Bantning av min ena katt!?

Sv: Bantning av min ena katt!?

Har gett dem applaws blötmat bredvid RC torrfoder i ungefär 1,5 - 2 veckor nu, inga magar som krånglar och den tjocka katten är mätt och belåten.
Dock har jag fått ett annat problem, min andra katt (dem är bara två nu, de var tre nr jag startade tråden) verkar inte "tycka" om blötmaten eller fattar inte att han ska äta den. När jag lägger upp maten i skålarna verkar han skitnöjd över att han ska få mat, stryker sig mot mina ben, jamar, lägger och gnider sig mot golvet o.s.v. Dock när jag sätter ner maten sätter han sig vid skålen som en "vanlig" katt, där sitter han och luktar lite och slickar lite på maten sedan går därifrån och min tjocka katt äter upp hans portion också...:grin:... Jag har provat med diverse fiskblandningar och diverse kycklingblandningar till honom men gör lika dant med alla sorter jag gett honom. Som sagt, den andra katten äter och är supernöjd, men sedan behöver han ju tappa en del i vikt ;)
Iaf, något tanke på varför han gör såhär? :confused:

Mina får 80-90% blötmat och resten torrisar(Eukanuba). Vissa perioder har jag ökat torrisarna (när dom e lite smala tex) och när jag då ska fasa tillbaka så har jag en GALET sut dam. Hon pratar kring matskålarna morgon, middag o kväll och liksom skriker på mig ;) i hopp att mattes hjärta ska smälta... Men efter en 2-3 dagar så äter hon blötmaten utan att ropa efter torrisar.

Så jag hade gett det ett par dagar.

Torrfoder är besprutat med dofter(animaliskt fett) som gör katterna lite "beroende". Man ska liksom vänja av dom ifrån det...
 
Sv: Bantning av min ena katt!?

Kanske testa att hälla över lite hett vatten som värmer maten och får den att dofta lite mer?
 
Sv: Bantning av min ena katt!?

Ja, dem har bara fått torrfoder innan, om man borser från en och annan kyckling eller bacon bit imellanåt som han gladerligen äter :P
 
Sv: Bantning av min ena katt!?

Mina får 80-90% blötmat och resten torrisar(Eukanuba). Vissa perioder har jag ökat torrisarna (när dom e lite smala tex) och när jag då ska fasa tillbaka så har jag en GALET sut dam. Hon pratar kring matskålarna morgon, middag o kväll och liksom skriker på mig ;) i hopp att mattes hjärta ska smälta... Men efter en 2-3 dagar så äter hon blötmaten utan att ropa efter torrisar.

Så jag hade gett det ett par dagar.

Torrfoder är besprutat med dofter(animaliskt fett) som gör katterna lite "beroende". Man ska liksom vänja av dom ifrån det...

Saken är dem att dem får bara ytterst ytterst lite torrfoder på dagarna för att dem inte ska bli hungriga och rasera lägenheten under dagen när jag är på jobb, annars har dem ingen torrfoder längre....... Dessutom har jag ju hållt på med det i runt två veckor så tycker att han borde vant sig isf /:
 
Sv: Bantning av min ena katt!?

Jag har testat det mesta, blanda i lite torrfoder, hälla över lite grädde, sätta dem i varsitt rum (vilket var katastrof!) osv osv men inte det. Tåls att testa. Dock är han lika dan när det är rumstemperad mat som om den är kall /:
 
Sv: Bantning av min ena katt!?

Saken är dem att dem får bara ytterst ytterst lite torrfoder på dagarna för att dem inte ska bli hungriga och rasera lägenheten under dagen när jag är på jobb, annars har dem ingen torrfoder längre....... Dessutom har jag ju hållt på med det i runt två veckor så tycker att han borde vant sig isf /:

Jag brukar leka med dom 5-10min innan maten på morgonen, så dom får rusa av sig lite.
Sen brukar lägga upp massa blötmat, så att det räcker hela dagen.
Efter maten brukar dom gå o lägga sig tills vi kommer hem vid 17-18-tiden...

Sen får jag se till så att det inte finns saker framme som jag vet att dom kan gå lös på... För dom kan flippa ur under dagen om jag inbjuder till det :p
 
Sv: Bantning av min ena katt!?

Leker gör dem bra själva när dem insett att jg är vaken, då gör dem allt för att jg ska gå upp, haha! :)
Lägger jg upp mycket så äter tjockisen upp allt, alltså inte så lyckat :P
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: Marvin
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
Svar
19
· Visningar
730
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp