenhet av alls.
 
Sv: Bantning av min ena katt!?

Okey, jag ska sluta med Royal Canin så fort min påse är slut, tyvärr är det en hel del kvar.....
Tittade lite på Applaws på www.animail.se (japp, jag är lat nog att beställa mitt foder på internet och få det hemlevererat till dörren, haha! :rofl::angel:) och där finns det både i påsar och i burk, undrar bara om det är någon väsentlig skillnad på dem två? Det står nämligen inte så mycket info om dem på deras hemsida, tyvärr....

Kom bara ihåg att "fasa" över på det nya fodret. Låt det ta 1-2 veckor så att inte magarna kraschar.

Men som sagts innan så är blötmat bästa fodret och det bästa sättet att gå ner i vikt.
 
Sv: Bantning av min ena katt!?

Kom bara ihåg att "fasa" över på det nya fodret. Låt det ta 1-2 veckor så att inte magarna kraschar.

Men som sagts innan så är blötmat bästa fodret och det bästa sättet att gå ner i vikt.

Har gett dem applaws blötmat bredvid RC torrfoder i ungefär 1,5 - 2 veckor nu, inga magar som krånglar och den tjocka katten är mätt och belåten.
Dock har jag fått ett annat problem, min andra katt (dem är bara två nu, de var tre nr jag startade tråden) verkar inte "tycka" om blötmaten eller fattar inte att han ska äta den. När jag lägger upp maten i skålarna verkar han skitnöjd över att han ska få mat, stryker sig mot mina ben, jamar, lägger och gnider sig mot golvet o.s.v. Dock när jag sätter ner maten sätter han sig vid skålen som en "vanlig" katt, där sitter han och luktar lite och slickar lite på maten sedan går därifrån och min tjocka katt äter upp hans portion också...:grin:... Jag har provat med diverse fiskblandningar och diverse kycklingblandningar till honom men gör lika dant med alla sorter jag gett honom. Som sagt, den andra katten äter och är supernöjd, men sedan behöver han ju tappa en del i vikt ;)
Iaf, något tanke på varför han gör såhär? :confused:
 
Sv: Bantning av min ena katt!?

Hade han enbart fått torrfoder innan? Har för mig att vissa katter som är vana med torrfoder kan ha svårt att byta över till blötfoder, någon annan kanske har bättre koll på detta?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: Marvin
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
Svar
19
· Visningar
730
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp